Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjælp mig med at vælge optik - ER valgt nu :)
#1
Hej,

Nå nu har jeg så været ude og pille-rode-rage på noget optik.

Jeg ved godt at jeg ikke kan vurdere de optiske egenskaber på en sommerdag i byen, og jeg forventer heller ikke de store forskelle mellem mine valg rent optisk.

Jeg er bare MEGET i tvivl om hvad jeg skal vælge. Jeg er egentlig mest til en ikke alt for stor kikkert, men da den skal på en Mauser M03 (308W) er det ikke vægten, men mere fremtoningen der gør dette.

Jeg skal bruge kikkerten til alt undtagen drivjagt, men natjagt på vildsvin er indtil videre FÅ gange pr år. Jeg forventer at skulle til udlandet på jagt fx Skotland, og Spanien.

Jeg vil gerne på bane - gerne jagtfelt, og måske prøve de 600 M i Ulfborg. Det er mest derfor jeg overvejer de 15X forstørrelse på Swaroen.

Zeiss Victory 2,5-10X50 ASV+
Swarovski z6i 2,5-15X56 BT
Swarovski z6i 2,5-15X44 BT

Alle input er meget velkomne, men det er naturligvis nemmere at bruge et argument til noget end "køb kikkert xxx!" [Big Grin]

prisforskellen mellem modellerne er ikke det afgørende, men hvis der er helt dødt løb for mig, så snarer jeg da gerne de ca 2000,- som Swarovski er dyrere [:o)]

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#2
@Kenneth
Selv bruger jeg Swarovski 5-30 x 50 til bjergjagt, har ikke fortrudt købet "endnu"

Står selv i et mindre dilemma, skal finde en kikkert til min Blaser K95 der ikke fylder for meget, skal også bruges på bjergjagt.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
Køb en af dem.

Ellers går der vist lidt for meget søster forum i det.

Af de 3 du kigger på er det kun dig selv der kan afgøre hvad der er bedst for dig, de er alle super fede, har selv 3 af dem.

Det svare næsten til at spørge om hvilken hund man skal have her inde[B)], det kommer der som regel ikke noget godt ud af.

Mvh.
Morten
Mvh.
Morten
Svar
#4
Har begge kikkerter(Swaroen 1.generation i 2,5-15x56 med BS tårn ab fabrik tilpasset RWS evolution ligeledes i kaliber308w/Zeiss Victory HT 2,5-10x50 med ASV)
Swaroen er ombyttet på garantien, nr2 er repareret 1x pga lysknappen) Dens fordel er variabel parallakse!
Zeiss har aldrig fejlet noget.
Dens fordel er bedre lysgenemstrømning til natjagt, kortere design og en mere distinkt lysplet.
Ulempen er mgl parralakse samt ASV' en virker indviklet.....ihvertfald for mig.
(Skyder med Blaser R8 proff succes)
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by kka

Har begge kikkerter(Swaroen 1.generation i 2,5-15x56 med BS tårn ab fabrik tilpasset RWS evolution ligeledes i kaliber308w/Zeiss Victory HT 2,5-10x50 med ASV)
Swaroen er ombyttet på garantien, nr2 er repareret 1x pga lysknappen) Dens fordel er variabel parallakse!
Zeiss har aldrig fejlet noget.
Dens fordel er bedre lysgenemstrømning til natjagt, kortere design og en mere distinkt lysplet.
Ulempen er mgl parralakse samt ASV' en virker indviklet.....ihvertfald for mig.
(Skyder med Blaser R8 proff succes)



Hmm, jeg synes jeg har hørt flere sige at de har haft problemer med elektronikken på deres Swarovski. Er der ikke kun 2 års garanti på elektronikken?

Det kunne være at jeg skulle overveje Leica Magnus i stedet for Swaro - de har da vist 10 år på det hele...

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#6
Leica ERI - det er en "pæn" kikkert, når du går op i æstetik. Ellers ville jeg kigge på en Zeiss V8 2,5-20x50 hvis det var mig..... Den har jeg hørt meget godt om.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by mcc

Køb en af dem.

Ellers går der vist lidt for meget søster forum i det.

Af de 3 du kigger på er det kun dig selv der kan afgøre hvad der er bedst for dig, de er alle super fede, har selv 3 af dem.

Det svare næsten til at spørge om hvilken hund man skal have her inde[B)], det kommer der som regel ikke noget godt ud af.

