Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mountainbikere møder ny modstand
#1
Mountainbikere

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#2
Man må tage sig til hovedet over den slags afgørelser...

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#3
Som plantageejer vil jeg IKKE have MTB hos mig! De kører OFF trail, kan jeg konstatere som medlem i statsskovskonsortium, hvor der er anlagt MTBruter, i den plantage, hvor vi har jagten.
Efter min mening bør de betale, ligesom vi jægere for at bruge Naturen!, så hvis kendelsen er inappelabel, er jeg godt tilfreds.
Svar
#4
Der er ikke tale om en "Kendelse", der er tale om en "Afgørelse" i Skov&Natur

"kendelse, afgørelsesform inden for dansk retspleje, der i modsætning til en beslutning skal begrundes. Kendelser benyttes, hvor det specielt er foreskrevet, oftest vedrørende en retssags formalitet. En kendelse afslutter som regel ikke den enkelte retssag i modsætning til en dom; dog træffes en række afgørelser om afvisning i den civile retspleje også ved kendelse, og alle afgørelser i fogedretterne træffes ved beslutning eller kendelse. Inden for strafferetsplejen anvendes kendelsesformen tillige, når en domstolsafgørelse er påkrævet allerede under sagens efterforskning. Kendelser kan som hovedregel appelleres ved kære."

Denne afgørelse i Skov og Natur kan prøves ved domstolene. Jeg kan ikke forestille mig at skovejerne vil undlade at kære den, og tage det til domstolene, idet det lægger en præcedens for andre begrænsninger i specifik anvendelse af bestemte arealer i skovene.

Hvis der er anlagt en vej eller sti i en skov, er den gældende regel at den SKAL benyttes af alle gående gæster i skoven, reglen siger faktisk at man ikke må færdes udenfor anlagt sti eller vej.

Det undrer mig at man i Skov og Naturstyrelsen anlægger den tolkning at det dermed giver gående RET til at færdes på alle anlagte veje og stier ... Spørgsmålet er om det ikke er et indgreb i den private ejendomsret, for de privat ejede skove.

Jeg synes at mountainbiking er en fornuftig sport, ihvertfald ikke mindre "fornuftig" end hestesport ([V]) og at "stikke en kæp i hjulet" på denne måde, så man reelt forhindrer en fornuftig og rimeligt sikker udøvelse af sporten er efter min mening dumt.

Hvis der er fornuftigt anlagte mountainbike stier i skove med stort publikums-besøg, og disse stier er begrænset til netop det brug, hvorfor i alverden skal man så partout blande gående og cyklende?

At der så er "brådne kar" blandt MTB cyklisterne der formaster sig til at "køre udenfor", det kunne man jo håndtere ved at forlange at de skal købe sig til et nummerskilt, og så sætte kameraer op langs stien, så de udløses hvis nogen kører udenfor, for det sker garanteret på specifikke steder hvor det er "sjovt" at gøre det på en mountainbike ..

Mon ikke problemet er størst i umiddelbar nærhed af de to største byer i DK? Det er ikke mit indtryk at størstedelen af MTB folket er "naturgængere" i større stil .. [Wink][:o)]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Yeah well, nu står der så kendelse i artiklen, ergo skriver jeg dette, men er selvfølgelig glad for at blive korrigeret af en jurist. Er forslaget om kameraovervågning på offentlige cykelstier iøvrigt foreneligt med lovgivningen?

Belæringen er taget til efterretning; men det ændrer på ingen måde mit forbehold overfor mountainbikerne. De må leje skovarealer på samme måde som jægere, hvis de ønsker at køre i skovene!
Svar
#6
@ kka ..

Jeg er ikke jurist, og ikke ude på at belære .. [:I][:o)]

Jeg mener præcis som du selv at aktiviteter som ridning og "sportscykling" i skovene skal man naturligvis betale for, problemet er her at "nogen" laver regler der gør det umuligt eller meget svært at begrænse/opdele færdslen i skovene på en fornuftig måde.

Jeg ser intet forkert i at en skovejer ikke ønsker "mountainbikere" i sin skov, medmindre de overholder reglerne og cykler på stier der er egnede til "almindelige cykler og cyklister"

Jeg kan heller ikke se noget forkert i at anlægge specielle stier/afmærkede ruter i en skov (privat eller statsskov) der så netop "øremærkes/begrænses til en bestemt aktivitet.

