Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffel "bestilt"
#1
Hej.
Så fik jeg taget mig sammen til og få kigget lidt på en ny riffel. Den jeg har fået lagt til side er en Tikka m695 kal. 7mm rem mag. med en zeiss 2,5-10x48 oven på det hele.

Jeg har hørt at 7mm rem mag. skulle sparke temmelig godt fra sig. Er det noget der er hold i eller sparker den ikke mere end 308 og 30-06?
Er den for voldsom til rådyr?
Og hvor hurtigt kan den smide kuglerne ud?

Håber der er nogen som kan svare på det [:I]

Mvh
Jonas
Svar
#2
Hej Beatle,
Du spø´r om den er for meget til rådyr, hvis du mener på normale skudafstande4 så er min mening ja, men man kan jo altig trække sig tilbage i serrænet så kødødelæggelsen ikke bliver for stor[^][^],
men lad os høre hvad andre har at sige, generelt kan siges at 7mm Mag. er et fint kaliber men personligt syn´s jeg at det er overkill i Danmark med undtagelse af Kronhjort men det er jo kun min mening.
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#3
Jeg kan oplyse, efter at have prøvet en sådan, at rekylen er mindre end 30-06 eller måske på en anden måde så den ikke virker så kontant.

Be cool... Or put on some more clothes
http://www.strandjaegerliv.dk
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#4
Hej Jonas

Så er den der igen: hvad er højest? Er det rundetårn eller et tordenskrald ...

Den følte rekyle er noget meget individuelt, både med hensyn til skytten der skyder og riflen der afleverer den [Wink]

Min 7mm Remington huggede som en klapperslange, til jeg satte en tungere kikkert på. Nu føles rekylen med en 175 grains kugle ikke som noget man bekymrer sig om, nærmest som en 6,5'er ...

Min kortpibede 30.06'er afleverer stadig noget af et "æselspark", hvis kuglevægten er i den ende af skalaen.

En tikka er forsynet med et godt skæfte, så den tror jeg kun du bliver tilfreds med.

Jeg har da to stående i skabet som skyder ikke så lidt bedre end mig [Big Grin]

Det er nok lidt billigere med et "standardkaliber", men det er jo ikke altid det der er afgørende [Wink]

Må 2006 blive endnu et forrygende godt "skudår" for os alle ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an2.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Hej J_Bille.
Citat:quote:

Er den for voldsom til rådyr?

Det er ikke kaliberen, men kuglen der afgør den sag.
Jeg er godt tilfreds med min 7 mm. Rem. Mag. og rekylen er ingen problem på jagt.
Med hensyn til hastig på kuglerne: Gå "home" øverst på siden. Find
kaliber fakta eller siden med de forskellige ammu. fab.(links) og gå ind i ballistik tabellerne.
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#6
Helt enig med Claxel

Min gamle 3006 var let og sparkede mere end min 7 mm.

Skæfteform, vægt af hele riflen, vægt af projektil og skydestillig, samt sikkert endnu flere faktorer betyder noget for den følte rekyle.
Men den er i 7 mm ikke noget problem ved jagt.

Med hensyn til råvildt brug den tungeste, ekspansionstrægeste kugle
den kan skyde præcist med. Det sidste er det vigtigste. Lille kødødelæggelse må aldrig gå forud for sikkert og hurtigt nedlæggelse af vildtet. Kuglebanen vil altid i 7mm rem mag være fladere end nød-
vendigt til praktisk jagt.

Jeg har selv skudt 4 bukke med 7 mm rem mag med scirocco fra swift.
De gik ned på stedet, og hullerne var ikke urimeligt store.
Men de var større end med samme kugle i 308 og det kan der nok ikke
rigtigt gøres noget ved bortset fra at flytte standpladsen 100-200m
bagud.(har hørt om modellen, men endnu ikke set den taget i anvend-
else)

hilsen Søren

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
Mange tak for alle de kloge ord. Det lyder som om at jeg roligt kan købe den riffel. Og det lyder jo som om at jeg sagtens kan skyde rådyr uden bekymringer.

Men ville det bedste være at få en til at lade en stak patroner eller er der nogen gode bud på en fabriksladet som gør "arbejdet" godt?

Mvh
Jonas
Svar
#8
Hej Jonas.
Køb du nogle jagtmatch ell. lign. og skyd en masse skud på bane, så du bliver fortrolig med den.

Så er der nok en eller anden der kan hjælpe med at putte en fornuftig kugle i de tomme hylstre til dig.

Mange hilsener

Fruen

[Image: 32.jpg]
Spænd lige emhætten ...
Mange hilsener

Fruen


Spænd lige emhætten ...
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)