Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken 308W ammo til min Mauser M03
#1
Halløjsa,

Jeg har en Mauser Extreme 308W på vej hjem, og man må jo så fordrive ventetiden med at optimere det man kan [Smile]

Jeg korter piben af til lige over 45CM samtidig med at jeg får lavet rynker i piben.

Hvilken ammo anbefaler I til den riffel? Jeg lader ikke selv, og kommer ikke til det.

Jagtammo: Prisen betyder ikke så meget(det jager jeg ikke nok til [:o)]) - præcision og allround effektivitet er det primære. Findes der én jagtammolade der dækker alle behov, hvis prisen betyder mindre?

Træningsammo: Prisen er vigtig her, men naturligvis også en ok kvalitet. Har brugt Remington UMC til min 30-06 tidligere. Er den ok ?

Et nogenlunde sammenfald mellem de tos træfpunkt ville naturligvis ikke gøre noget [8D]

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#2
Hejsa

Jeg vil sige en Barnes TTSX i 10,7 eller 11,7G kan klare det hele, samt, efter min mening, er den heller ikke hård ved kødet.

Ellers Lapua Mega 12 G,

Jeg har ikke skudt med andet end Norma Golden til træning, og det virker fint

K&B
Bobby
Svar
#3
Hold dig væk fra kobberkugler, så længe det er juridisk muligt.....med mindre du er inkarneret "piberenser".

Jeg bruger RWS Evolution til min 308w, og er så glad for dette all roundprojektil, at jeg har fået fremstillet en ring dertil fra Swarovski til mit BT.
Har tidligere brugt Nosler Partition i samme kaliber til bla bjørne, men finder det for lidt ekspansivt til vildsvin, rå- og kronvildt( aldrig skudt dåvildt)
Svar
#4
@KKA - dengang Barnes hed X havde du ret - men nu er det tsx og ttsx og den udformning de har, har løst problemet.

Har skudt flere hundrede med min 300WM, uden nogen tegn på fouling [Smile]

mvh
mvh
Svar
#5
Det lyder bestemt lovende; men densitetsforskellen på tobak og bly kan ikke ophæves, og jeg formoder at man skal ned i 150 grains i 308w for at undgå kæntring af projektilet?
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by TSX

@KKA - dengang Barnes hed X havde du ret - men nu er det tsx og ttsx og den udformning de har, har løst problemet.

Har skudt flere hundrede med min 300WM, uden nogen tegn på fouling [Smile]

mvh



Jeg har undersøgt en del om ttsx, og som jeg har forstået det, så skulle rillerne ganske rigtigt reducere aflejringerne betydeligt.

Jeg har ikke skudt nok med den til at sige om aflejringerne er mere eller mindre, men skød min første buk med ttsx for to uger siden, og var meget tilfreds med resultatet. Den blev skudt med 308w, ttsx 168 gr (barnes).
Svar
#7
jeg har ladet tsx i 223Rem og det var helt vildt med aflejringer efter 16 skud

men jeg stemmer imod kobber hvis jeg bliver inviteret til afstemning

La-coste effekten har nået nye højder

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#8
Jeg har hørt meget godt om TXS/TTSX, men også om kobberaflejringerne.

Til jer der bruger den: Hvor ofte skal der renses med solvent? Den slags går jeg nemlig ikke så meget op i :-)

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#9
Jeg er gået ind i 8. År med TSX/TTSX. Jeg har ALDRIG haft problemer med aflejringer, forstået på den måde at jeg trækker en boresnake igennem efter skydebane og jagt. Og renser i bund en gang om året. Jeg bruger kobber i Sako, Tikka, S&L, Dakota, HS Precision og lader kobbersøm til En Sauer i 9,3 samt Blaser og M03 i 30.06
Jeg selv skyder et par hundrede skud om året, mest på skydebanen med Barnes.
Efter der kom riller i dem har der ikke været problemer med forlig. Genladning har gået som en leg, forstået på den måde at stort set alle rifler har skudt godt i første forsøg.

