Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Homogene projektiler og deres begrænsning
#45
Tjaa.. Jeg har ikke skudt de "mængder" af dyr som Ole, men jeg har da skudt nogle stykker råvildt med 6,5x55 og Barnes kugler..

Jeg startede i sin tid med Barnes-X 100 grains ..dem ladede jeg op så de gik ca 900 m/s i min Sako ..
De virkede perfekt .. Kun en enkelt sommerbuk der tog sig en længere løbetur, på trods af en skråt placeret bladkugle, som lavede begge lunger til mos. Ellers var det oftest 0 - 20 m flugtstrækning .. og meget moderat ødelæggelse af kødet-

Senere skiftede jeg til TSX 120 .. De gik mest præcist omkring 870 m/s og var ikke helt så pålidelige som 100 grainerne. Jeg havde et enkelt bukkelam der på trods af en god bladkugle, alligevel løb over 100 m og efterlod stort set ingen schweiss på skudstedet.
(Hunden fandt den dog uden besvær)

Da jeg skulle afsted til NZ skiftede jeg til 120 TTSX og "krudtede dem op" så meget som jeg kunne uden at få mere tryk end standard for en mere moderne kaliber end 6,5x55 (Den kan sagtens tåle tryk som i f.eks. en 308W
Det gav mig ca. 910 m/s og den kombination kan jeg konstatere fungerer fra 50 m ud til over 500 m!!
Jeg har dog kun under 10 stykker vildt at konkludere på, så helt sikker kan man vel ikke være.

De "gamle" 100 grains X krævede rensning ret tit, de satte en del kobber i piben. TSX og TTSX sviner langt mindre, men kræver efter min mening alligevel mere rensning end messing og tombak ..

Med en Scenar 7 grams kan jeg skyde 200+ skud uden rensning, og alligevel holde en fornuftig præcision, men "kobber" skal jeg rense for hver 50 måske ..
Indtil for nylig har jeg ført journal over hvad der går gennem den 6,5x55 Sako, og reelt kun trukket en boresnake gennem efter skydning/jagt og renset grundigt efter "logbogen"
De seneste par år har jeg ikke været så omhyggelig med rensningen, så jeg har ikke helt så meget styr på hvor meget rensning de kobberkugler egentlig kræver, reelt skyder jeg vel max 20 - 30 stk af om året, lidt indskydning og ganske få på jagt.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Beskeder i denne tråd
Homogene projektiler og deres begrænsning - af dravis - 08-08-2016, 01:06 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)