Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vinkel på knivskær
#1
Når jeg skære rygraden over på en ål så vælter æggen på min kniv og den bliver sløv med det samme. Det er ikke stålkvaliteten det er galt med da det er en Fällkniven, så det må være vinklen der er for spids til det hårde brug.

Hvilken vinkel skal jeg slibe min fiskekniv i så den både kan holde til at skære i fiskeben og samtidig være skarp nok til at skære i skind og kød uden at flå ?

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#2
Mellem 10-20gr.
Svar
#3
17gr.
Jeg bygger lidt knive, har lavet 3 knive af nøjagtig samme type blad (Mora)
De 2 holder skæret fint den 3. :-(.
Dog tror jeg Fallkniven er over Mora i kvalitet, men alligevel kan der vel ske fejl.
Kan den slibes "rageknivs skarp" ?

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
17 grader er skalpel, det holder ikke længe i ben eller hår for den sags skyld.

20 grader er slagtekniv, den kan uden problemer barbere hårene af armen, men når den har været i ben og hår så skal den ha nogle strøg på strygestål ellers holder den maks. til forlægning af et stk. råvildt.
Hvis jeg bruger strygestål flittigt så kan 2 knive godt klare tre/fire stk. kronvildt mellem slibninger.

25 grader er jagt/fiskekniv, holdbar og stadig skarp, det er mit bud at den holder bedst til dit formål, og den vil stadig ha bedst af at komme på strygeståle i ny og næ.
Svar
#5
Fällkniv hmmm ...

Min D2 jagtkniv er slebet i 20 grader , med lansky, og kan tåle at knække låsen på en 60 kg grisebasse ..

Det må være en "mandags-fällkniv" .... [:I]
Det tager dog en krig og en diamant-slibesten at få den rigtig skarp .. [:o)]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Da jeg gad slibe min jagtkniv, valgte jeg 17grader men stillede så om til 20grader til sidst og lagde en 1mm kant med den indstilling.
Så kunne jeg kæle for det lille areal med sletstenene
Så kunne den holde og var let at friske ok

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#7
Din fällkniven burde kunne holde til det med 20° (som sikkert er standard), men jeg har hørt om nogle med fejl i stålet.

Jeg har en Gransfors økse som er slebet i cirka 20° og kan nemt tage håret af armene og den holder fint skæret når jeg hugger i både gran og egetræ.
Jeg har ligeledes en Mora med lamineret stål, som er slebet i 20° og den holder også skæret godt og er også vældig skarp.

Til ål plejer at have en gammel, sløv køkkenkniv til netop at skære rygraden over med og så bare en almindelig udbenerkniv til at snitte bugen op med.
Svar
#8
Jeg vælger en meget lille vinkel, men 'stropper' den, så den bliver konveks. Det giver en kniv, der føles dejlig skarp, men også en stærk æg, da vinklen nede i små er en del større.

Hvis du har problemer efter 1 ål, er der noget galt med stålet. Hvis det er efter 15, så er du i samme situation som de professionelle, og må ty til et strygestål.
Svar
#9
Eller også er der den mulighed, at kniven ikke er slebet ordentligt og det er råæggen der vælter.

Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Krung

Jeg vælger en meget lille vinkel, men 'stropper' den, så den bliver konveks. Det giver en kniv, der føles dejlig skarp, men også en stærk æg, da vinklen nede i små er en del større.

Hvis du har problemer efter 1 ål, er der noget galt med stålet. Hvis det er efter 15, så er du i samme situation som de professionelle, og må ty til et strygestål.



Hvordan kan du lave det? Er det med en special slibemaskine?
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Citat:quote:

Originally posted by Krung

Jeg vælger en meget lille vinkel, men 'stropper' den, så den bliver konveks.



Hvordan kan du lave det? Er det med en special slibemaskine?



Nej, det er bare med noget læder limet på et stykke fladt træ. Samme princip, som når en cowboy/oldefar skærper sin ragekniv på bæltet.

Læderet er mættet med slibemiddel (polerpasta, autosol, ...) så det sliber. Det bløde læder deformerer, så det sliber runde hjørner (konvekst). Nogle bruger en musemåtte. Træet gør at vinklen holdes mere ensartet og læderet bøjer så meget at du ender med en 90 graders vinkel.

Se Virtouvices videoer på Youtube og lav en strop selv og se om det er noget for dig.
Svar
#12
Jeg bruger et billigt lansky slibesæt og det virker godt. Men skal æggen være god så polerer jeg den på et filthjul i søjleboremaskinen (husk at vende kniven rigtigt ellers flyver den nemt adskillige meter gennem værkstedet, når den får fat i hjulet[B)]). Det gør at æggen holder længere og kniven ikke flår ikke, men skærer.

Man kan også slibe i frihånd, det gør jeg med økser og så kan de nemt laves konvekse og hvinende skarpe.

Er æggen hakket eller er slibningen helt håbløs, så kommer den på båndpudseren.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)