Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor svær skal en feldtskydning være
#1
Hej Formænd
Jeg Har noget galle jeg vil af med vedrørende feldtskydning, og det er til dem der laver dem, hvis de skal være opbygget på en måde så selv de bedste skytter får flere XX, så får de nye skytter så dårlige oplevelser med feldtskydning så gider de ikke at komme igen, var i Hoven i dag gode intoner, men jeg mener at hvis der er en udfoldning F.eks. små mål, så skal der ikke også være svære skyde stilling eller tid et eksempel 3 mål 8skud 90 sekunder dette har ikke noget med jagt skydning, jeg mener hvis man skal beholde den brede jæger/skytte så skal i opføre jer ordentligt og hvis de bedste skytter vil have det svært så kan det indbygges i skydningen, at jeg selv skyder som en pose nøder i tiden har ikke noget med at gøre og dette er ikke undskyldning det er kun en vej pilen peger.[8D]

m.v.h. Rasmussen45.
Ost og rødvin er godt
Svar
#2
Enig den møgskydning gav også mig en rigtig dårlig dag pga sværhedsgraden fik jeg hele 2 X'er og endte med kun 315 point , selv om jeg ikke har trænet rigtig længe.
Det er bare for strengt, jeg tog afsted og forventede fuldt hus også lykkedes det bare ikke, grrrr

Nej pjat til side, mit eneste klagepunkt er at jeg som den bedst skydende på holdet ikke indkasserede fysisk lapua ammunition som jeg plejer, men istedet et sølle gavekort på 50% rabat på en kasse Naturalis som jeg aldrig ville betale halv pris for :-)

Og så blev der sagt at man burde trække lod på holdet om gavekortet pga der var nybegyndere med
Simpelthen for dårligt at ligge emotionel pres på os :-)

Tak for en god dag Hoven :-)

Rasmusen for pokker, de unge har sgu da brug for at vide at man ikke kan klare sig med en rygsæk, perfekt stoppet ud og en bukkeskive på præcis 100meters afstand i 100% vindstille miljø og vinkelret på endda også 5 min til 6 skud hvoraf kun 5 skal placeres i den for 20cm

Det er kun til riffelprøven man får en medalje for det, så Hoven har nok elimineret en masse fremtidige anskydninger i dag.

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#3
Jeg var ikke i Hoven i dag.
Men jeg er meget enig med Preben. Det er vel ikke en naturlov, at nogen skal score maksimum point. Jeg tænker at vi alle kan lære noget af en svær skydning, hvor imod vi ikke lærer ret meget af at skyde en nem skydning.

Mange hilsner
Torben
Svar
#4
Vi talte faktisk om på vores hold i dag, at det var en super fin skydning med en passende sværhedsgrad. At der er relativt kort Skydetid er okay når opladningen må foregå i klargøringen.
Men som Bessie skriver så er Lapua/Guntex/arrangørerne virkelig til grin for sig selv. De annoncerer at der er "patron præmier" og så uddeler de gavekort med 50% på een kasse ammo. Pinligt! Så deres præmier for 36.000 kr. er da til at stikke derop hvor solen ikke skinner.

Jeg synes det er beskæmmende at der sjældent er præmierer til feltskydninger - i dag var der 400 skytter x 200 kr = 80.000 kr., havde det været flugtskydning var der jo mindst et bedre haglgevær på højkant.

Men mht sværhedsgraden af skydningen så synes jeg faktisk at den idag var noget nær optimal (på trods af mine x'ere.......)

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#5
Jeg har fra min tid i skydeudvalget i NSK været med til at arrangere mange skydninger.
Rent statistisk er sværhedsgraden perfekt hvis kun 1 skytte får fuldt hus.
Det lader sig ikke gøre i praksis, men det er bedre at nogle stykker ikke skyder fuldt hus end at nogle stykker gør det og skal ud i omskydning.

