Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1.billedeplan til feltskydning og langdistance
#1
Jeg har fået tilbudt at købe en Vortex PST 6-24x50 FFP.

Men jeg er i tvivl om en kikkert med 1.billedeplan er brugbar til feltskydning? og er kan det give problemer med 6x forstørrelse og FFP på mål der står på 50 meter?

Nogle der har erfaringer med det og evt kan give lidt input?
Kikkerten skal dog også en gang imellem bruges til lidt langdistance.

Ellers skal jeg prøve at skaffe en SFP 2.billedeplan i stedet for?

Hilsen Niels306
Svar
#2
Om du kan skyde med 6x på 50 meter er et spørgsmål om træning.

Regn med at der er folk, der tager på svinejagt, med en 8x56 fast forstørrelse. Wink

Om du vil benytte FFP eller SFP er efter min mening, hovedsageligt om du nemt vil kunne benytte f.eks. Mil-Dot reticle, uafhængigt af den forstørrelse kikkerten står på.

FFP kikkerten har ikke problemer ved lav forstørrelse, problemet er, om sigtebjælkerne bliver for tykke, ved maks forstørrelse, og skydning på længere afstand

Hvis du vil benytte Mil-Dot eller lignende, uafhængigt af kikkertens forstørrelse, så skal du tage et FFP.
Hvis du benytter en App eller tabel, og klikker dig ind efter afstanden, så kan du lige så godt benytte en SFP kikkert,

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
På FFP kikkerter fylder sigtet vel det samme uanset forstørrelse, så det er kun afstanden og målets størrelse der sætter begrænsningen.

Den helt store fordel er i mine øjne at man let kan korrigere med et FFP sigte. Man ser træf og kan umiddelbart omsætte det til et antal MIL på kikkerten uden at skulle omregne.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
Til feltskydning er 1. billedplan udmærket.
Hvis du gerne vil skyde meget små grupper ("fint" sigte) foretrækker jeg 2. billedplan.
Jeg har samme model kikkert 12-50x56 i både 1. 0g 2. billedplan.
Til feltskydning, og jeg skyder forholdsvis mange feltskydninger, har jeg ikke mærket forskel.
Jeg skyder ALTID (næsten) på 50 x forstørrelse, uanset om det er fritstående på 25 meter eller liggende på 200.
Eneste undtagelse kan være duelbane på kort hold - her kan det knibe med at finde målet på kort tid, jeg ville helt klart helst skyde på 50x, hvis jeg kunne nå det.

Så jeg tror sagtens du kan bruge en kikkert med 6x som laveste forstørrelse [Wink]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#5
Chr. Olsen;"På FFP kikkerter fylder sigtet vel det samme uanset forstørrelse"
Øh nej, det gør det jo netop ikke. På laveste forstørrelse er sigtemidlet ultra tyndt og alt for tykt på max forstørrelse [:I]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by CP

Chr. Olsen;"På FFP kikkerter fylder sigtet vel det samme uanset forstørrelse"
Øh nej, det gør det jo netop ikke. På laveste forstørrelse er sigtemidlet ultra tyndt og alt for tykt på max forstørrelse [:I]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



I forhold til målet, så fylder de det samme.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with Viper-Flex® ...
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Nemlig Wink

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)