Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Indskydning på 50 m.?
#1
Jeg har været i gang med at indskyde min 308W. Min kikkert er imidlertid kun en 4x32, så jeg synes jeg har lidt udfordringer med at lave en pæn gruppe på 100 m. på grund af den lave forstørrelse.
Er der nogen som har erfaring med at indskyde på 50 m. med en fast 4 gange forstørrelse, eller hvad vil jeres råd være?
Jeg bruger p.t. en 11,7 g. Norma Vulcan kugle, og ser man i ballistikken burde den kun falde 3 mm. fra 50 til 100 m.
Svar
#2
Først stiger kuglen efter 50 meter og så falder den igen inden den når 100 meter.
Rent pricipielt kan du godt indskyde på 50 meter, men du skal være mere omhyggelig da en evt fejl bliver fordoblet på 100 meter.

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Velkommen til VTF, Highflyer
Nu kender jeg intet til dine meritter som riffelskytte. Derfor må du tage mit råd med et gran salt. Jeg vil anbefale, at du indskyder på den afstand, som du vil jage. Risikoen er, at man overvurderer egne evner som riffelskytte, hvis man indskyder på (for) kort afstand. Løsningen er sædvanligvis mere træning og kun sjældent nyt grej.
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#4
Hej Highflyer . Hvis du har problemer med at indskyde på 100m , så bør du absolut undlade at skyde på vildt på den afstand !!

Det er ligegyldigt om man har et 4x eller 6x med tykt sigtekors eller tyndt , du skal så bare have en større prik at sigte på !! så du skal dælme øve noget mere .

Hilsen A-bolt
Svar
#5
Nu skal vi da være søde ved Highflyer. Han skriver specifikt at det er på grund af den lave forstørrelse han har svært ved at lave pæne skudgrupper, så det er jo altså ikke på grund af manglende evner som riffelskytte [Wink].

Jeg har haft samme problem med at finde ensartet sigtepunkt, ganske vist med en kikkert med 14 x forstørrelse men på 600 meters afstand. Løsningen blev ikke at reducere skudafstanden, den ligger jo tit fast som følge af opgaven. I stedet gik jeg på nettet og fandt en indskydningsskive som var designet til indskydning på meget lang afstand. Den så helt tosset ud tæt på, men den passede perfekt til mit sigtekors på den lange afstand, og så var den fejlkilde udelukket.

Jeg skal se om jeg kan finde skiven igen, ellers må du bare selv afsøge nettet for forskellige skiver, der er masser af dem derude.

Se f.eks her: http://www.targets.ws/sight-in-targets.htm

Der er flere her: prøv at vælge nogle af de skiver hvor firkanter eller trekanter rundt om centrum hjælper dig med at centrere sigtekorset. http://www.targetz.com/targets02.htm

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Teorien bag indskydning på 50 meter er korrekt. Kulgen stiger for igen at falde. Om den falder 3 eller 5 eller 7mm er ligemeget. Problemet er at det er gætværk. For at beregne kuglen på 100 meters afstand kræves der en udgangshastighed, en bc på kuglen samt højden på kikkerten over løbet. Diverse astrologiske tal. En kalkulator af en slags.

Rent praktisk så er det ok at indskyde på 50 meter, både hvis banen ikke er længere, men også hvis man ikke kan se længere. Om man tør udsætte vildtet for ens skydefærdigheder på 100meters afstand på være op til ens egen etik.

Ammunitions producenterne er tit meget optimistiske over for deres jagt ammo så man skal altid være kritisk over for data på pakken. Det er bedre at skyde 5 træningsskud end 3.

Knæk og bræk med indskydningen.
Svar
#7
@ "Highflyer"

308W .. ??

Vulcan .. 11,7 grams .. Hvor lang pibe på din riffel?

3 mm fra 50 til 100 m [:I] .. det er nærmere 3 cm .. Det afhænger jo af hvilken afstand riflen er indskudt på i første omgang ..

Off the top of my head ... en 11,7 Vulcan har ikke en fremragende BC .. og ikke meget over 790 m/s i en almindelig riffel .. nok nærmere 780 m/s ..

M.a.o .. indskyder du på 50 m får du et træf ca. 1 cm lavt på 100 m -- og omkring 3-4 cm lavt på 150 -- Hvis du ikke kan skyde "grupper" med din kikkert der er mindre end disse variationer, så kan det jo være ligegyldigt om du skyder ind på 50 eller 100 m ..

Jeg har kunnet skyde 2- 4 cm grupper på 100 m med en gammel Kahles 4x fast med "tysker-trådkors" (= tre fede stolper med spidse ender)

Langt det meste af det råvildt jeg har nedlagt er skudt med en .222Rem med den Kahles 4x32 -- på afstande mellem 30 og 130 m ..

En god "læringsproces" vil for dig være at skyde 5 skud så præcist som muligt med samme sigtepunkt på både 100 og 50 m.

Har du mulighed for det så gå på 150 m også -- og se hvad der sker --

Det vil lære dig at kende et par vigtige ting inden du begynder at kaste bly og kobber efter levende vildt [^]

Selv om man har "tykke stolper" og kun 4x forstyrrelse, kan man sagtens skyde brugbare grupper på 100 m .. man skal bare lave nogle skiver med passende Cirkler og så centrere de tykke stolper i cirklerne ..

Ud på skydebanen og få noget træning ..

Knæk og bræk når den tid kommer ..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
@Lasse - håber du leder og finder den omtalte skive til long range. Lyder spændende.
Jeg har selv forsøgt at finde noget, uden det store held.
Har netop modtaget skiver jeg har fået lavet på et bogtrykkeri - lavet med max kontrast, så må vi se om det er noget værd - det var i hvertfald halvdyrt [Wink]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)