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Jeg skyder med TTSX 150 gr i min 308w, mere en et år nu. Nok ca 75 skud, to til vildt resten til pjat test og indskydning og den skyder stadigvæk glimrende, uden anden rensning end en boresnake.
Lavede et glimrende stykke arbejde på en hjort på 110 kg og et stykke råvildt.[Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#11
Mange tak for den information M@x og Tex - så vil jeg ikke bekymre mig om de aflejringer Smile

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#12
Jebs, skyder 180grs TTSX i en .308

På kassen står der min 1:11" twist og det er lige hvad Tikkaen har.

Skyder glimrende og fouler ikke

--
FKF

ANNA
Svar
#13
Jeg synes du skylder riflen, at se hvad den kan præstere med kvalitets ammo - om ikke andet så bare en enkelt kasse eller to.
Af fabriks ammo (træning), tror jeg Lapua Scenar 167 grains er en af det bedste til .308

Jeg har fundet en del forskellige (Remington - Hornady) der er acceptable i mine rifler, men de kommer ikke i nærheden af Lapua.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#14
I min M03 bruger jeg Lapua Mega 9,7 g og S&B FMJ 9,55 g. S&B'en sidder 5 cm over Mega'en på 100 meter (uden afvigelse sideværts) og begge har en 3-skuds spredning på mindre end 2,5 cm på de samme 100 meter. Det er godkendt......

Jeg skyder engang imellem også med Mega 12 g. Den passer også sideværts, men sidder noget længere nede - hvor meget husker jeg ikke lige på siddende bag.

Mvh
Lundgaard

Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#15
Jeg har ladet Nosler BST, AB og E-Tip i min M03 da jeg havde 308w. De blev ladet så de kom til at gå ens med Norma Golden Target.
Efter det projekt da det lykkedes endte jeg med at lade 150gr TSX til den, og det var den jeg brugte til sidst inden piben den skulle videre.

Jeg har vidst nogle TSX stående endnu hvis det har interesse.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win, 260 AI, 30.06
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Hesselager

Jeg har ladet Nosler BST, AB og E-Tip i min M03 da jeg havde 308w. De blev ladet så de kom til at gå ens med Norma Golden Target.
Efter det projekt da det lykkedes endte jeg med at lade 150gr TSX til den, og det var den jeg brugte til sidst inden piben den skulle videre.

Jeg har vidst nogle TSX stående endnu hvis det har interesse.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win, 260 AI, 30.06



Du får lige en PM [Smile]

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Lundgaard

I min M03 bruger jeg Lapua Mega 9,7 g og S&B FMJ 9,55 g. S&B'en sidder 5 cm over Mega'en på 100 meter (uden afvigelse sideværts) og begge har en 3-skuds spredning på mindre end 2,5 cm på de samme 100 meter. Det er godkendt......


Det ville jeg så ikke godkende, slet ikke endda.
Desuden godkender jeg aldrig en 3-skuds gruppe.
Jeg vil påstå, at hvis ikke man kan få en 5 skuds gruppe ned på omkring 15 mm.- i en riffel til en pris som en M03, med den bedste ammunition til riflen - så er der noget galt.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#18
CP jeg giver dig umiddelbart ret i at riflen skal kunne, men til jagt er det ikke altid jeg gider jagte den sidste marginal. 5 skud indenfor 3cm er rigeligt fint, da skudholdet aldrig kommer over 150 meter.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

CP jeg giver dig umiddelbart ret i at riflen skal kunne, men til jagt er det ikke altid jeg gider jagte den sidste marginal. 5 skud indenfor 3cm er rigeligt fint, da skudholdet aldrig kommer over 150 meter.

Stort knald = stort smil :-D


Helt enig, til jagt er det fint nok. Men at vide at ens riffel til den pris, ikke kan bedre med det bedste ammunition, det ville jeg langt fra være tilfreds med
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#20
5 skud inden for 3cm på 150m er da langt bedre end 90% af jægerne magter alligevel...... og ja, det er da helt perfekt til jagt.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)