Men for at svare på Rasmussen45.
Det er min erfaring at det som skræmmer skytter fra at deltage en anden gang er hvis point givningen er lavet sådan at der er stor forskel på max og min point på samme skive. Den meget almindelige med 10,9,8,0 burde efter min mening afskaffes.
Er skydningen tilmed svær kan manrisikere at dårligste skytte på holdet får nul, mens bedste skytte måske får 3-400.
Der er i dette tilfælde 8 point forskel på et hul der rører stregen og et hul der er en mm længere ude.
Vi gjorde det at vi lavede skiverne jagtligt relevante. Et dræbende skud gav 3 point. En anskydning gav minus 1 point og forbiskud nul.
På den måde blev afstanden fra bedste til dårligste skytte meget mindre. Og vi havde aldrig problemer med at finde vinderen. Vi ved jo at man ikke kan gradbøje død, så derfor var der kun bladskuddet og i nogle tilfælde hovedskuddet der gav 3 point. Træfområdet var ikke rundt, men anatomisk korrekt.
Det betød at der var 4 point difference mellem et dræbende skud og en anskydning og ikke 8 point forskel på om stregen var berørt eller ej.
Det er mit indtryk at vi fik meget gladere skytter ud af det, fordi det i højere grad gik ud på at levere dræbende skud og ikke om blot at samle point.
Banelæggere ved godt at man har fire skruer til at øge sværhedsgraden med. Tiden, afstanden, målets størrelse og skydestillingen. Man bør højest anvende to af dem ad gangen. Og jeg nævner med vilje ikke vejret som en faktor, men regn og vind øger osse sværhedsgraden. Plus at den er ikke altid konstant hele skydningen for alle skytter. Det er derfor en del af gamet.
Sjovt nok så er det alligevel ofte dem der træner meget der er mest heldige, både ved lette og svære skydninger [Smile]

PS: 8 skud på 90 sekunder er da oceaner af tid. På en lokal feltskydning skal vi skyde 6 skud på 20 sekunder incl. opladning. Fidusen er at du skyder så mange gode skud som du kan nå. Lad være med at fokusere på den korte skydetid. Det er bedre med 2 gode træffere og glemme resten end at prøve at jappe alle skud afsted uden at ramme med nogen af dem

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Jagtfeltskydning er en bred riffeljægeruddannelsen, så den skal udfordre alle og det lykkedes da vist i Hoven i år

Ang point så har jeg svært ved Max's model hvor et forbiskud giver flere point end et skud som sidder 5 mm fra den sidste tællende ring. Det virker forkert at jo længere væk du er fra centrer så giver det pludselig pointfordel

Jeg har et forslag til et nyt mærke! Sidste pr skød jeg guld med 5forbier på en standplads men en deltagere som skyder alt inden for 8'eren får max sølv.
Altså 5fejl er bedre end en lidt større egenspredning uden fejl. Her kunne et mærke være på sin plads. Men kunne kalde det F.eks swisshundenens Venner mærket :-)

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#7
Jeg har, bl. a, sammen med Max og andre dygtige folk lavet mange feltskydninger. Som Max skriver, så hellere for let end for svær., og skal det endeligt være svært, så kun på en bane.

I forbindelse med jeres klage, så vil jeg da opfordre jer til selv at lave en feltskydning, gerne en med lidt fornyelse i. Skydeterrænet i Borris kan i sikkert ikke få fingre i, men der findes også andre steder.
Knæk og bræk med projektet.

Venlig hilseb

JCK
Svar
#8
Jeg syntes at skydningen var fin. Passende sværhedsgrad og fine skydestillinger.
Men jeg syntes nu også,at det var en anelse fesent med præmiesummen på 36,000 kr. Rabatkuponner har intet med en præmie at gøre !! Da jeg for nogle år siden deltog i "Lapua jagtfeltskydning" var der en T-shirt til alle deltagere. Der var også en cap. Derudover var der mange patron-præmier. Jeg mener at nummer 1,2&3 fik over 1000 patroner til sammen. Der var også masser af patroner til de lavere rangerede skytter. Mener faktisk at der var 20 stk til den bedste skytte på hvert hold. Så med tanke på at Lapua stod som sponsor, så var det en mager omgang. Jeg har ikke på fornemmelsen at det er mange der indløser rabatkuponnen. Når det så er sagt,så er det ikke for at vinde præmier jeg deltager på div skydninger. Jeg deltager for at have en sjov og hyggelig dag,og det mener jeg bestemt at dagens arrangement i Hoven levede helt op til!!!![Smile][Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#9
Jeg klager skam ikke, så min tekst misforstået, nok pga ironien
Og jeg syntese ikke det var en svær skydning kun en bane med langhold, slet ingen fritstående, ingen løbende og ingen stres på skyde tid.

