Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nem hylsterbearbejdning
#1
Har netop introduceret to nyskabelser i hylsterbearbejdningen. Arrh, tre for at være præcis.

Den centrale nyanskaffelse er en roterende vådtumbler med steel pins. Den betingede så anskaffelsen af en universal decapping die, så de decappede hylstre kommer ud af tumbleren skinnnede rene både udvendig, indvendig og i fænghættelommen. Lækkert at arbejde videre med [:p].

Derefter neck sizede jeg hylstrene, og her kom den tredje anskaffelse i sving: en lille bøtte med keramiske kugler og grafit som smøremiddel. Jeg dyppede lige hver 4. eller 5. hylster i grafitsmøremidlet, så kørte neck sizingen som, jaaae, smurt[:p].

Fedt at man efter 30 år som hjemmeruller stadig kan lære nyt og forbedre teknikken. Prøver lige at sætte et par billeder ind.

Før
[Image: Foslashr_zpsht3vp9am.jpg]

Efter
[Image: Efter_zps1xxrsxiz.jpg]

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#2
Hvor f... opbevarer du de tomme hylstre? Det er da vist på tide at skifte filter i ventilationsanlægget!

Nå - men jeg har jo lavet samme udstyr som Lasse, men jeg har valgt at necksize hylstrene før rengøringen for ellers skal jeg jo gøre dem rene en gang til for ikke at have grafitrester på og i de færdige patroner.
Er der nogen der har holdninger til de to processer?
Svar
#3
Kører processen ''tørt'' eller hvad tilsætter Du ?

Er pindene små nok til at rense ildkanalen ?

Er bange for jeg er inspireret til at bruge penge [8D]

mvh
mvh
Svar
#4
Jeg decapper og resizer før vådtumbling med vand tilsat et bæger ajax og et skvat afkalkningsmiddel.
Efter 2 timer er hylstrene fuldstændig rene både ud og indvendig. Når hylstrene er befriet for stålpins bliver de skyllet i destilleret vand, gennempustet med trykluft og tørret i ovn ved 120 grader.
Så er de som nye.
Svar
#5
Jeg hælder varmt vand med et skvæt håndopvaskemiddel og en teskefuld citronsyre i beholderen sammen med pins og hylstre. På engelsk/amerikanske hjemmesider er de helt vilde med at bruge noget de kalder Lemi-Shine i vandet. Jeg er helt overbevist om, at Lemi-shine ganske enkelt er citronsyre.

De enkelte pins er små nok til at passere ildkanalen, men i hvilket omfang de gør det ved jeg ikke. Fænghættelommen er klart mere ren efter tumbling, men det føles sjovt nok som om der skal bruges flere kræfter på at sætte fænghætter i ??

Jeg fjerner ikke grafit før jeg går videre med processen. Det er så mikro lidt der går til, så jeg ikke tror det kan have nogen betydning.

@Leo: Jeg havde jo nogle forsøg med tromlen uden medbringere på indersiden. Jeg må have glemt at skylle hylstrene på et tidspunkt, så de så virkeligt sjove ud, da jeg fik tromlen bygget færdig. (Tak for hjælpen til det). Jeg tænkte, at så fik jeg da afprøvet systemet for alvor. Mine brugte hylstre ser normalt ikke så hærgede ud.

Jeg overvejer at anskaffe en media-separator. Det er temmelig bøvlet at adskille pins og hylstre. Er der nogen der bruger en sådan og kan anbefale den ene fremfor den anden?

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Citronsyre er kalkopløsende. Så du behøver ikke bruge demineraliseret vand i tumbleren.
Svar
#7
Det gør jeg heller ikke. Det er 2duer der skyller med demineraliseret vand, sikkert for at undgå kalkpletter fra skyllevandet. Jeg har overvejet at bruge vandet fra tørretumbleren som sidste hold skyllevand, det er vel destilleret vand. Har dog været for doven til det indtil videre.

