Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
hjælp til øjenafstand på kikkert
#1
jeg har mig en riffel i 458win mag. og den har en smule rekyl så den kommer lidt længere tilbage end mine andre rifler. jeg har ind til nu haft en tasco titan 1.25-4.5x26 men øjenafstanden er så lille at jeg lige snitter kikkerten med øjenbrynet, og venter bare på det går galt en dag. så jeg har brug for en kikkert med større afstand.

så mit spørgsmål er hvad er øjenafstanden på den pågældende kikkert? og hvilke kikkerter er og foretrække til maks. 4500kr. Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#2
@lunderskov
Aner intet om dette, men her er måske noget du kunne få brug for.
http://foerstehjaelpsudstyr.dk/produkter...metermaal/

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
tak, det da en start Big Grin
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#4
Se på noget "Europæisk" mærke, jeg mener at de har større øjenafstand.
Svar
#5
ja men har bare det problem jeg ved ikke hvad den er på den taso så ved jo ikke hvor stor jeg skal lede efter Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#6
ja men har bare det problem jeg ved ikke hvad den er på den taso så ved jo ikke hvor stor jeg skal lede efter Smile
når du har kikkerten monteret på en riffel lyder det lidt hjælpeløst ikke at kunne måle øjenafstanden[Big Grin]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by STROM

ja men har bare det problem jeg ved ikke hvad den er på den taso så ved jo ikke hvor stor jeg skal lede efter Smile
når du har kikkerten monteret på en riffel lyder det lidt hjælpeløst ikke at kunne måle øjenafstanden[Big Grin]

mvh
Strom, naturgænger



Så Så min lille ven.
Det er faktisk ikke så nemt at måle øjeafstand på en kikkert.
Skal man måle fra kanten på kikkerten til øjenbrynet, der hvor kikkerten rammer når man skyder
Eller skal man måle fra midten på Okularet til pupillen i sigteøjet ????

Sidste gang jeg testede den sidste målemetode, lavede min skydelære en grim ridse, både på kikkertlinsen og især i mit øje [xx(][B)][B)][Wink]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#8
Jeg havde en drivjagtskikkert fra Leopold engang, den var relativ billig og sad på min 378 wby mag. Jeg mener øjenafstanden var 12 cm. Det var der også nogen gange brug for. Fin kikkert forøvrigt.
Svar
#9
Dit budget siger nok noget i retning af Leupold.

Jeg har haft Leupold 3-9x40 og 6,5-20x40 på min 375, de har begge langt eyerelief.

Noget kindstøtte på skæfteryggen kunne også være en fordel. Så føres hovedet med tilbage og vipper ikke frem mod okularkanten.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with Viper-Flex® ...
K&B Claxel Wink




Svar
#10
Har prøvet denne ved en kammerat, den har siddet på en 9,3x74 og der er ingen problemer.

http://www.dba.dk/kikkertsigte-centaurde...022251321/

Knæk og bræk
Mvh
Anton
Knæk og bræk
Mvh
Anton
Svar
#11
Hej

Min .458 Lott har en Leupold drivjagtskikkert siddende på ryggen... Det fungerer ret fint og har iøvrigt også fungeret godt på min 375HH.

Det er en VX-6 så prisen er lidt højere end dit krav, men jeg mener bestemt at eksempelvis en VX-3 har den samme øjenafstand
[B)][B)]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by STROM

ja men har bare det problem jeg ved ikke hvad den er på den taso så ved jo ikke hvor stor jeg skal lede efter Smile
når du har kikkerten monteret på en riffel lyder det lidt hjælpeløst ikke at kunne måle øjenafstanden[Big Grin]

mvh
Strom, naturgænger



Så Så min lille ven.
Det er faktisk ikke så nemt at måle øjeafstand på en kikkert.
Skal man måle fra kanten på kikkerten til øjenbrynet, der hvor kikkerten rammer når man skyder
Eller skal man måle fra midten på Okularet til pupillen i sigteøjet ????

Sidste gang jeg testede den sidste målemetode, lavede min skydelære en grim ridse, både på kikkertlinsen og især i mit øje [xx(][B)][B)][Wink]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed



lige præcis jeg prøvede mig lidt frem igår, med en tommestok, tænkte det var bedre end skydelærred [Big Grin] men det kav a. 6 cm til øjenbryn og 8cm til øjet Smile

men tænker jeg skal over de 10cm i øjeafstand [Smile]
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#13
@Lunderskov

Hvad med at kigge i retning af en Aimpoint i stedet for.

Men ellers har jeg en gammel Bushnell Banner 1,25-4x25 som kan købes for meget lidt.[Wink] den kan nå dine 10cm som du ønsker[Big Grin][Big Grin]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Santo

@Lunderskov

Hvad med at kigge i retning af en Aimpoint i stedet for.

Men ellers har jeg en gammel Bushnell Banner 1,25-4x25 som kan købes for meget lidt.[Wink] den kan nå dine 10cm som du ønsker[Big Grin][Big Grin]

Mvh

Santo



det har jeg også overvejet, men det var mere til min 9.3x64 men har en kammerat jeg skal prøve og høre om jeg må prøve at låne hans aimpoint for at se om det er noget jeg kan bruge Smile

hvad skal den da koste nu du siger meget lidt? [Big Grin]
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#15
Lunderskov du har PM

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#16
Leupold har flere modeller, hvor øjenafstand desværre skifter fra 4" til 3,1", afhængigt af forstørrelsen.
Dette gælder for rigtig mange af deres modeller.

Dette er et problem med ret mange fabrikater, specielt amerikanske.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#17
Hej Lunderskov.

Der er lige kommet en Leupold på DBA til 2200,-

Det er en 1,5-5 x 20. Jeg kender ikke manden selvom jeg kan se vi kommer fra samme by, men jeg synes det lyder billigt.
Husk han er vestjyde, den må kan presses yderligere..
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Leupold har flere modeller, hvor øjenafstand desværre skifter fra 4" til 3,1", afhængigt af forstørrelsen.
Dette gælder for rigtig mange af deres modeller.

Dette er et problem med ret mange fabrikater, specielt amerikanske.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))



Jeg synes faktisk ikke at det er noget problem. Jeg havde brugt flere Leupold kikkerter igennem flere år inden jeg opdagede denne smarte feature [Smile]
Oftest er det sådan at til stående skydning anvender man typisk lille forstørrelse. Mens man til liggende skydning skruer op for forstørrelsen. Men netop ved liggende skydning læner man sig længere ind over skæftet hvorved øjet kommer tættere på okularet. Og det passer lige nøjagtigt med hvad Leupold har regnet ud [Wink] så forkorter de øjeafstanden.........skidesmart [Smile][:p]

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
Max når du skyder stående, så betegnes det vel som lavt stående........?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#20
Jebs [^]

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)