Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Savnet jæger i Grønland bar to døde rensdyr 40km
#1
http://borsen.dk/nyheder/generelt/artike...meter.html
Svar
#2
Ja, Det er bare haardt arbejde at baere rensdyr. Glemmer aldrig engang omkring 1990 da min ven og tidligere kollega, Henrik og jeg selv, gik fra teltlejren kl. 0400 om morgenen i let forstvejr med blot et par beskoejter i lommerne. Ca. 15 km fra lejren skoed vi 4 rensdyr, som blev skinnet og halveret saa de kunne baeres paa groenlandsk maner med forkroppen i pandebaand og koellerne over skuldrene. De var saa tilpas store, at vi hver kun kunne baere en af gangen. Saa - gaa 500m laegge dyret, gaa tilbage og hente det andet dyr og gaa 500m forbi det foerste, gentage samme procedure. Saa er der godt nok langt hjem i det bloede og bakkede tundralandskab.... Paa grund a moerke og halvfarlige raviner der skulle passeres var vi noedt til at laegge dyrene ca. en km fra lejren hvor vi ankom efter midnat. Vi var ved at braekke os af traethed og kunne ikke engang spise noget af samme grund. Om morgenen bar vi dyrene det sidste stykke til lejren og brugte den ellers til hviledag. Dagen efter var vi atter klar til at gaa i fjeldene. Vi tabte os en hel del paa den tur...

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#3
Den første ren jeg skød, gik jeg 10 km ind efter. Og lærte så, at den i konsekvens heraf skulle bæres 10 km tilbage. Herefter gik jeg aldrig mere end 3-5 km efter dyr. Var der ingen fandt jeg en slumresten og ventede.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Jeg har ladet mig fortælle, at der har været en tradition for bevidst at waidskyde rensdyrene netop mhp logistikken: de sårede dyr ville så søge mod vand( kysterne) og på dén maner spare jægeren for besværet.....uetisk ja, men praktisk.
Svar
#5
Jeg har også hørt myten, men tror ikke rigtigt på den. Sårede dyr forsøger at slippe væk fra faren, og rener finder mere tryghed ved at gå opad end nedad, så det hænger ikke rigtigt sammen.

Jeg skal ikke afvise at én og anden har skadeskudt et dyr og senere aflivet det længere nede ved en tilfældighed. Så vil han selvfølgelig fremstille hændelsen som om det var med vilje, men det er bare for at få en bedre historie ud af det.

Tror jeg.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
I nogle områder har man bygget varder, som skulle simulere at der var mennesker. Disse varder brugte man som 'fangefolde' for at lede dyrene ned til vandet. Teknikken bestod så, ganske enkelt, i at komme bag om dyrene for at drive dem nedad.
Så det er korrekt, at man tidligere, så vidt muligt, skød dyrene nede ved vandet.

Hvorfor kan livets problemer ikke ramme en, når man er 17 og ved ALT
Hvorfor kan livets problemer ikke ramme en, når man er 17 og ved ALT
Svar
#7
Den "teknik" er også ny for mig - med godt 16 år i Grønland og god berøringsflade med fangere/fritidsjægere.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg har også hørt myten, men tror ikke rigtigt på den. Sårede dyr forsøger at slippe væk fra faren, og rener finder mere tryghed ved at gå opad end nedad, så det hænger ikke rigtigt sammen.

Jeg skal ikke afvise at én og anden har skadeskudt et dyr og senere aflivet det længere nede ved en tilfældighed. Så vil han selvfølgelig fremstille hændelsen som om det var med vilje, men det er bare for at få en bedre historie ud af det.

Tror jeg.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]



Håber jeg, både for vildtets- og kødets skyld! Rent teoretisk vil der vel hurtigt opstå sårfeber, og så vil det være svalende med lidt vand, ligesåvel som renen instinktivt søger i vand for at ryste forfølgeren af sig. Rensdyr er jo glimrende svømmere.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)