Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afkøling af riffel
#1
Vi skal en tur i skydebio i nærmeste fremtid. Jeg regner med at tage en lille kompressor med, som jeg vil bruge til at køle kanonerne med med undervejs. Nu har en formand dog advarer mig mod at blæse kold luft ind i en varm riffel. Han mener at det kan få stålet til at slå sig. Jeg mener dog ikke at det er nogen risiko. Hvad mener det ærede forum...?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#2
Jeg har ikke prøvet kompressor i skydebio - men at veksle mellem to rifler, holder temperaturen nede [Smile]

Mvh Pete
Svar
#3
To plejer ikke at være nok....!!![Big Grin][:0]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
lav en fittings til kompressorens indsug, sæt en slange på og sug luft gennem piben :-)

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#5
@ULG
Prøv nu lidt forskelligt, HUSK at vi andre vil gerne vide hvordan det gik[Big Grin]

/Rolin

PS: Sort hvede er altid som forår hos mig[:I][:I]

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#6
Vi pakker lidt forskelligt isenkram! Fra .17 hmr til .416T .Derudover kommer der også en 9 mm og en .357'er med [Big Grin][Big Grin] Men det bliver nok min .308'er det kommer mest i brug,og derfor tænkte jeg at det ville være rigtigt skønt,hvis den kunne køles lidt ind i mellem.[Smile]

Nu sidder du ikke i de dybe svenske skove,og pimper mørkt øl,vel Rolin...??[Big Grin][Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#7
Hos Schrum i Tyskland er der en række pattegummi tilsluttet en kompressor til køling af piberne. Ingen piber har nogensinde slået sig ved at der bliver blæst luft igennem.
Hos Sauer hældte de vand igennem piberne ved langtidstest af slitage på lukkeknasterne på Sauer 200. Efter 16000 skud samlede riflerne stadig 35mm.
De skød 20 skud, vand igennem piben, en gang trykluft og så forfra.....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Jeg har tidlige brugt luft på dåse, samme som til rensning af kamera, virkede oden problem, men havde alligevel 3 rifler med[8D]
Svar
#9
En krudtladning leverer varm luft med en temperatur på over 3000 grader (ca 2800- 2980 grader varmere end pibestålet)
En kompressor levere kold luft med en ca temperatur på 20 grader. (0 - 180 grader koldere end pibestålet) så hvis man ser lidt på disse 2 forhold, er det nok ikke kompressorluften som er værst [Wink]
Så blæs du bare din pibe et stykke [Wink]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#10
Den nye skydebio i København bruger trykluft til at køle riflerne ned når skytterne venter på at sidemanden skyder. Tror sku et projektil slider mere på en pibe end 3 bar trykluft.
Svar
#11
Tak![Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#12
En fysiker kan sikkert regne ud hvor hurtigt riflen køles ned, men intet slår egentlig felttestning. Har du evt mulighed for at måle pibens temperatur efter en serie og så efter feks 30 sekunders køling. Tror også en lyddæmper vil have godt af kold luft.
Svar
#13
Har ikke lige et termometre, som jeg kan måle overflade-temperatur med,desværre.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#14
Så lige denne Smile
http://bulletin.accurateshooter.com/2016/06/new-product-chamber-flag-fan-device-cools-down-hot-barrels/

Mvh. Loft
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)