Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
308W subsonic.
#1
Jeg ser, til min store glæde, at jeg på mit jagtrevir har mange ræve. Dem havde jeg tænkt mig, at gå i gang med at jage når vi runder 1. oktober.

Bare sådan for sjov skyld, kunne jeg tænke at bruge min 308W, men med noget subsonic. Da jeg ikke skal bruge skindene forestiller jeg mig, at jeg vil bruge en Hornady 110 grain, fordi den måske kan ekspandere ved lave hastigheder.

Er der formænd der har erfaring, og evt. ladedata til sådan et projekt.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#2
At få et så let projektil til at gå subsonisk bliver nok mere end svært. Normalt går man den helt anden vej og vælger et så tungt projektil som muligt. Her kan riflens stigning dog sætte en begrænsning for hvor højt du kan gå op.

Jeg ville nok prøve Trail Boss krudt med den fladnæsede 165 grains H&N copper belagte blykugle. Tin Star kan også bruges, men fylder lidt mindre i hylstret. Der skal så lidt krudt til at man gerne vil bruge et krudt der fylder meget i forhold til vægten, så man får fyldt hylstret mest muligt.

Jeg opgav projektet fordi jeg aldrig fik bedre præcision end ca 10cm spredning på 100 meter. Istedet bruger jeg en Marlin 1894 i 38/357. Den skyder subsonisk med standard 38 spec ladninger som købes færdige til 2-2,5kr stk. Spredning er de samme ca 8-10cm spredning på 100m. Med supersonisk er den stadig noget mere stille end en 308win og spredningen er 4-5cm, så nu har jeg selv prøvet at lave nogen subs for at se om jeg kan få samme lave spredning.

Har skudt ræv med 38eren og den gik lige ned.

Så hvis du vil 308win vejen skal du være forberedt på at det vil kræve en indsats at finde en fornuftig ladning.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Jeg kan anbefale at læse P.T.Kekkonen' skriv omkring våben, genopladning bla subsonic.
http://guns.connect.fi/gow/arcane1.html

Jeg har ikke lavet subsonic ladninger til .308Win endnu, og jeg arbejder med subsoniske ladninger til min .300blk.
Det er vældigt fornøjeligt at slynge et knapt 15g projektil afsted med 300m/s nærmest uden støj og selv efter 10 skud er piben end ikke lun

Citat:quote:

When I cannot sleep, then I lie on my pillow telling myself happy stories of all the good I will do tomorrow. Of course I have a fancy pillow filled with hand-polished beads made from the bones of my enemies"

Citat:quote:

When I cannot sleep, then I lie on my pillow telling myself happy stories of all the good I will do tomorrow. Of course I have a fancy pillow filled with hand-polished beads made from the bones of my enemies"

Svar
#4
Hvor kan man købe Trail boss eller Tin Star?
Svar
#5
Skyttebutik havde for nyligt Trailboss på listen.
Tin Star er også kendt som Vihtavuori N32C, så det burde kunne skaffes hos en Vihtavuori forhandler.

Citat:quote:

When I cannot sleep, then I lie on my pillow telling myself happy stories of all the good I will do tomorrow. Of course I have a fancy pillow filled with hand-polished beads made from the bones of my enemies"

Citat:quote:

When I cannot sleep, then I lie on my pillow telling myself happy stories of all the good I will do tomorrow. Of course I have a fancy pillow filled with hand-polished beads made from the bones of my enemies"

Svar
#6
Tak
Svar
#7
Her er en svensk side som har gjort meget i 308 subsonic - Bl.a. nogle specielle hylstre, til en noget hamper pris, men det koster jo når mænd leger....

http://vildsvin.se/handladdning/hylsor/s...r-redneck/

/Jørgen
Svar
#8
Jeg vil anbefale at starte med at eksperimentere med 165gr H&N, 165gr/195gr Ares, så hvis de sætter sig i piben er de nemmere at få ud end et kappet projektil. Start med at teste uden lyddæmper for at se om projektilet stabiliseres.
Jeg har været fristet af de reducerede hylstre, men endte så med en kaliber mere velegnet til subs Big Grin

Citat:quote:

When I cannot sleep, then I lie on my pillow telling myself happy stories of all the good I will do tomorrow. Of course I have a fancy pillow filled with hand-polished beads made from the bones of my enemies"

Citat:quote:

When I cannot sleep, then I lie on my pillow telling myself happy stories of all the good I will do tomorrow. Of course I have a fancy pillow filled with hand-polished beads made from the bones of my enemies"

Svar
#9
Det vil også være nødvendigt med en ret skarp stigning hvis der også er krav om præcision[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

At få et så let projektil til at gå subsonisk bliver nok mere end svært. Normalt går man den helt anden vej og vælger et så tungt projektil som muligt. Her kan riflens stigning dog sætte en begrænsning for hvor højt du kan gå op.

Jeg ville nok prøve Trail Boss krudt med den fladnæsede 165 grains H&N copper belagte blykugle. Tin Star kan også bruges, men fylder lidt mindre i hylstret. Der skal så lidt krudt til at man gerne vil bruge et krudt der fylder meget i forhold til vægten, så man får fyldt hylstret mest muligt.

Jeg opgav projektet fordi jeg aldrig fik bedre præcision end ca 10cm spredning på 100 meter. Istedet bruger jeg en Marlin 1894 i 38/357. Den skyder subsonisk med standard 38 spec ladninger som købes færdige til 2-2,5kr stk. Spredning er de samme ca 8-10cm spredning på 100m. Med supersonisk er den stadig noget mere stille end en 308win og spredningen er 4-5cm, så nu har jeg selv prøvet at lave nogen subs for at se om jeg kan få samme lave spredning.

Har skudt ræv med 38eren og den gik lige ned.

Så hvis du vil 308win vejen skal du være forberedt på at det vil kræve en indsats at finde en fornuftig ladning.

Stort knald = stort smil :-D



Hvilken stigning har din Marlin ?
Min 38'er har 1-450mm

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#11
Den er oplyst til 1:16

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#12
Husk i øvrigt at kuglebanen bliver meget krum når den er subsonisk.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Husk i øvrigt at kuglebanen bliver meget krum når den er subsonisk.

Stort knald = stort smil :-D



Alt over 30 meter er et langt skud[Big Grin]

Vh

JCK
Svar
#14
Ja i hvert fald træffer mine subs 30-40cm under 357 magnum købe ammo på 100..

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)