Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Guld Sjakal
#1
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-08-08...ordjylland

Den har vel aldrig været naturligt hjemme hørende i DK??
Så det er vel ikke andet end rimeligt, at den kommer på EUs døds liste.

Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#2
Det kommer vel an på, hvilken "natur" man vil have. Skal vi krampagtigt fastholde status quo, eller tillade en dynamisk udvikling hvor faunaen tilpasser sig forandrede levevilkår?

Jeg mener det sidste.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Det kommer vel an på, hvilken "natur" man vil have. Skal vi krampagtigt fastholde status quo, eller tillade en dynamisk udvikling hvor faunaen tilpasser sig forandrede levevilkår?

Jeg mener det sidste.Vi ser frem til at det så også gælder vildsvin[Big Grin]

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]



Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#4
Der ER reelt ingen "Natur" i DK .. [Wink]

Selv "lille Vildmose" har været "fiflet med" af landbruget .. og bare fået lov til at "vende tilbage" så godt som det nu kunne lade sig gøre..

ALLE de dyr der lever i DK i dag er her fordi de har tilpasset sig "kultur-landskabet" + nogle få som er blevet "genudsat" fordi nogle velmenene "Biologer" har fået overbevist "Styrelserne" om at det er en god ide ..

Guldsjakalen er præcis som vildsvinet IKKE en "invasiv art", da den findes naturligt udbredt over store dele af Europa . ..

Mårhunden er en "invasiv art" fordi den ikke på noget tidspunkt har været naturligt hjemmehørende i Europa/Norden, den stammer oprindeligt fra Østasien, og er kun i Europa fordi den blev indført som pelsdyr i Sovjetunionen.

Nilgåsen regnes også for et problem/invasiv fordi den oprindeligt kun fandtes og ynglede i Afrika syd for Sahara og langs Nilen
Den blev indført som "parkfugl" i 1800-tallet og bredte sig derfra.

Guldsjakalen har ca. samme "biotop" og prædation som vores almindelige røde ræv, men kan muligvis tage lidt større byttedyr, så måske vil den være hårdere ved råvildtet.

Mårhunden er en "super-opportunist" og vil hvis den breder sig og etablerer sig fast, være et problem for den små-fauna der er så trykket i DK, ikke mindst af landbrugets ensformige udnyttelse af landskabet.
Nilgåsen er meget territoriehævdende og aggressiv når den yngler, og kan således presse andre mere hjemmehørende fugle væk fra vådområderne.

Der er ikke meget der tyder på at en fast bestand af guldsjakaler vil betyde andet end lidt færre røde ræve...

Mig bekendt er den ikke som ulven beskyttet af EU .. ??? SÅ på et tidspunkt skal den vel have en jagttid [^] (Flot Pels [Big Grin])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Citat:quote:

Der ER reelt ingen "Natur" i DK ..

Jeg er helt enig. Selv det vi kalder natur, er der fordi vi synes det skal være der. Både Fiilsø og Skjern enge er i sine nuværende former menneskeskabte, ligesom "urskov" kun findes der hvor vi tillader det.

Da jeg først hørte om guldsjakalen troede jeg det var en eksotisk undsluppet dyreart, men det er det tilsyneladende ikke. I grunden meget hyggeligt at vi har vores egen udgave af en coyote her i Europa.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Enig med begge - iøvrigt ligner den BlackBacked Jackal en hel del -men den kommer jo fra en hel anden ''egn'' - hvis det var muligt at oploade billeder, kunne jeg vise et billede af sidstnævnte der står fullmounted, i min vindueskarm [Wink]

mvh
mvh
Svar
#7
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-08-10...kke-skydes

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#8
Selvfølgelig må den da ikke skydes. Den har ikke jagttid, og er ikke listet som en art der må reguleres, så ingen er vel i tvivl om, at den er fredet.

@ Schønauer: jeg glæder mig også til, at vi ser vildsvin mere almindeligt i danske skove. Det gør landbruget nok ikke, men sådan er det jo.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)