For mig ligner det et forsøg på at skaffe mere adgang for gående "natur-brugere" til skovene ved at insistere på at gående også har ret til at benytte "mountainbike" stierne ..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Vel sagt Dravis.
Svar
#8
Et lidt sjovt tvist er at JP skriver at det faktisk er fodgængerne som har vigepligten for cyklisterne i skoven...

http://www.jyllands-posten.dk/protected/...-i-skoven/ (Desværre er artiklen låst...)

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#9
Jeg har en klar holdning til gående og cyklende færdsel, man viser gensidig hensyn, gående træder til side og cyklende tager farten af så man kan passere hinanden uden problemer.[Wink]

Jeg har før mødt nogle på mountainbike der troede at de bare kunne køre som de ville i den lokale park, de endte i Storåen til afkøling[Big Grin]. De var noget sure efter at være kommet op, men som jeg konstatere så påkørte de mig med vilje og uheldigvis røg de i åen[:I]

Jeg kunne ikke drømme om at gå på en sti der var lavet i off road, men jeg vil, at der vises gensidig der hvor alle må færdes.

MVh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#10
Konflikten er uundgåelig, hvis du lejer et jagtareal, hvor der siden anlægges mtb trails. Vi kan jo ikke hindre hunde og drivere at krydse disse. Det er min opfattelse af statsskovene, at jægere kan være der; men mtb'ere skal være der.....
Svar
#11
kka, Det tror jeg ikke du har helt ret i. Mit indtryk er at mange skovfogeder i statsskovene er mere end almindeligt trætte af MTB-Folket, de har bare meget få muligheder for at gøre noget som helst... Hvis man ikke tager en MTB'er "offpiste" på fersk gerning, så er der jo ikke meget at gøre...

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#12
Skovfogederne, såvel som vildtkonsulenter, er personligt uden tvivl trætte af mtb'ere; men de er underlagt politik fra centralt hold, der pålægger dem, at åbne skovene for disse.
Et af de mest absurde tilfælde desangående er en anlagt MTBrute i et udpeget kerneområde for kronvildtet i en stor vestjysk plantage.....
Svar
#13
@kka,

Ovenstående tilfælde med MTB rute i kronvildt område, er med statsgaranti endnu et tilfælde af dårlig "dialog" mellem de forskellige "interessegrupper" der er "brugere" af skoven. [xx(]

Der er masser af tilfælde af samme slags .. offentlige fugle-kigger-tårne der står så adgangsvejen til dem går gennem gode privatejede områder for gåse og andejagt, offentlige stier anlagt på gamle jernbanevolde, der skærer ret gennem private jagtrevirer ... o.s.v.

Det der reelt mangler, efter min ringe mening, er en mulighed for at skovejere kan lukke skoven for offentlig færdsel når der er jagt.

Alene af rene sikkerhedshensyn burde det være helt klart at det er en fornuftig måde at tackle nogen af problemerne på.

De ganske få dage om året hvor der afholdes jagt (af fornuftige konsortier/jagtejere[^]) kan vitterligt ikke være en reel begrænsning af andre "naturbrugeres" adgang til privatejede skovområder.

Jeg kender ikke umiddelbart til anlagte MTB ruter i private skove?
SÅ der er problemet vel bare "de brådne kar" blandt MTB-folket?

De VED jo godt at de IKKE må cykle udenfor de anlagte stier der "er egnet til almindelige cykler" OG at de færdes på lige vilkår med andre bruger, hvad enten de er til fods eller cykler på en "almindelig havelåge"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by kka

Skovfogederne, såvel som vildtkonsulenter, er personligt uden tvivl trætte af mtb'ere; men de er underlagt politik fra centralt hold, der pålægger dem, at åbne skovene for disse.
Et af de mest absurde tilfælde desangående er en anlagt MTBrute i et udpeget kerneområde for kronvildtet i en stor vestjysk plantage.....



Det der med en sådan rute gennem et kærneområde. Det må da være et forsøg på at opfylde et af VFRs målsætninger, om en geografisk spredning af krondyrene.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)