Jeg kan se mange bruger uhensigtmæssigt tid på at pille magasin ud og fylde det igen
Der kan man vinde tid ved at lade de sidste 4 enkeltvis så ryger man heller ikke helt ud af ens skydestilling

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#10
Da Hoven Skydningen gik over til Lapua Cup var 1,2,og 3 præmien
300,200,100 stk Lapua Scenar patroner. sidste år blev præmierne til de første pladser droppet. det er utroligt tyndt at de ikke kan skrabe sammen til en fornuftig præmie til de første pladser. Men sådan er traditionen til langt de fleste feltskydninger i DK. Dog er der flere steder rigtig fine præmier på lodtrækning (Asgaard)[Big Grin]

Ang. Hoven skydningen i år syntes jeg det var en god skydning med passende sværhedsgrad og særdeles jagtrelevant. skiverne kunne måske godt skiftes lidt oftere på de små mål, så det bliver nemmere at markere tætte træffere.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#11
Søger asgaard sponserpræmier ?

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Bessie4ever

Ang point så har jeg svært ved Max's model hvor et forbiskud giver flere point end et skud som sidder 5 mm fra den sidste tællende ring. Det virker forkert at jo længere væk du er fra centrer så giver det pludselig pointfordel



Den vil jeg gerne uddybe lidt.[Smile]

Ideen bag den nye form for pointgivning udspringer af at vi ville lave mere jagtrelevante skydninger for jægere. Ikke for point skytter.
Vi ville tvinge skytterne til at betragte hele skiven/dyret. Derfor var skiverne kontursavede og man blev tvunget til at forholde sig til hvordan anatomien er. Når man afgiver et skud under jagt, så er det det dræbende skud man efterstræber. Ikke den mindste gruppe tættest på centrum. Det overlader vi til DDS skytterne.
Anskydninger blev straffet med -1. Det er en alvorlig sag at afgive et skud på for lille en chance og derfor blev chanceskydning straffet.
Skød man forbi skiven havde man ikke forvoldt skade. Det betragtede vi som mindre alvorligt end en anskydning. Derfor 0 point for det.
Vi fik rigtig mange positive tilbagemeldinger efter skydningerne. Der kom flere almindelige jægere uden feltskydningserfaring med til vore skydninger og pointskytterne udeblev ikke, de tilpassede sig.
På enkelte baner kunne vi finde på at begrænse forstørrelsen på kikkerten til max 10 gange. For at hjælpe dem der skød med deres jagtriffel på samme hold som dem der skød med Sauer str med 24x forstørrelse. Ramaskrig [Big Grin] men de fleste fik nu listet hullerne ind i træfområdet alligevel.
Standpladserne havde jagtrelevante hjælpemidler som grantræer, stift græs eller træstammer med sidegrene.
Skiverne kunne stå delvis gemt bag juletræer, så man skulle skyde mellem grenene for at placere det dræbende skud.
Små rovdyr (rock hyras) kunne pludselig passere på tværs foran et andet mål og kun være synligt i 6-10 sekunder. Den symboliserede ræven der pludselig dukker op under anden jagt. Har du overskud til at tage stilling til endnu et mål ???
Jeg mener selv at vi lavede sjove skydninger med fokus på det jagtrelevante.

