Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Ladda för precision", Vapentidningen 4/23 - 2016
#1
Nogen der har læst denne artikel om hylstervolumens indflydelse på præcision ?

Jeg er ikke imponeret. Men måske er det bare mig ?

Mvh Pete
Svar
#2
Jeg har ikke læst den pågældende artikel, men jeg har en kopi af en meget ældre artikel fra "Precision Shooting Magazine", som gennemgår hele problematikken om hylster størrelser, fyldningsgrad og hylsterform MEGET grundigt .. med masser af eksempler på ladninger, hastighedsvariationer og præcision .

Deres konklusioner var dengang at hvis man har mere end 80-90% fyldning med en given krudttype så har den faktor ikke længere indflydelse på præcisionen. Selvom den kan give lidt større variation i V(0) har det ikke nødvendigvis en negativ indflydelse på Benchrest præcision på de kortere distancer (100 - 300 Yards)

Til gengæld var der et interessant eksperiment med i artiklen, nemlig hylstrets "facon"
Der var en direkte sammenligning mellem en "wildcat" baseret på et .222 magnum hylster og en 22 PPC ..
Disse to kalibre haved præcis samme hylstervolumen, og blev brugt med den samme pibe og lås !!!! (Ikke samme fabrikat, men den samme pibe OG lås, blot med et nyt kammer skåret i piben.

Det gave mulighed for direkte at sammenligne f.eks. variationer i V(0) med samme krudttype, samme ladning og dermed ca. samme fyldningsgrad. (Kun svagt ændret på grund af anderledes sættedybde o.s.v.)

Konklusionen af den test var at alt tydede på at hylstrets facon var afgørende for at opnå den ultimative præcision. OG havde større betydning end variationer i fyldningsgrad over 85%

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Dravis. Spændende konklusioner mht hylsterets udformning, inherent accuracy er en term der luftes ret ofte, men kunne være spændende at kigge nærmere på[Smile]

I Vapentidning-artiklen skriver forfatteren fx:

"En av de viktigste erfarenheterne är att inte bara utgångshastigheten ändres med ulike hylsvolymer, utan också träffläge samt spridning. Største träffbild är 80mm och minsta är 20mm med Hornady SST (avstånd 100m). Notera också hur medelträffläget förändres."

Testen viser fx 8cm spredning på 100m med Normahylstre i 300WM.

Hvordan kan man undgå at teste den samlede konsekvens af hylstrenes kuglehold (hals-elasticitet & godstykkelse) og hylstervolumen på træfpunkt- og præcisions-variationer ?

Hylstrene var ikke udglødede eller halsdrejede i Vapentidning-testen, hvilket ville have været en godt skridt på vejen til at gøre kugleholdet mere ensartet. Derefter kunne man påstå, at hovedsaligt teste konsekvensen af hylstervolumen.

Jeg har testet een 243Win riffel på denne front, og ikke fundet nogen tegn på væsentlig træfpunktsforandring på 100m som funktion af hylsterfabrikat/volumen. Præcisionen var også godkendt for en jagtriffel. Men det kræver så grundig hylster-homogenisering som mulig, før dette kan konkluderes.

Måske 300WM er mere følsom end 243Win, og der er jo også forskel på rifler. Men jeg synes konklusionen skæres for skarpt og for ensidigt ind på hylstervolumen.

Mvh Pete
Svar
#4
Hej Pete

Jeg er meget enig. Artiklen var en tynd kop te. Jeg synes, at du skal prøve at sende et læserbrev til dem inkl konklusionerne fra din test.
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Hej Pete

Jeg er meget enig. Artiklen var en tynd kop te. Jeg synes, at du skal prøve at sende et læserbrev til dem inkl konklusionerne fra din test.
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Det er hermed gjort, og de vil svare i næste udgave[Smile]

Mvh Pete
Svar
#6
Lige præcis 300wm er der store forskelle på hylster volumen. Har set termerne heavy og light om 300wm brugt på diverse fora.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by pete1234

Dravis. Spændende konklusioner mht hylsterets udformning, inherent accuracy er en term der luftes ret ofte, men kunne være spændende at kigge nærmere på[Smile]

I Vapentidning-artiklen skriver forfatteren fx:

"En av de viktigste erfarenheterne är att inte bara utgångshastigheten ändres med ulike hylsvolymer..."

Pete



Omkring hylster udformning har jeg et par gange fået skåret en 6,5x55 skåret op til 6,5x55AI. Begge gange blev piberne endnu bedre skydende. Måske er der flere med samme praktiske erfaring?
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Lige præcis 300wm er der store forskelle på hylster volumen. Har set termerne heavy og light om 300wm brugt på diverse fora.

Stort knald = stort smil :-D



Jeps, i denne test er Norma hylstrene delt ind i to grupper med gennemsnitligt hhv 89.9grs og 95.6grs vand volumen, så der er taget højde for de to slags Normahylstre.

@Hurricane, hvor meget skruede du op for ladningerne efter AI-ficeringen ?

Her ses målt hastighed mod % hylstervolumen i forhold til standarden for hhv 243Win (85grs SGK) og 300WM (167grs Scenar & 150grs SST, data fra omtalte artikel). Pudsigt nok ser det ud til at 243 er mere følsom for ændringer i hylstervolumen med 10m/s ændring i V0 per %-ændring af vol. 300WM ligger på 5-6 m/s ændring i V0 per % vol ændring.

Jeg er ikke blevet helt enig med mig selv om hvad dette betyder eller om det overhovedet er vigtigt. Det gennemgående er dog, at det er et fåtal af hylstre der har mindre volumen end standarden for de to kalibre.

[Image: 300wm%20vs%20243win.jpg]

Mvh Pete
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)