Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stigning på riffelløb
#1
Er der nogen af de ærede formænd der kan hjælpe mig med info om hvad stigningen er på mit vekselløb.

Løbet er til en Sauer 200STR. (202) det er en match løb og cal. 223R

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#2
Jeg ville måle det, for at være sikker.
Det er ganske nemt at gøre:
Tag en rensestok med roterende håndtag (søg for at håndtaget roterer frit og let)
Monter en filtprop eller andet der går stramt og skub lidt ind, så stokken begynder at rotere.
Sæt en tuschstreg hvor stokken går ind i låsestolen og sæt en tuschstreg langsgående - ca. 35 cm ude - denne tuschstreg skal blot bruges til at "måle" hvornår stokken har roteret en omgang.
Skub stokken ind indtil den har roteret en omgang - sæt en ny streg v. låsestolen.
Mål afstanden imellem de to streger - hvis du måler i millimeter = divider afstanden med 25,4 = bingo.

Det er så nemt, at når du først har gjort det en gang, måler du lige alle dine rifler.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#3
Hvis der nogen, der ved hvor man kan få sig et .223 sæt til en 200 STR, vil jeg meget gerne høre mere. Hvis jeg får fingre i sådan et, skal jeg med glæde oplyse stigningen Wink

(Jeg har ikke været heldig med at fange sådan et sæt i Tyskland endnu)
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by CP

Jeg ville måle det, for at være sikker.
Det er ganske nemt at gøre:
Tag en rensestok med roterende håndtag (søg for at håndtaget roterer frit og let)
Monter en filtprop eller andet der går stramt og skub lidt ind, så stokken begynder at rotere.
Sæt en tuschstreg hvor stokken går ind i låsestolen og sæt en tuschstreg langsgående - ca. 35 cm ude - denne tuschstreg skal blot bruges til at "måle" hvornår stokken har roteret en omgang.
Skub stokken ind indtil den har roteret en omgang - sæt en ny streg v. låsestolen.
Mål afstanden imellem de to streger - hvis du måler i millimeter = divider afstanden med 25,4 = bingo.

Det er så nemt, at når du først har gjort det en gang, måler du lige alle dine rifler.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"


Tak for grundig info CP.
Jeg har prøvet det med stokke metoden, stigningen har jeg målt til 1:9,25 med den usikkerheds faktor jeg synes der er, det er derfor jeg har spurgt herinde.
Den primære grund til spørgsmålet er at jeg ikke rigtig synes jeg kan få god samling på 65gn. projektiler (Sierra GK.) med 55gn. går det fint. Jeg må prøve med en anden ladning/krudt.
Måske er stigningen ikke stejl nok til 65gn. kugler.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#5
Du kan måske godt måle 1/4" (6,35mm) forkert med stokke metoden, men så heller ikke mere, er overbevist om din stigning er 1:9.
1:9 skal jo være rigtig fint til kugler i den tunge ende - der må være noget andet galt.
Spænder du piben med korrekt moment og i korrekt rækkefølge - det er der nogle der har oplevet en del differencer på.

.223 kan jo godt være en hysterisk kælling at få til at skyde godt.
Jeg ville prøve at købe en kasse Lapua Scenar 69 grains fabriksammo, er 99,99% sikker på den vil skyde rigtig godt med den - så er det bare at arbejde hen mod den, når du ved den kan.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)