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Jeg var en af dem som var lammet af max 10x forstørrelse på 160meters afstand :-)
Det har jeg kunnet med 4x men man bliver afhænig af mangeX forstørrelse

Nordisk kombinations skydning har en række krav som sikre det er jagt rifler som kommer med

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by Bessie4ever

Ang point så har jeg svært ved Max's model hvor et forbiskud giver flere point end et skud som sidder 5 mm fra den sidste tællende ring. Det virker forkert at jo længere væk du er fra centrer så giver det pludselig pointfordel



Den vil jeg gerne uddybe lidt.[Smile]

Ideen bag den nye form for pointgivning udspringer af at vi ville lave mere jagtrelevante skydninger for jægere. Ikke for point skytter.
Vi ville tvinge skytterne til at betragte hele skiven/dyret. Derfor var skiverne kontursavede og man blev tvunget til at forholde sig til hvordan anatomien er. Når man afgiver et skud under jagt, så er det det dræbende skud man efterstræber. Ikke den mindste gruppe tættest på centrum. Det overlader vi til DDS skytterne.
Anskydninger blev straffet med -1. Det er en alvorlig sag at afgive et skud på for lille en chance og derfor blev chanceskydning straffet.
Skød man forbi skiven havde man ikke forvoldt skade. Det betragtede vi som mindre alvorligt end en anskydning. Derfor 0 point for det.
Vi fik rigtig mange positive tilbagemeldinger efter skydningerne. Der kom flere almindelige jægere uden feltskydningserfaring med til vore skydninger og pointskytterne udeblev ikke, de tilpassede sig.
På enkelte baner kunne vi finde på at begrænse forstørrelsen på kikkerten til max 10 gange. For at hjælpe dem der skød med deres jagtriffel på samme hold som dem der skød med Sauer str med 24x forstørrelse. Ramaskrig [Big Grin] men de fleste fik nu listet hullerne ind i træfområdet alligevel.
Standpladserne havde jagtrelevante hjælpemidler som grantræer, stift græs eller træstammer med sidegrene.
Skiverne kunne stå delvis gemt bag juletræer, så man skulle skyde mellem grenene for at placere det dræbende skud.
Små rovdyr (rock hyras) kunne pludselig passere på tværs foran et andet mål og kun være synligt i 6-10 sekunder. Den symboliserede ræven der pludselig dukker op under anden jagt. Har du overskud til at tage stilling til endnu et mål ???
Jeg mener selv at vi lavede sjove skydninger med fokus på det jagtrelevante.

mvh M@X 2.0



Så fik man forhåbentlig også +point for at undlade at skyde - altså at meddele at man fandt det for chancebetonet at afgive skud ?
Ellers synes jeg det hele falder til jorden.

Ideen med -point for anskydning, men 0 point for forbiskydning, forstår jeg simpelthen ikke. Jeg synes man prøver på en gang lyserød pædagogik, som ikke er gennemtænkt.

Alle skytter skyder jo da for f... efter center af skiven.
Dvs at den dårligste skytte belønnes mere end den næstdårligste [xx(]

Hvis en skytte helt forbi skiven, er det jo bare rent held at han ikke "anskød" - det gør han sikkert næste gang.

Jeg mener at en feltskydning i høj grad er med til at anskue hvad man magter og hvad man ikke magter.
Men derfra og så til at give -point for rene tilfældigheder, den synes jeg er langt ude.

Red: Hvordan "udmålte" I halsskud - et halsskud på en skive, kan jo være overordentlig svær at bedømme om den ville være dræbende eller være et anskud. Millimeter kan afgøre det, ligesom kuglevalg kan.

Hvordan med "Headshoot" ?

Blev der ført "scoretavle"

Blev der lavet resultatliste ?

De øvrige tiltag i skydningen lyder rigtig spændende og lyder som en skydning hvor der virkelig er gjort noget ud af det.

Ideen med 3-2-1 point kan jeg også sagtens tilslutte mig, for at minimere springet i pointsum mellem top og bund.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#15
Jeg syntes også det er skidt at hvis man tillægger sig færdigheder og rammer tættere på det man sigte på, så går man fra nul point til minus 1 point.

321 er ok men jeg står af ved o og minus 1 systemet

Jeg er varmt fortaler for at hvis man går en runde uden X så skulle der være et mærke, det ville blev mere eftertragtet en guld sølv bronze som alle tillader adskillige forbiskud andskydninget.

