Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffelgang og forskellige projektiler.
#1
Min 338 LM skyder ikke ordentligt og skal derfor lave forskellige patroner, med forskellige sættedybde, projektiler, ladninger mm.

Jeg ved at stigningen på riffelgangen, har meget at sige i hvilke projektiler (vægtklasse) der går godt i riflen.

Men er det vægten eller længden ad den del af projektilet der rører løbsvæggen/riffelgangen, der afgør dette?

Jeg spørger da fx en 300 grains Barnes er længere end et traditionelt bly/mantel projektil grundet vægtfylden, ligeledes må et projektil med høj bc-værdi berøre riffelgangen mindre grundet lang spids og boattail og dermed kortere krop (hvis man kan bruge det udtryk).

Er der nogen der kan gøre mig klogere på dette område?
Svar
#2
Det er hele projektilets længde i kombination m hastighed og materiale m.v.. Der findes formler på internettet der kan beregne krav til stigning. Berger Bullets har f.eks. en sådan twist rate calulator. Jeg har dog aldrig selv haft brug for dette i "virkeligheden" men har undersøgt det i forb med overvejelser om .308 og meget tung kugle.

9,3*57
9,3*57
Svar
#3
Det er bærefladens længde i praksis [Wink]

--
FKF

ANNA
Svar
#4
Er det bærefladen den del af projektilet, der fysisk rører ved riffelgangene.
Svar
#5
ja

--
FKF

ANNA
Svar
#6
Ok, tak
Svar
#7
Jeps .. "twistrate" har kun direkte indflydelse på om et givent projektil er fornuftigt stabiliseret ..

Det betyder IKKE at man ud fra twist-rate kan forvente at et givent projektil er præcist ..Kun at det er tilstrækkeligt gyroskopisk stabiliseret .. og det afhænger af projektilets total længde ..

Bærefladen har indflydelse på præcisionen, også på et perfekt stabiliseret projektil .. Længere bæreflade gør at indflydelsen fra projektilets "rotations-ensartethed" bliver mindre -- Længee bæreflade tillader flere "mikro-fejl" i både pibe og projektil.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Spørgsmålet sagt med andre ord.

Hvis twistraten gør at geværet eksempelvis skyder bedre med små projektiler end store, kan jeg så godt opleve at store ballistiske projektiler skyder godt, grundet at de har boattail og lang spids, så kun en relativ kort del af projektilet rører ved løbet. Omkring samme areal som et lille projektil.
Svar
#9
Ja, det kan du godt .. Du kan også opleve det modsatte [:I]..

Det problem har jeg i min 6,5 x kedelig -- Den skyder afgjort bedst med de lettere projektiler ..

Twist-rate er IKKE afgørende for præcisionen -- Den er afgørende for om en kugle af en given længde er stabil, gyroskopisk og ballistisk set..

Jeg kan skyde med Berger VLD 75 grains i min 22-250AI med 1:9 stigning .. Disse projektiler er så lange at de kun er meget marginalt stabiliseret af den twistrate .. Men de er MEGET præcise .. under 20 mm spredning på 230 m .. (Lige tilfældigt den afstand der var i Ulfborg da jeg testede sidst .. [Big Grin] )

Hvis twistrate er FOR lav til en given "lang" kugle (tung), vil den være ustabil, hvilket oftest TOTALT ødelægger præcisionen, og oftest vil man se "aflange" huller i skiverne ..

Nogen gange kan man se en "glidende overgang" når man nærmer sig at kuglen er ustabil, hvilket kan give dårlig præcision, men det er IKKE sådan altid .. faktisk er det oftest sådan at overgangen er ret "brat":
for lange/tunge projektiler og kuglerne vælter på vej til skiverne eller udviser "A4-ark" præcision på 100 m ..

Benchrest skytter benytter sig af det faktum at en twistrate der kun lige præcis kan stabilisere en given længde i projektil, "forstyrrer" projektilet mindst = bedre præcision..

Hvilken stigning har din 338LM ? Hvilke projektiler KAN den skyde præcist med?

Hvis du har 1:10" kan du gå op på ca. 300 grains VLD projektiler.