@ TSX: Leo og jeg kastede os ud i et projekt hvor vi hver især sammenflikkede en viskermotor fra en bil, en strømforsyning fra en stationær PC og en 6 l beholder til kemisk affald (det ligner en lille fodertønde). Det fungerer fint og sparede os for de 3.000-4.000 kr til en dedikeret hylstertumbler. Senere har jeg set, at du kan få en passende størrelse tumbler til polering af sten fra Lortone. Den koster et par tusindlapper og kan sikkert findes brugt endnu billigere. Fandt jeg sådan én, gad jeg ikke bygge selv, men det var da meget sjovt at prøve.

[Image: th_Tumbler_zpslawprm2z.mp4]

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Jeg kan godt se formålet med at size hysltrene efter de er rensede for så er der ingen urenheder til at forstyrre ensartetheden.
Til gengæld vil jeg så mene, at hvis man tror det er vigtigt, så må man også tage skridtet fuldt ud og rense olie/grafit af efter sizingen - for alt andet lige, så vil projektilerne da få uens friktion i piben alt efter hvor meget de er fedtet ind.
Svar
#9
Korsholm havde et sæt, bestående af tumler og seperator for nogle år siden. Sættet er ikke på deres hjemmeside længere. Mener prisen for begge dele var 900,- kr.

http://www.gunsandpowder.dk/product/rota...ator-3611/

Denne seperator ser bedre ud - bliver nok nødt til at købe [:I] da den arbejder i lukket kasse, så man ikke får skaller eller ris på på gulvet. Den billige jeg har, kan jeg ikke bruge indendørs uden støvsugeren skal i gang.

mvh
mvh
Svar
#10
Så kan jeg måske købe den billige af dig ? Våde steelpins støver ikke [Smile]

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Nej - men dine pinde ryger på gulvet [Smile]

mvh
mvh
Svar
#12
Jeg tør slet ikke fortælle hvor lidt Jeg gør ved mine hylstre.......[:o)]

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#13
@LasseScout pm mig dit telefonnr. så kan Du få at se hvad der ikke virker [8D]

Er pindene magnetiske ?

mvh
mvh
Svar
#14
Mit nr. er 2020 xxxx. Pindene hedder "stainless steel pins" men de kan nemt samles op med magnet, og de er heller ikke så rustfrie så det gør noget.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
Når jeg sizer for vådtumbling kan jeg slet ikke styre necktension. Det kan være samme fænomen som Lasse oplever med fænghætterne

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#16
Hej
Omkring media-separator kan jeg underholde med at Lyman har et sæt, der indeholder 2 sigter, en grov der fanger hylstrene, og en finere der fanger steelpins.
Det er meget simpelt, men virker fint og man kan skylle imens der sorteres.

Stoffer
Svar
#17
Jeg har boret en masse huller i en skål som passer ned i en lille spand. Så bliver hylstrene smidt i den, hvorefter jeg ryster den lidt, og "ælter" rundt i hylstrene indtil alt medie er ude.
15,- dkr plus lidt tid til at bore hullerne.
Har vel brugt den metode til ca. 10.000 hylstre, og savner ikke en "ægte" separator [Smile]
Svar
#18
Selvfølgelig, det er da det vi gør. Hvilket bor brugte du ?

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Hvilken grejpusher har I rettet henvendelse til for at erhverve jer disse fantastiske stålpins?
Jeg forsøgte via de klassiske kanaler såsom Ravstedhus, der sælger grej til f.eks. smykkeproduktion. Det opgav jeg ret hurtigt idet det så næsten ville være billigere at købe nye hylstre.
Hvilken diameter er jeres pins forøvrigt og skal det i det hele taget være pins, kunne man i stedet anvende små kugler?
Venligst
Dan "KLOKKER" Korgaard

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#20
De skulle kunne fåes ved Tamahee i Kolding
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)