Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Head Space
#1
Hej Formænd
Jeg prøver lige at omformulere et tidligere spørgsmål.
Jeg har fået lavet en 7-08 pibe, som er monteret på en Sauer 90.
Jeg har mistanke om at head spacen er forkert,- idet jeg ikke kan lade og sætte et projektil på standart col uden at projektilet hænger fast i bommene. Det er ikke muligt at presse projektilet længere ned i hylsteret de det er fyldt med krudt.
Jeg vil derfor måle / kontrollere head spacen,- til dette formål har jeg købt en go/no go dornsæt.
Hvis jeg prøver at lukke låsen med dornen mærket go klemmer låsen så meget at denne skal bankes op med en træhammer...
Det virker forkert.
Er der nogle af jer der kan beskrive hvordan dette skal udføres ?
Jeg har læst at udsmideren samt slagstiften skal demonteres for forsøget udføres ?
Mvh.
cgj
Svar
#2
Lyder som om dit kammer ikke er dybt nok ( dvs for lille headspace). Riflen skal lukke på "go" men må ikke kunne lukkes på "no go" , der findes mange gode film på youtube der beskriver processen. Men det med at projektilet sidder fast i bommene lyder mest som om du har for kort friflugt foruden for kort headspace)..
Svar
#3
Det er meget simpelt: Hvis den ikke kan lukke på en "Go" dorn er headspace for kort ..... (længere er den ikke ... [:o)])

Det er dog næppe kun headspace der er problemet hvis dine projektiler går i bommene allerede inden lukke-længden bliver et problem..

Tilbage til den "Smed" der har lavet det .. [^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
I direkte relation til spørgsmålet, så har lukkeafstand intet med længden af friboringen at gøre.

Hvis du har en kugle der ikke kan sættes langt nok fremme, I forhold til dine egne ønsker eller til hvad et et tilfældigt stykke litteratur siger, er det længden af friboringen der skal ændres og ikke lukkeafstanden da denne udelukkende relaterer til et punkt på hylster skulderen og til stødbunden i bundstykket!

Hvad et givent stykke litteratur siger om maksimal patronlængde er irrelevant i og for sig. Hvis du vil vide hvad kaliberet kræver af friboring skal du kikke I CIP eller SAAMI og få tallene her.

Herfra får du så serveret den aktuelle maksimale patronlængde med et givent projektil. Nok stadig nemmest at teste fysisk da kontaktpunktet mellen en orgiv og en konus er lidt mere tricky at beregne end at teste fysisk.

Hvis du ønsker en længere maksimal patronlængde i et specifikt kammer så kan dette sagtens ændres til at overskride standarden.
Det er et relativt lille indgreb der ikke kræver den store sortekunst[Smile].

Iøvrigt meget normalt at mange rivaler laver en ret kort standard friboring og at man således efterfølgende kan specialtilpasse længden.
Ofte er det en fordel idet man ikke behøver at have så lang en patronlængde. Men rolig nu, du har bare et længere stykke tid hvor du kan optimere patronlængde i henhold til slitage og magasinlængde[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Hej trådstarter

Hvilken projektil arbejder du med og hvor lang kan patronen blive, inden den møder modstand?
Bare en tanke
Jeg har lige haft en Heym 6.5x55 i mellem fingeren hvor der var en mystisk centreringsfejl eller kast mellem kammer og riffelgange, så har du tjekket om projektilet rammer alle bomme på samme tid eller kun entydigt et sted på projektilet ?

Du kan evt også tusche hylstret for at se om den tvinges i en retning ved at lave en for lang patron

Mvh Preben Henriksen

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#6
Hvis projektilerne får skrabemærker på den ene "side" er det typisk enten et skævt sat projektil eller kulstof aflejringer i friboringen.
Kammeret skæres typisk enten med en rival der laver hele konturen I en arbejdsgang eller med en "throater" rival til sidst, der styrer I boringen som "body" rivalen også gør.

Skævhed I kammeret kan f.eks opstå ved omkamring til et andet kaliber hvor piloten ikke styrer I boringen før skærerne I rivalen får kontakt med piben.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)