Facon, bæreflade og konstruktion af projektilet kan ikke bruges til på forhånd at udelukke et projektil som præcist eller upræcist i den enkelte riffel .. Man må teste ..

Min erfaring med både 338LM og mange andre kalibre er at den bedste præcision oftest opnås med lige under max ladninger, og med en sættedybde hvor projektilet ligger nogle få 1/10 - dele fra bommene..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Tusind tak for et virkeligt fyldestgørende svar Dravis. Det er jeg glad for. Jeg er 98 % sikker på at den er 1/10. Jeg har lige bestilt en kasse Scenar 250 gr. Projektiler, hvad tror du om dem og twistraten? Og hvor kan jeg køber Berger VLD projektiler?

Venligst Jens
Svar
#11
Jeg ved ikke hvilke projektiler den skyder præcis med Dravis. Det er hele miseren og derfor jeg er på opdagelse. 225 grain Hornady sst kan den ihvertfald ikke lide. Egenspredning = 5 cm. Dog skal det siges at de var hjemmeladedet af en ukendt person, de fulgte med riflen, og jeg ved ikke meget om dem.
Svar
#12
Jeg ved ikke hvilke projektiler den skyder præcis med Dravis. Det er hele miseren og derfor jeg er på opdagelse. 225 grain Hornady sst kan den ihvertfald ikke lide. Egenspredning = 5 cm. Dog skal det siges at de var hjemmeladedet af en ukendt person, de fulgte med riflen, og jeg ved ikke meget om dem.
Svar
#13
Jens, hvilken riffel har du - hvilken pibe ?
Jeg har netop fået min .338 LM på banen, den er helt ekstrem præcis.
Med 250 gr. Lapua fabriks ammo skyder den virkelig hul i hul ( ja, det findes jo ikke ikke men det ser bare sådan ud) [Wink]
Den har gjort det i flere tilfælde nu.
Du kan godt købe lidt af den ammo, hvis du vil prøve.

PS, du kan jo nemt måle stigning. En rensestok med roterende stok, filtprop eller anden der går stramt, skub proppen lidt ind i løbet, marker med en tusch en streg på stokken lige hvor den går ind i låsestolen, marker samtidig en langsgående streg på stokken min 10" ude, skub stokken ind indtil den har roteret en præcis en omgang, sæt en ny streg v låsestolen , mål afstanden mellem de to streger, divider afstanden med 25,4 ( hvis du altså har målt afstanden i millimeter [Big Grin])eller hvis det er en rigtig tommestok er det jo bare at læse direkte på den. [Wink]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#14
Hej CP

Flot tilbud jeg gerne vil benytte mig af. Kan jeg købe 3-6 eller 9 patroner af dig.?
Jeg vil prøve at måle stigningen senere udfra dine anvisninger.
Riflen er et samlesæt, samlet af NP i Vildbjerg, tyk Walter pibe, Tikka lås og et MC Millan skæfte. På spidsen har jeg en Sonic 55 med en masse lameller eller en rekylbremse. Dæmperen bliver så varm efter nogle skud at man ikke kan holde på den, men det skulle vel ikke have noget at gøre med præcisionen??

Af ren nysgerrighed, hvilken riffel har du?
Svar
#15
Jeg ved ikke hvilke projektiler den skyder præcis med Dravis. Det er hele miseren og derfor jeg er på opdagelse. 225 grain Hornady sst kan den ihvertfald ikke lide. Egenspredning = 5 cm. Dog skal det siges at de var hjemmeladedet af en ukendt person, de fulgte med riflen, og jeg ved ikke meget om dem.
Svar
#16
Cp, hvor bor du i landet?
Svar
#17
Ring lige - 25662040
Der er for mange spørgsmål til at skrive [Big Grin]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#18
Hej Cp.

Jeg ringer i morgen lørdag..

Mvh

Jens Lønberg
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Jenslp

Hej Cp.

Jeg ringer i morgen lørdag..

Mvh

Jens Lønberg


Fint, så finder vi lige ud af noget

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#20
Så har jeg haft besøg af Jens. Hvis nogen af jer skulle møde ham på hjemvejen, kan I nemt kende ham - det er ham med det bredeste smil [Big Grin]

Tænker Jens skriver mere

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)