Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fra Riffel prøv i DK d. 11 juni 16' til 380ha i FR
#1
Kære Forum,

Jeg bor i Basel (CH) og har siden 200x haft jagttegn til haglgeværd, men siden jeg flyttede til Schweiz i 2010 har jeg kun været på få årlige jagter med familien og savnet at komme mere afsted.. Dette er en lille historie om hvordan jeg gik fra næsten ingen jagt til min egen på ca. 1 måned..

Tilbage i midt marts besluttede jeg mig for at få riffeltegn, dette var dog en udfordring siden jeg boede i Basel og ikke havde de store muligheder for at få jagt tegn i CH, 1 pga. sproget (en svær dialekt af højtysk) 2 fordi man i swiss (efter hvad jeg har forstået) kun får adgang til sin egen kommune, tegnet gælder altså ikke i hele landet og jeg derfor syntes det ville være spild at begrænse mig. Jeg valgte derfor at signe op til riffelprøven i DK og fik booket tid små 4 måneder efter på skydebanen oppe ved Hillerød.

Min udfordring var nu at få trænet, jeg ville ikke købe våben i CH før end at jeg havde bestået riffelprøven i DK, men på den anden side begrænsede jeg så også mig selv i forhold til at træne - Jeg besluttede mig derfor til at booke 4 ture til DK i forbindelse med sociale arrangementer og aftalte samtidig med min fætter at vi kunne træne sammen hver af de 4 gange jeg var i DK.

Første gang gik fint, jeg satte 5/6 inden for skiven ud af 24 skud (skal siges at dette var min første session med riffel), men anden og tredje gang gik det værre, tankerne spillede ind og jeg fik ikke understøttet rigtigt med højre albue så mine skud lå mere tilfældigt.

Den 4. Gang jeg skulle på skyde banen var dagen inden den 11. Juni - og der var desværre lukket på amager om fredagen, så jeg måtte kører hjem igen - min spænding blev dog øget yderligere da min fætter fortalte mig at han havde stille på sigtekornet i forbindelse med jagter et par uger i forvejen..

Lørdag morgen mødte jeg op nær Hilllerød og skulle til prøve med en kammerat, han havde ikke trænet overhovet men havde været i milli.. Jeg havde hørt op til prøven at 50% dumper på våbenhåndteringen så jeg så diverse videoer på youtube ang. riffelprøven (fra jægernesmagasin mv.), så var fast besluttet på at holde snuden i vejret på min riffel og så ellers bare tage mig god tid..

Prøven begyndte og jeg var ret nervøs men fik alligevel ladt min riffel og afskudt 4 skud - jeg fik dog ikke talt ordentligt så da 4. skud var afskudt, fik jeg genladt og trykket på aftrækkeren og i samme sekund vidste jeg at jeg havde en "tom" klikker.. Jeg fik makeret og mens jeg talte til 20 sagde instruktøren.: "Så er der 1 min tilbage".. Jeg fik hurtigt genladt og fik affyret de sidste 2 skud med en god føelse. Vi gik herefter i samlet flok ned til skiven og til min store glæde havde jeg sat 6/6 inden for skiven.. Så sagde instruktøren pludselig "hov der er sat 7 skud.." Og jeg svarede "jeg har sx ikke afskudt syv", når men så må det jo være fra din sidemand.. Han havde ligeledes sat alle sine i ringen og svarede ligeledes at han ikke havde affyret 7 skud.. De tjekkede derefter det syvne skud på min skive og man kunne se at hullet var meget mindre end de andre, så en af de ældre herre havde glemt at dække det til.. Dette øgede dog lige spændings momentet yderligere!

Jeg bestod og tog tilbage til Schweiz (min kammerat dumpede desværre på våben håndteringen og nåede ikke engang at skyde)

Om aftenen skrev jeg til en af mine kammerater fra Basel hvor jeg vidste at hans storrebror gik på jagt i Alsace, og fortalte at jeg havde bestået riffelprøven. Han var fyr og flamme og fortalte mig at hans brors konsordium på 3 mand netop havde mistet en mand og at de søgte en ny.. Jeg var klar og blev sat i kontakt med broderen.

Nu startede en større papir udveksling med CH og FR.

1. CH våben tilladelse skulle på plads
2. Dansk riffeltegn skulle konverteres til et fransk
3. Våben skulle købes
4. Scope skulle vælges
5. Våben registreres og europæisk våben tegn søges
6. Brev skulle sendes til borgmesteren i den lille by hvor jagten lå hvorefter jeg havde fri adgang til området med bil og på fod i hele området

Alt dette er stort set kommet på plads nu og jeg modtager min brugte Blaser R93 med scope: 2,5-15x56 z6i om 2 uger.. Det eneste jeg mangler er at hente mit europæiske våbentegn.

Så nu har jeg fået 380ha i Alsace, med fri jagt på svin samt Då og tilladelse til 12 stykker Rå fordelt mellem os 3.

Jeg har været med ude 3 gange og har pt. set Rå x 2 og grævling.

Skal ud her den 24. Juli første gang med riffel, men skal selvfølgelig træne nu så jeg føler mig klar til at affyre min nye riffel.. Det kommer de næste 3 måneder til at gå med men så håber jeg også på jeg føler at jeg har fået en vis rutine ind i kroppen som my riffel jæger.

Dbh. Anders
Svar
#2
Ja, når bare man er stædig nok så overvindes alle forhindringer [Smile]

Knæk og bræk [:p]

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Kan du så oplyse hvilket kaliber du valgte :-)
Mvh Bessie :-)

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#4
Hvor der er vilje, er der en vej.

Tillykke med at få alt det basale på plads og knæk og bræk fremover.

Tak for den fine beretning.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with Viper-Flex® ...
K&B Claxel Wink




Svar
#5
lykken står den kække bi!
Husk, at jo mere man træner med riflen, jo heldigere bliver man på jagten.
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#6
Tak for den positive feedback! Smile

Jeg valgte en 7x64 i sidste ende, det er den mest normale i FR så vidt jeg kunne forstå - Havde før valget kigget meget på 30.06 og 308w, men fik at vide at milli ammo ikke måtte bruges, så fik anbefalet denne med et 11grams projektil, som stærk mod svin ligeledes).

Dbh. Anders
Svar
#7
Knæk og bræk

Michael
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)