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#16
Hej
Jeg vil godt holde med Rasmussen45
Jeg mener der kun skal være en sværhedsgrad ved hver standplads.
enten skal skydestillingen være svær, eller man er presset på tid, eller små mål eller lange skud.
Det skal ikke være små mål, skiftende skydestilling 3 gange og så være presset på tiden, så springer vi nybegyndere fra. Jeg har flere venner som ikke gider komme med mere, som de siger, vi gider ikke bruge tiden på noget vi ikke lære noget af, eller får noget ud af. Hvis det er for at få tavlen fuld af ene X, kan vi lige så godt blive hjemme og så er selvtilliden ikke ødelagt.
Jeg er nybegynder inden for feltskydning og jeg må indrømme jeg var presset i Hoven på flere pladser ALLE.
Den sidste stanplads var der ikke markeret på hjorten ved ventelinjen, hvor man skulle skyde hjorten, jeg ved nok hvor jeg vil skyde den, men om jeg har skudt den der, hvor der giver point, vidste jeg først da de blev læst op.
Jeg ved godt at jer som har svaret på ovenstående er alle nogle som skyder godt, vi er bare nogle som gerne vil i gang inden vi får ødelagt vores selvtillid. Jeg selv skal nok blive ved lidt i nu, men er sikker på der også er mange som ikke kommer igen.
Personlig syntes jeg det er synd at ens skydning ender i en gang Cowboy skydning, for at nå at få skudt alle skud.
Man skal ikke lave banen efter at den bedste skytte ikke kan skyde fuld hus, for så bliver banen for sværd til os nybegyndere.
Det er bare min mening [Big Grin].

Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Sako 75 6,5x55 2 Stk.
HEYM/SR 20 N. 270W
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
22 LR. 17 HMR mm.
Schmidt&Bender 1,5-6x42
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50
MEOPTA 3-12x56
Swarovski PVI 6-24x50

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#17
Jeg syntes slet ikke nybegyndere, skal vurdere på sværhedgraden inden de har været til 5 feltskydninger men bare følge med rund og suge lærring til sig.
Det er ligesom at starte på en køreskole for at få kørekort , der hopper bilen også til man finder koblingspunktet og det lyder heller ikke altid lige godt.
De første gange reflektere man meget over, alt det man skal lære og de øv ting dage bød
derfor er der sat mere end 12 timers praktisk træning af.
Hovenskydning tog under 2.5 time ik?

Drenge/mænd er opvokset med at skydning og ramme er en selvfølge og når det så kommer på papir at det ikke lige var tilfældet så er der brug for tudekiks.
Cowboy/ indianer legen var desværre starten på et selvbedrag som kan være svært at komme ud af.
Det er desværre også derfor skydebiografer er så popoulære pga de ikke tæller point, så kan selvbedraget ikke påvirkes der.
De går simpelthen ikke ydmyg ind til en feltskydning og efterrationaliseringen stråler kun væk fra offerrollen.

Her ville piger/kvinder tackle det helt anderledes med at kigge indad og tænke på hvordan de kunne forbedre sig til næste gang.
Faktisk vil de blankt erkende: jeg har brug for træning og ikke mindre viden om udstyr kikkert, kuglebane og sidevind
Så de går frivilligt i tænkeboks og geare udstyr, træning og tænke : godt jeg tog med til den feltskydning inden jeg skamskød en bambi på rigtig jagt, hvor dyret endda kan finde på at bevæge sig inden for 90sek

Ovenstående er kultur som de danske skytteforeninger kan hjælpe jægerne med at ændre og de har heldigvis rakt hånden ud nu.
Netop det med at få resultater lister op F.eks 20 gange i løbet at et år så en udvikling er målbart, kan ændre kulturen med st fortrænge ens dårlige skud
Alt for mange pynter indirekte på deres kunnen med en riffel, ved at fornægte pointsystemet

Så støt endelig op på den billige feltskydning de har udbudt.

Prøv lige at tjekke top 10 hvergang og se hvem der har modtaget træning af de danske skytteforeninger som ung :-)
Det er aldrig forsent de år jeg skyder i kælderen på 15meter med 22 LR klare jeg mig altid bedre til feltskydninger

Jægerforbundet variere sværhedsgraden og holder det spændene for et bredere gruppe med at klasseindele og forskel på brug at hjælpe midler
Så det er også en blidere start som kan anbefales

Pyha dette kan blive en lang tråd men kan vi ikke på nogle flere debutanter med i debatten ?
Fik i mentale klø af Hoven eller gav det inspiration til efteruddannelse ?
Kunne i klare det mental i at det kom point på jeres præstation og at det blev synligt hvem i lå under ?
Under 1% er talenter, resten skal arbejde hårdt
Er du et talent eller skal du træne i desipinen ?