Mvh.
Morten



Det kan være du har ret Morten, men der kunne måske være gode argumenter for/imod nogle af dem til mit brug [Smile]

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#8
Leica får ihvertfald flot kritik af deres nye Magnus(i handelen snart) i denne artikel fra 22.5.:
https://www.all4shooters.com/en/mobile/H...ng-scopes/
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Leica ERI - det er en "pæn" kikkert, når du går op i æstetik. Ellers ville jeg kigge på en Zeiss V8 2,5-20x50 hvis det var mig..... Den har jeg hørt meget godt om.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"



Den har jeg ikke hørt om[8D] men jeg har hørt om 2.8-20x56 i Zeiss V8.

Det er en ganske god kikker som jeg selv har på min riffel, alternativt ville jeg kigge på Swarowski Z5i den har den lille + at når du drejer tårnet mere end en omgang så viser den antal omgange der er drejet.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#10
En af de to her, jeg har selv den sidste og er super glad for den.
http://uk.swarovskioptik.com/hunting/z8-...I-p5265657
http://uk.swarovskioptik.com/hunting/z6i...0-p5006232
Det er super optik som også ser godt ud på toppen af riflen, det er der jo nogle som ikke gør.[Wink]

Ps: Jeg har og ville vælge igen med BT tårn på.

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Tex

En af de to her, jeg har selv den sidste og er super glad for den.
http://uk.swarovskioptik.com/hunting/z8-...I-p5265657
http://uk.swarovskioptik.com/hunting/z6i...0-p5006232
Det er super optik som også ser godt ud på toppen af riflen, det er der jo nogle som ikke gør.[Wink]

Ps: Jeg har og ville vælge igen med BT tårn på.

Mvh Bjarne



Tak for forslagene. Jeg vil dog hellere gå ned i minimum zoom end op, og kigger lige nu på en Leica 1,8-12X50 [Big Grin]

Derudover er de to kikkerter du nævner også lige en tand dyrere end de andre jeg har overvejet - specielt Z8i [8D]

Hilsen
Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#12
Så er kikkerten bestilt. Det blev en lille diskret Zeiss V8 1,8-14X50 [:o)]

Den vejer lidt mere end de andre kikkerter jeg har overvejet, men så voldsomt er det heller ikke (700 gram med skinne og ASV+ i højden).

Så er det bare den #(/%¤!"# ventetid [Big Grin] Jeg venter på både levering af riffel, kikkert, kikkertmontage OG min våbentilladelse.

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#13
Rart at høre,at du er modtagelig for fornuft!![Smile][8D]
Tillykke med valget[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#14
Det bliver da et godt sæt. Tillykke med det.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#15
@Kenneth
Når du nu engang har fået sættet samlet, vil det så være muligt at du kunne lave en fyldstgørende test af din kikkert.
Jeg spørger fordi, der er flere der er begyndt at klage over at den nye V8, meldingen er er den er uklar i yderpunkterne på linserne.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by rolin

@Kenneth
Når du nu engang har fået sættet samlet, vil det så være muligt at du kunne lave en fyldstgørende test af din kikkert.
Jeg spørger fordi, der er flere der er begyndt at klage over at den nye V8, meldingen er er den er uklar i yderpunkterne på linserne.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"



Det vil jeg da meget gerne gøre. Man kunne jo godt forestille sig at netop randskarpheden og en zoom faktor på 8 kunne give problemer.

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#17
@Rolin

Nu er jeg så ejer af 2 stk. V8, jeg har lige været ude og kigge på en murstensvæg på ca. 60 meters afstand og efter hvad jeg kan se er der ikke uskarpheder i randen, men jeg vil teste igen en dag når jeg kan få den i bænk og på længere afstande, jeg kunne teste på længere afstand imod noget skov 200 meter der kunne det se ud til at være lidt, men det kan også skyldes varierende afstande til grenene.

Men jeg er til nu ganske tilfreds med dem (1.1-8x30 og 2.8-20x56)

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#18
Jeg har aldrig tænkt over,at det skulle være "rand-uskarpheder" i min.[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#19
nu er du jo også så centreret [Big Grin]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Jeg har aldrig tænkt over,at det skulle være "rand-uskarpheder" i min.[Smile]

Hilsen Ulrik



Det har jeg heller ikke i mine[8D], men det er da rart at tjekke og en murstensvæg er super til det, masser af små felter at se på.[:I][8D]

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)