Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Test: Skiftevis med/uden moly-coating i samme pibe
#1
Så har man måske en halvhæderlig baneriffel i skabet, lidt lang og tung, men passende til rævehvalpene om en stund. I dette tilfælde en Sauer STR med en 6.5 pibe, der har skudt i omegnen af 1300 skud.

SETUP
[Image: 2016-05-25%2010.46.08_1.jpg]

6.5x55 piben på baneriflen er kun blevet fodret med moyl-coatede 130grs Norma Diamond Line, indtil i dag, og de er ikke optimale til jagt. SÅ, jeg har fodret magasinet med skiftevis 130grs DL og u-coated Norma Oryx, 5 stk, og der ryger en Oryx i kammeret. Så der skydes skiftevis coated og un-coatede projektiler i testen. Og der sidder som altid en 10-modulers Sonic på snuden.

Der er skudt en fouling-gruppe a 3 x coatede Norma DL før testens start.

DAGENS FODERSEKVENS

[Image: 2016-05-25%2010.46.01_1.jpg]

130grs DL er ladet til max med skyttekrudt N1214 og 156 Oryx er ladet til Normas Max med hedengangne MRP-2. DL er kronograferet til 894 m/s og Oryx'en mener QL har en V0 omkring 880 m/s.

RESULTAT
[Image: Sk%C3%A6rmbillede%202016-05-25%2012.13.05.png]

130grs DL: 0.43 moa
156grs Oryx: 0.40 moa

Denne riffel straffer ikke ultrahårdt for mix af coated vs un-coatede projektiler.

Baneriflen kan komme med på jagt uden de store forberedelser (2-3 klik)

Mvh Pete

PS

I denne mikrotest ses (også) at middeltræfpunkt for tungere projektiler ligger under men også til højre. Det sås også ifm test af 243W med en anden riffel og en anden Sonic dæmper. Nogen der ved hvorfor ? Uden dæmper synes jeg mest det var op/ned variation som funktion af projektiltyngde, men måske jeg husker fejl...[?]
Svar
#2
Efter forsøget med at afskyde coatede og u-coatede projektiler skiftevis, så er piben blevet renset og testskudt med 130grs Diamond Line idag.

Alt er som det plejer. Det tager lige 6-8 skud før systemet har sat sig inkl. afsætning af moly i piben, og så er det muligt at skyde 3 skudsgrupper under 1cm på 100m med Norma DL ladet til max med Norma 1214.

Grupper afskudt i nummereret sekvens.
[Image: STR%20DL%20MAX.png]

Dette skulle egentligt også have været en test af hvilket moment skæfteskruerne skulle have i denne ikke-beddede STR. Men de 8NM der blev startet ud med leverede acceptabelt resultat. Lidt højere moment end normalt, men det ser ud til at være ok.

Mvh Pete
Svar
#3
Super skydning.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#4
Tak, Jesper [Smile]

Det er blot vist, at himlen ikke nødvendigvis falder ned hvis man blander coatede og ikke-coatede projektiler.

Man kan efter en mix-session rense piben og gå tilbage til coatede projektiler med et vist held.

Begge konklusioner i kontrast til visse skribenter på amerikanske websites fx
http://forum.accurateshooter.com/threads/should-i-moly-my-bullets.3904735/

Mvh Pete
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by pete1234
I denne mikrotest ses (også) at middeltræfpunkt for tungere projektiler ligger under men også til højre. Det sås også ifm test af 243W med en anden riffel og en anden Sonic dæmper. Nogen der ved hvorfor ?


Jeg ved ikke hvorfor, men du er ikke den eneste der oplever det. Det er sågar beskrevet som forventeligt i forbindelse med OCW metoden.
Svar
#6
Har du testet om det giver samme resultat at skyde 2 rene grupper moly efterfulgt at 2 rene grupper non-moly? Tænker at når du skyder hver anden, bliver den hele tiden smurt med ny moly, hvorimod 5-10 skud i træk uden, måske kan give en anden effekt..

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Har du testet om det giver samme resultat at skyde 2 rene grupper moly efterfulgt at 2 rene grupper non-moly? Tænker at når du skyder hver anden, bliver den hele tiden smurt med ny moly, hvorimod 5-10 skud i træk uden, måske kan give en anden effekt..

Stort knald = stort smil :-D



Jeg har tænkt nøjagtig det samme - bare med endnu større grupper, måske med 20-30 skud..

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#8
I har ret - det ville være næste skridt. Jeg havde ikke tænkt så langt, at moly i piben ville smøre de efterfølgende skud, men det er jo hvad der er sket.

Ikke at det ændrer på konklusionen ift mit ønske om evt at tage riflen med på jagt - altså 1-2 skud med ucoated projektil.

Man skulle vel kronografere en 10-30 skuds serie af udelukkende ikke-coatede projektiler og se om der skete noget systematisk med V0, træfpunkt & præcision, som pibens moly-sål blev slidt ned.

Men det må blive senere og med et andet projektil - priserne er ikke just for nedadgående [B)]

Mvh Pete
Svar
#9
Jeg har for år tilbage oplevet at skyde en kasse (50 stk.) med Molycoatet. Da jeg så vendte tilbage til ucoatede var der problemer. Kan ikke lige huske forløbet, men spredningen var markant større indtil jeg fik renset piben i bund, så var den tilbage til normal spredning med ucoatede - Der stoppede mine forsøg med at mikse....

Mvh.
Jørgen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)