Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alternativer til olietønder?
#1
Hej,

Jeg er efter mange og lange overvejelser nået frem til at min riffel(Mauser m03 extreme 308W - som ikke er anskaffet endnu) skal have en kikkert på i den bedste klasse, selvom man betaler en formue for en lille/mindre forskel(og ja, jeg ved godt at jeg tidligere har talt imod de meget dyre kikkerter [:o)] )

Min brug er: Natjagt 1-2 gange/år, jagt i DK, jagt i udlandet, og måske en tur til Ulfborg på 600M [8D]. IKKE drivjagt, hvor jeg vil anskaffe en anden kikkert hvis det bliver aktuelt.

Jeg vil have lys i kikkerten
Jeg vil have kliktårn på den
EDIT:Forstørrelse på max 16 gange er udgangpunktet

Budgettet er ca 15T + montage

Jeg vil HELST undgå olietønderne(= 50mm og større), da de med min alder ikke er en fordel om natten alligevel, men problemet er at der ikke er ret mange at vælge imellem. S&B er fx næsten alle 50 eller 56mm, Zeiss Victory HT ligeså.

Det kan være at jeg må vælge en X50 i sidste ende - vi må se.

Jeg har kigget lidt på S&B 4-16X42 PMII. Den fås kun med medforstørrende trådkors. Når jeg nu ikke har brug for et medforstørrende, hvor irriterende er det så at det ER medforstørrende?

Nogen der har erfaringer med den? Har set den i Tyskland til ca 18T inkl. ERA-TAC QD ringe.

Anbefalinger og gode råd søges.

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#2
http://www.swarovskioptik.com/hunting/z6...i-p5034647

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
Tak, men jeg ville jo helst undgå 50mm

Derudover så har jeg glemt at skrive at jeg ikke ønske en forstørrelse på mere end 15-16X

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#4
Jf. Din beskrivelse ville denne kikkert være mit valg: http://aa.swarovskioptik.com/hunting/z6-i-1p7-10x42-bt-c20050103/z6-1p7-10x42-l-4a-p5006204

Mvh.
Anders
Svar
#5
Hej Kenneth

Jeg har haft en S&B PMII 4-16x42, det er en fantastisk kikkert. Men vær opmærksom på at på din riffel kan den ikke monteres lavere end en 50mm så det er kun en kosmetisk fordel du får ud af det.

Der findes også en Swarovski 2.5-15x44mm med BT, den kunne også være en mulighed.

PMII er lidt taktisk, men deres kliktårne er uovertrufne.

//Bo

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#6
Swarowski z6i gen 2
2,5-15x44 må være mit bud. Butiks prisen er ganske vist lidt over dit. Men mon ikke den kan findes billiger et sted . Vejledende butiks pris er omkring de 20 kg

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#7
http://www.dba.dk/kikkertsigte-zeiss-vic...024680805/
det kunne være et godt bud
Eller
http://www.huntinglife.net/webshop/67-si...ne-316007/
[8D][8D]
Jeg ville vælge s&b [Smile]

m.v.h. Rasmussen45.
Ost og rødvin er godt
Svar
#8
Øhh Rasmussen45 - begge kikkerter du linker til er med 56mm objektiv. Han pointerer jo netop at han IKKE vil over 50mm på objektivet.
Har du solstik?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Hej Kenneth

Jeg har haft en S&B PMII 4-16x42, det er en fantastisk kikkert. Men vær opmærksom på at på din riffel kan den ikke monteres lavere end en 50mm så det er kun en kosmetisk fordel du får ud af det.

Der findes også en Swarovski 2.5-15x44mm med BT, den kunne også være en mulighed.

PMII er lidt taktisk, men deres kliktårne er uovertrufne.

//Bo

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"



Mange tak for den info om M03 - er det med picatinnyskinne på du oplever det?

Dog mener jeg at selve det at montagen skal være så lav som mulig godt kan gå ud over anslaget - det vigtigste for mig at jeg umiddelbart kigger korrekt gennem kikkerten.

