Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
mærkelig lyd når riffel tages ind i varmen
#1
Hej,

Forklaring på underlig metallisk klik lyd efterlyses:

Når jeg har haft min riffel med ude på jagt, og den efterfølgende kommer med ind i opvarmet hus igen, så går ca. 15 minutter, så kommer der et enkelt højt klik fra riflen - det lyder som en slags metalspændinger. Riflen får altid lov at varme op/tørre, inden den ryger i våbenskab. Kan faktisk høre det fra den ene ende af huset til den anden.

Lagde mærke til det i Sverige i vinters, men nu har den gjort det både morgen og aften i går, i forbindelse med bukkejagten.
træfpunkt har aldrig flyttet sig (lige kontrolleret igen før bukkejagten)

Hvad kan være årsag til lyden, og tænker I, at der skal gøres noget ved det?

"Jeg har intet imod kvindekamp. Bare de udkæmper den topløse og i mudder".
(Lars Hjortshøj)
"Jeg har intet imod kvindekamp. Bare de udkæmper den topløse og i mudder".
(Lars Hjortshøj)
Svar
#2
Hvilken Riffel er det?
Er den fuldskæftet?
Har du kontrolleret om der er frigang mellem pibe og skæfte?
Svar
#3
Browning xbolt (træ). 2 år gammel. Jep, der er frigang.

"Jeg har intet imod kvindekamp. Bare de udkæmper den topløse og i mudder".
(Lars Hjortshøj)
"Jeg har intet imod kvindekamp. Bare de udkæmper den topløse og i mudder".
(Lars Hjortshøj)
Svar
#4
Så kan der kun være tale om et rusisk prototype sigtekikkert med lys som har et slukselvsystem efter 15min uden bevægelse med et usædvanligt kraftigt bryderelæ
Pyha Det lyder virkelig mistilidsskabende med sådan er klik, er spændt på at få en evt anden forklaring end mit :-)

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#5
Det er vel bare en mekanisme til at sikre at aftrækket kkke står med fjeder spænding. Husk at tage bønnerne ud inden du stiller den Wink

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#6
Det får mig til at tænke på en almindelig køkkenvask, når man hælder kogende vand fra kartoflerne. Hvis der er spændinger i "blikket" kan der komme et "klonk". Har du spændinger et underbeslag, løst magasin eller lignende?

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#7
jeg har prøvet at smide min Browning x-bolt med plastic skæfte i fryseren , den klikker ikke
Svar
#8
Har du prøvet om det både med åben og lukket bundstykke ?

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#9
Prøv at løsne den bageste skæfteskrue næste gang. Jeg gætter på at systemet køler af og giver sig i den skæfteskrue der er mindst stram.

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Varmer op [B)]

mvh
mvh
Svar
#11
Har egentlig ikke et bud, men det fik mig til at tænke på en historie fra da jeg var i USA.

Eller livserfaring, om man vil.

En af mine amerikanske kammerater er forhærdet jæger (kommer vel ikke som en overraskelse) og som skytte er han også forholdsvis pernittengryn, dog har han så lige den egenskab at når et våben én gang er erklæret "Safe".. så kan man godt tage aftræk på den.
Selvfølgelig uden at pege på nogen, "That's a big nono, no matter what.!"

Anyhoo - han havde to ting han havde oplevet omkring våben.
Og det var de to højeste lyde han nogensinde havde hørt et våben sige.

- Den første var hjemme i stuen, hvor pistolen sagde BANG - hvor den skulle have sagt KLIK.!

- Den anden var på en bjørnejagt, hvor riflen sagde KLIK, hvor den skulle have sagt BANG imod en brunbjørn.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#12
hej igen,

I går aftes afmonterede jeg lyddæmper, bundstykke, magasin og kikkertsigte med det samme jeg kom hjem: Riflen kommer fortsat med det specielle metalliske klik efter et stykke tid.
Jeg har ikke prøver at stramme/løsne skæfteskruerne. Det vil jeg forsøge inden jeg bruger riflen igen.

"Jeg har intet imod kvindekamp. Bare de udkæmper den topløse og i mudder".
(Lars Hjortshøj)
"Jeg har intet imod kvindekamp. Bare de udkæmper den topløse og i mudder".
(Lars Hjortshøj)
Svar
#13
Saa husk at kontrollere traefpunktet inden den kommer paa jagt igen. Det kan godt flytte sig lidt hvis skaefteskruerne ikke har samme tilspaending.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#14
Du kan vel teste, ved at give riflen en tur i fryseren?

For ellers skal du vel vente til efteråret, før der er en stor temperatur forskel.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)