Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
selvfølgelig er jeg skæv, men ?
#1
jeg har fået monteret en ny brugt kikkert på min 6,5
den sætter grupperne rigtig godt på de 100 m.
når jeg så klikker til de 200 og stiller paralaksenpå de 240 jeg skal for at få optimal skarphed laver den de fineste grupper på 30 mm - men de sidder 5 cm til højre [}Smile]

er der forklaring på dette, bortset fra af jeg ikke har renset gænghættelommen ??

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#2
ps. det var i eftermiddags, så der var helt vindstille i Grenå

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Et gæt - kikkerten sidder skævt, så kuglebane kæntrer i forhold til
sigtelinie. Løsn kikkerten i ringene og drej indtil de 5 cm forsvinder.

mvh
mvh
Svar
#4
når jeg ikke kan se det umiddelbart, kan det så give så stort udsving ? det er jo næsten det samme som jeg klikker op ( 6 cm )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Næeh - det har Du ret i - mit gæt ville nok betyde at kikkerten skulle sidde i retning af 45 grader skævt [B)]

Når jeg nu har læst første indlæg igen, forstår jeg du har skudt både på 100 og 200 meter ?

Er der skudt på pap eller selvmarkerende ?

mvh
mvh
Svar
#6
pap - de selvmarkerende er kun spøg og skæmt i min verden - men sjove

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Hvis du skyder ind på 200 meter, går det så "modsat " galt, hvis du klikker tilbage på 100 meter?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#8
Ja, det kan ikke lade sig goere at montere kikkerten saa skaevt at den flytter 5 cm fra 100 til 200 m. Det lyder mere som en lille paralakse fejl i kikkerten i mine oere? Gaar ud fra du har proevet samme oevelse med den tidligere kikkert og ikke oplevet det samme?

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#9
Nå ja kære ven....sådan er der jo så meget [Wink] - men noget tyder jo på at sigtelinie og piben ikke peger samme vej [Big Grin]
Hvis riflen skyder "lige" med en anden kikkert - så er problemet jo i kikkerten....jeg skal ikke trætte dig med at checke kikkerten - det har du helt styr på....og det er vel ligegyldigt hvad den fejler - for det er ikke noget vi selv kan "fixe".....selv om jeg med glæde skal "hjælpe" med at bøje kikkertrøret på plads [8D]

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#10
Jeg har selv en kikkert med justerbar paralax og det med stor sikkerhed fordi at paralaxen ikke er korrekt indstillet. kig på skiven og juster paralax indtil at trådkorset står stille på målet.
Svar
#11
Gaar ud fra du har proevet samme oevelse med den tidligere kikkert og ikke oplevet det samme?

korrekt: jeg var nødt til at skifte både ringe og kikkert da jeg gik fra 30 til 34 mm
men i første omgang må jeg holde lidt til venstre på søndag [}Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
Prøv at google Adjustment of paralax så tror jeg du slipper for at holde til højre på søndag
Svar
#13
@ Beast
du skriver justere paralaks. er det den der sidder nærmest mod øjet ?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#14
nej. ved nogle kikkerter sidder den på siden ligsom højde og side justering andre er den på forreste linse. Det er den på min meopta. Sæt din riffel op så den er helt stabil på skydebanen og læg dig i skydestilling. når du bevæger hovedet lidt op og ned vil du se at korset flytter sig. Her begyder du at juster din paralax indtil at korset ligger fast på målet når du bevæger hovedet svagt op og ned..så har du en kikkert der er klar..(",). Da jeg fik min 4x16x 44 meopta med parlax justering skulle jeg nærmest lære at skyde igen..det er følsomt men behersker du det gennem træning så kan du virklig komme til at lave super resultater. Der er flere gode film på you tube der forklare det.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by STROM

jeg har fået monteret en ny brugt kikkert på min 6,5
den sætter grupperne rigtig godt på de 100 m.
når jeg så klikker til de 200 og stiller paralaksenpå de 240 jeg skal for at få optimal skarphed laver den de fineste grupper på 30 mm - men de sidder 5 cm til højre [}Smile]

er der forklaring på dette, bortset fra af jeg ikke har renset gænghættelommen ??

mvh
Strom, naturgænger


Jeg er næsten sikker på, at problemet ligger i parallaksefejl.
Du stiller din kikkert til en parallaksejusteret afstand på 240m, og skyder måske både med denne justering på 100 og 200m.
Kikkerten er så parallaksefri på ca 200m. men på 100m, kan der let være 2,5 cm fejl.
Når så man ved at parallakse bliver et problem, når man kikker skævt i kikkerten, ja og når man samtidigt er klar over din lidt "erotisk buttede" ansigtsfacon, så er det jo ret nærliggende, at du indskyder din riffel på 100m men med 2,5 cm fejl, forårsaget af at dit kønne ansigt presser dine bedårende øjne ud af centerlinjen i kikkerten.
Når du så skyder på den parallaksefri afstand, som jo er det dobbelte af indskydningsafstanden vil du ramme ca 5 cm ved siden af.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#16
Citat:quote:

... forårsaget af at dit kønne ansigt presser dine bedårende øjne ud af centerlinjen i kikkerten.

[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#17
[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Det smukkeste her i verden,er ømhed mellem to modne mænd!!

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#18
[Big Grin]

ULG, jeg vil nu kalde det overmodne nedfaldsfrugter, men ømt, det er det.

Kan du se for dig, de to ligge på skydebanen og i fællesskab finde ud af hvordan de får STROMs erotisk buttede ansigt og bedårende øjne centreret ud for kikkerten........jeg bliver hjemme og tømmer septiktanken den dag [xx(][Wink]

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
[Big Grin][Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#20
ja, jeg ser nu frem til denne oplevelse [Big Grin]
ps. kan fortælle at denne lørdag ikke var velegnet til en tur på det gule rev - vi tumlede rundt på skivet

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)