Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rhino RP 23 og 338 LM
#1
Jeg har købt et par kilo af det billige tilbudkrudt Rhino RP 23 og kunne tænke mig at prøve det i cal. 338 LM.

Jeg har regnet mig frem til at jeg kan lave en maxladning op til ca. 90 grain.

Projektilet er en Lapua Scenar 250 grain.

Regnestykket er ikke færdigt, og ville blive glad, hvis der er en der vil hjælpe?

Mvh

Jens.

NB.
Præcision er i højsædet.
Svar
#2
QL siger at 90 grains rhino 23 er alt for meget. Faktisk så er 83grains nok før du kommer op i det lyserøde felt. Her vil kuglen cirka gå med 814m/s. Hvordan med OAL på patronen? Hvad kan du kamre, og hvad vil du kamre?

Når du nu har købt en væddeløbshest(338lm) så skal den også fodres med kvalitetkrudt og kvalitets kugler samt en kvalitets hjemmelader. Du har købt et par kilo kvalitetskrudt til din kvalitetsriffel som du forventer hul i hul præcision af. Basta. Alle de negative tanker ødelægger harmonien. Positivitet
Svar
#3
Du har så ret, så ret. Negative tanker er der ingen der nogensinde har fået noget godt ud af.

Jeg vender den lidt. Jeg har købt Rhino 23, som er en rigtig godt krudt. Købt på tilbud hos Korsholm. Rygterne vil vide at det en næsten selvsamme krudt som MRP. Jeg har også købt nogle af de bedste projektiler til formålet, Scenar 250 gr.

Regnestykket er gjort udfra at Rhino 23 ligger mellem MRP og MRP 2 (eller næsten som VV N165, som jeg bruger en del til 300 wsm), snakker vi MRP2, nærmer vi os de 90 grain, men kan godt se at det er en kende for meget.

Jeg har ikke OAL endnu. Hvad mener du med "hvad jeg kan og vil kamre"?

Foreløbig mange tak for hjælpen.

Jens Lønberg.
Svar
#4
@jenslp - vil ikke blive overrasket hvis der står på bøtten: 2-4% lavere tryk og hastighed end RP22.[:I]

mvh
mvh
Svar
#5
Det tror jeg du har ganske ret i.

Kvalitetsmæssigt tror jeg dog også på at det er af ligeså god kvalitet som andre krudttyper.
Jeg vælger at betragte det som MRP, i starten ihvertfald. Så skulle jeg ikke komme op i det røde felt, hvis jeg følger MRP's maksladning.

Det er som sagt ikke det primære, at få så høj fart ud af den som muligt, det er sekundært. Det primære er præcisionen.

Citat:quote:

Originally posted by TSX

@jenslp - vil ikke blive overrasket hvis der står på bøtten: 2-4% lavere tryk og hastighed end RP22.[:I]

mvh


Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)