Også tak til jer andre for jeres forslag, selvom det vist ikke er alle der har set hvad jeg skriver om diameter & zoom [Big Grin]

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#10
Hej Kenneth

Der er en brugt svensk ørn, som måske kan passe til dine ønsker:
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=218429

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Hej Kenneth

Der er en brugt svensk ørn, som måske kan passe til dine ønsker:
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=218429

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Mange tak for forslaget, men den kan fås for 18T fra ny af, så jeg har ikke lyst til at give DKK 16T for en brugt - det synes jeg er for lille forskel.

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#12
Kenneth - jeg tror næppe der er mange tilbage der synes, at en 50'er kikkert er en olietønde, men det er jo smag og behag.
Hvis du kan leve med det, så kan jeg se, at der i morgen starter en ny online butik, der hedder XXL.dk
De har en Zeiss Conquest 3-15X50 til 5.000 kr. - det synes jeg altså er et godt køb.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Kenneth - jeg tror næppe der er mange tilbage der synes, at en 50'er kikkert er en olietønde, men det er jo smag og behag.
Hvis du kan leve med det, så kan jeg se, at der i morgen starter en ny online butik, der hedder XXL.dk
De har en Zeiss Conquest 3-15X50 til 5.000 kr. - det synes jeg altså er et godt køb.



Mange tak for tippet Leo - det er godt nok en god pris!

/Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#14
Jep!

Conquest'en er jo Zeiss' 'mellemklasse kikkert'
De har både en billigere og en dyrere serie.
Det gode er, at der nu er Lotutech coatning Conquest serien.
Svar
#15
Min erfaring med Lotutec: Har en håndkikkert Zeiss Victory/ sigtekikkert Zeiss Victory HT, begge med Lotutec coatning er: at det er uden effekt!
(Derimod virker det på min Leica Geovid HD-B)
Det er ikke et købsargument i min optik!
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by kka

Min erfaring med Lotutec: Har en håndkikkert Zeiss Victory/ sigtekikkert Zeiss Victory HT, begge med Lotutec coatning er: at det er uden effekt!
(Derimod virker det på min Leica Geovid HD-B)
Det er ikke et købsargument i min optik!



Helt enig. Jeg har en Zeiss Conquest håndkikkert og lotutec gør ikke noget. Den bliver udtydelig når der kommer bare en lille dråbe vand på og den dugger nemt til. Men ellers er det en god kikkert.
På min Leica riffelkikkert virker deres coating virkelig godt. Man kan sagtens se klart gennem den, selvom der ligger et halvt glas vand på den forreste linse.
Svar
#17
Det var da sjovt - min opfattelse er stik modsat.
Jeg har tidligere haft en Zeiss riffelkikkert uden Lotutech. Nu har jeg en Victory HT med - og jeg synes det virker fantastisk. Jeg bruger praktisk talt ikke Buttlers Creek længere for det er nærmest ligegyldigt - til tider gør de det værre, hvis de bliver lukket med vand på indersiden.
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Det var da sjovt - min opfattelse er stik modsat.
Jeg har tidligere haft en Zeiss riffelkikkert uden Lotutech. Nu har jeg en Victory HT med - og jeg synes det virker fantastisk. Jeg bruger praktisk talt ikke Buttlers Creek længere for det er nærmest ligegyldigt - til tider gør de det værre, hvis de bliver lukket med vand på indersiden.


Ja, lidt sjovt. Jeg huskede også præcis din udlægning. Der burde da laves en uvildig test ?

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#19
Uanset opfattelse af overfladecoatningen: Der bør vel altid bruges linsebeskyttere UANSET, hvad enten der anvendes flip up covere eller traditionel linsebeskyttere.
Jeg har ikke råd til at skifte kikkert, hver X, der kunne være kommet en selvforskyldt ridse i glasset, grundet svirp fra grene etc, fordi linserne var ubeskyttede......
Svar
#20
Der er også denne kikkert. http://www.laprecision.dk/shop/ior-riffe...-179p.html
Jeg har selv en på. udmærket kikkert.
Ellers se lidt om mærket på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=m0nGOjRhTU8
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)