Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er du god til Geometri ?
#1
Jeg skal til at bygge en havestue, og da de fleste af de modeller man kan købe er for små har jeg valgt at bygge den selv. De modeller der har inspireret er de 6 og 8 kantede, så derfor bygger jeg en 5 kantet .
Jeg har brug for hjælp til opsnøringen, de 5 sider skal være 308 cm. hvad skal radiussen så være for at det passer, at hjørnerne lige rammer cirklen ?
Jeg kan sikkert god forsøge mig frem og for det til at lykkes, men der må være en formel, så det kan regnes ud [8D]

Mojn Weide
Svar
#2
Mojn.
R=262 cm er lige i øjet.

Roskilde
Svar
#3
Du skal også lige være opmærksom på om det er den omskrevne eller den indskrevne cirkel du ønsker. (Som jeg læser dit indlæg så er det den omskrevne og den har du fået facit på - jeg har ikke regnet efter)

Du får også lidt spænding når du skal lave affasning på dine grater (spær), ligesom dit sternsnit på enden af graterne giver udfordringer. Du kan hjælpe dig selv ved at lave det med lodret udhæng. Det er straks sværere hvis du laver det med vinkelret ift. taghældningen.
I det hele taget giver 5-kanten lidt flere udfordringer end en 6-kant, men det er slet ikke umuligt.

NB - send en PM hvis du skal bruge yderlige hjælp med opsnøring..

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Indianer

Mojn.
R=262 cm er lige i øjet.

Roskilde



Har du en formel, eller er det noget dit tegneprogram siger ?
Tak for hjælpen !

Mojn Weide
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Du skal også lige være opmærksom på om det er den omskrevne eller den indskrevne cirkel du ønsker. (Som jeg læser dit indlæg så er det den omskrevne og den har du fået facit på - jeg har ikke regnet efter)

Du får også lidt spænding når du skal lave affasning på dine grater (spær), ligesom dit sternsnit på enden af graterne giver udfordringer. Du kan hjælpe dig selv ved at lave det med lodret udhæng. Det er straks sværere hvis du laver det med vinkelret ift. taghældningen.
I det hele taget giver 5-kanten lidt flere udfordringer end en 6-kant, men det er slet ikke umuligt.

NB - send en PM hvis du skal bruge yderlige hjælp med opsnøring..

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"



Efter 26 år som tømrersvend, føler jeg mig nogenlunde klar [Big Grin]
Og jeg går efter det skråtstillede sternbrædt

Tak for tilbudet om hjælp

Jeg bliver til stadighed imponeret over den hjælpsomhed der er her på VTF

Mojn Weide
Svar
#6
154/sin (36)=262.0

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#7
Efter 26 år som tømrersvend, så er det også 28år siden du var på hhv. 1. og 2. Hovedforløb hvor du lavede grater og keler med skiftespær til, så der er nok gået noget i glemmebogen :-).

Vi skal da se nogle billeder af projektet.....

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Weide

Jeg skal til at bygge en havestue, og da de fleste af de modeller man kan købe er for små har jeg valgt at bygge den selv. De modeller der har inspireret er de 6 og 8 kantede, så derfor bygger jeg en 5 kantet .
Jeg har brug for hjælp til opsnøringen, de 5 sider skal være 308 cm. hvad skal radiussen så være for at det passer, at hjørnerne lige rammer cirklen ?
Jeg kan sikkert god forsøge mig frem og for det til at lykkes, men der må være en formel, så det kan regnes ud [8D]

Mojn Weide



Jeg har desværre intet konstruktivt at bidrage med, men jeg kan kun give mine bedste ønsker til godt projekt.
Man er en sand VTF'er, når man vælger en sidelængde i kaliber 308 [Big Grin]
- Jeg forventer naturligvis, at du vælger tømmer i passende dimensioner fx 6,5 x 55 eller 8x57.
- Skal det samles med "kobbersøm" eller vælger du en "u-bonded" løsning.
- I forhold til taghældning er jeg spændt på om du benytter en klassisk stejl vinkel eller en 40 graders Ack Imp [Wink]

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#9
For dem der gerne vil vide hvorfor det er 154/sin(36)= radius er det pindet ud her:
Sidelængde/2*Sin(180/n) = radius
n er = antal sider
Dette gælder kun hvor ALLE sider er lige lange!
Er man MEGET glad for matematik: http://www.mathopenref.com/polygonradius.html

Hilsen
Den let nørdede [Big Grin]

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Weide

Citat:quote:

Originally posted by Indianer

Mojn.
R=262 cm er lige i øjet.

Roskilde



Har du en formel, eller er det noget dit tegneprogram siger ?
Tak for hjælpen !

Mojn Weide



Rent snyd med et tegneprogram :-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)