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#18
Hej igen
Skal vi lige være enig om jeg syndes ikke de for svære og jeg indrømmer at det er kun min skyld jeg skyder dårlig i tiden. Men jeg kender flere der ikke gider komme til feldtskydning fordi de føler de bliver taget pis på fordi de krav der stilles til dem er for store og der er mange som mener at de er gode nok til at skyde en buk og et stykke krondyr. Skal vi ikke også være enig om af dem der skyder godt og ikke syndes at de skydninger ikke er svære har skudt mange tusinde skud og det kommer den brede jæger ikke til, så hvis vi skal have dem med og de skal have noget ud af det så kunne det være at der skal være gunstige betingelser for dem og hvis man får dem med så kunne det være at vi får nedbragt menten af anskydninger. Der kunne også laves skydninger for nye skytter hvor der var moske to bane folk som kunne hjælpe med skydestillinger brug af hjælpemidler og deres våben mv. så de nye skytter kom ind i et positiv syn på feldtskydning og træning.[Smile]

m.v.h. Rasmussen45.
Ost og rødvin er godt
Svar
#19
@CP

Du har vist ikke læst mit indlæg.
Det dræbende område på skiverne var selvfølgelig markeret. 9 ud af 10 skiver have anatomiske træfområder på bladet.
På standpladsen stod en skive hvor det var tydeligt markeret. På selve skiven var der intet. Vi havde så en plexiglas tavle hvor træfområdet var tegnet på. Tavlen havde to pinde der passede i to huller i skiven. Så var det meget let at se om skudhullerne var inden for eller uden for træfområdet.
Hovedskud havde vi med i starten fordi de Sydafrikanske skiver havde max point i hovedet allerede ved leveringen. Sådanne skiver er normale i RSA. Senere nøjes vi med bladskuddet.
At du synes det er noget pis at "belønne" et forbiskud med nul point er jeg faktisk ligeglad med. Skydningerne var jo netop for jægere og ikke for pointskytterne. De kan tage med til et hav af andre skydninger. Men du plejer jo osse at tage hjem hvis skydningen er for let [Wink]
Beslutningen om den pointgivning blev taget af et enigt skydeudvalg. Og skytterne var faktisk glade for den.
Og helt ærligt......hvornår har du sidst skudt helt forbi en skive ? Bortset fra 600 meter banen [Wink]

Skydningerne var meget populære blandt de knap så rutinerede. Og det var præcist dem der var målgruppen. Specielt den åbne feltskydning fik mange jagtkammerater til at mødes og skyde sammen. Så kunne de prale af hvor mange dræbende skud de hver især havde fået når de sad i bilen på vejen hjem.
På f.eks frk. K. Hjort (stillestående) fik man +3 i hele træfområdet, bladet. Minus en ved skud hvor som helst uden for bladet. Og som nævnt før, nul ved helt forbi-der er ingen skade sket.
Men det er jo et frit land og du kan bare lave en skydning hvor du kan dele skiverne ind som du selv synes. Så kan du tage Bessie med og så kunne et skud midt i x10eren jo bare give 1000 point og så et point mindre for hver mm den er væk fra centrum. Yderligere vil det være hensigtsmæssigt at skyde på rene sort hvide runde mål [Wink]
Nå, du kan tage det, ved jeg [Big Grin]

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
Meget enig med bessies sidste indlæg...... man kan vel ikke stille op i en given sportsgren,som nybegynder og så forvente at give de erfarne/ dygtige konkurrenter klø...?? Om der så skal laves forskellige klasser er da et andet spørgsmål. Men indtil det er en realitet,så er det nok bare om at komme afsted på riffelbanen og få noget erfaring (og nej,ikke siddende med fast anlæg i en skydebænk)
Selv de dygtigste skytter har jo været begyndere engang ( for x antal tusinde skud siden)[Smile][Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)