Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Laksen/ørreden springer men bider ikke på?
#1
Fisker jævnligt i den norske fjord Førdefjorden, lige hvor en kendt lakseelv (Nausta) løber ud i fjorden.

Jeg fisker med stang fra kysten, lige uden for forbudszonen.

På trods af at jeg ser pænt store laks/ørreder springe inden for kasteafstand har jeg stadig tilgode at få bid. Alt hvad jeg fanger er små sej.

Jeg har prøvet med blink, Blink med ophænger og spinner uden at det hjælper. Jeg prøver at fiske i forskellige dybde og heller ikke det hjælper.

Er det mit endegrej, eller bider springende fisk ikke før de går op i elven ?

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#2
Brug et haglgevær. Det er spas [Big Grin]

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Jeg har fisket laks i Norge siden sidst i 70'erne og vi har altid undret os over, hvorfor laksen hugger. Den tager ikke føde til sig i ferskvand (det ville gå ud over sidste års yngel), så hvorfor den alligevel går efter fluer, blink og orm er en gåde.
Der er ingen tvivl om, at den lukker ned for fødeindtagelsen når den begynder sin vandring mod ferskvand, så jeg tror der gælder samme forhold i fjorden, som lidt senere i elven.

Jeg har haft gode resultater med blink, fluer og woblere med orange farver, og ellers tror jeg at flid og tålmodighed er vejen frem. Der kan gå uger ved elven, uden at man fanger en laks.....

Knæk og bræk!
Svar
#4
Har samme erfaring fra Saksun på Færøerne.

Står af rutebilen og ser med det samme laksene springe i fjorden, så hurtig traske kilometrene ind til Saksun og få snøren i vandet.

Der er fint med fisk, inklusiv springende laks, fanget af det voldsomme tidevand i den inderste, afsnørede del af Saksun fjorden

Jeg får to fisk på med en almindelig Mepps spinner med sølv"ske", og hver gang smider en kammesjuk støvler og bukser for at hjælpe med at lande....torskene [Big Grin]

Lidt urimeligt måske, men vi grinte urimeligt hårdt og længe den aften i teltet af hans ellers heltemodige indsats, for at hjælpe med at lande et par småtorsk.

Mvh Pete
Svar
#5
Det kunne være man skulle få sendt sin harpun herop [}Smile]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#6
Kender en der gjorde meget i trolling fiskeri udenfor en elv munding. Var på fjorden 4-8 timer hver dag i 3 uger.

Normalen var 2-4 laks og hvis man var usandsynlig heldig en Helleflynder.

Der blev fisket med Brisling som agn fisk.

Det er vel det samme problem som i elvene og åerne her hjemme. Fisk der vandrer er på det nærmeste umulige at få til hugge

Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)