Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Akustisk markering som indskydning?
#1
Hej alle

Jeg var i Vingsted for første gang forleden. Jeg synes, at det er et fint skydeanlæg, men jeg kom efterfølgende til at tænke på den akustiske markering.
Hvis man skyder en konkurrence i skytteforenings regi, har man, såvidt jeg ved, et antal prøveskud inden de gældende skud. I skytteforenings regi vil en uoverensstemmelse på fx 5 cm mellem skivens centrum og det "akustiske centrum" derfor være uden betydning. Hvis man bruger Vingsteds baner til indskydning til jagt er situationen unægteligt en anden.
Med andre ord; Kan man stole på, at centrum på bukkeskiven/pointskiven også er centrum for den akustiske markering?

Jeg er godt klar over, at den enkle løsning er en kontrolskydning på papir, men det er ikke altid muligt.

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
Nej de 5 prøveskud giver mening på de baner

C-C målinge. kan også fejlvise afhængig konfigurering

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#3
Indskydning til jagt, altid på pap Smile

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
som Christian siger: altid på pap

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Hvad med at læse hvad manden skriver. Pap er bare nogen gange ikke muligt og så er der ingen grund til at køre videre i den Wink

Lars, det korte svar: Nej.
Har prøvet på to forskellige baner dernede at den ene var kalibreret korrekt ift. centrum og ramte korrekt på papir. Hvorimod en anden bane var 2 cm for lav og 3 cm til venstre. Begge var bare alm. prikker på 100m.
Hvis man blot sigter på et andet punkt (f.eks. meget højt) på skiven kan man se egne huller og dermed er det nemt at konstatere forskellen.

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#6
Øv. Det gør det unægteligt vanskeligt at verificere en kliktabel på 100 m, 200 m og 300 m.
Jeg har sendt en mail til Vingsted for at høre deres version.
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#7
Hej Lars . Jeg er meget på Vingsteds riffelbane og ja , midtpunkt på skiverne kan afvige med 3-4 cm . Man skal altid lige kontrolskyde på en anden 100m skive også , for at være sikker . Og derefter på 200m så kan det ikke gå galt !.

Det nytter ikke noget at brokke sig , det er ikke blevet anderledes i de år jeg har været der .

(afvigelsen vil også kun være på de 3-4cm på 200 og 300m , men vi har tit set skiver der slet ikke passer efter der kommer så mange private ! ofte er indstilling af tv-skærmene der viser træfpunkt, stillet fuldstændigt forkert ind !! eller defekte[xx(])

Hilsen A-bolt
Svar
#8
Hvis pap ikke er muligt på den bane, så må man vækge en anden..

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Hvis pap ikke er muligt på den bane, så må man vækge en anden..

Stort knald = stort smil :-D



Ja, tak. Hvilken bane i Midtjylland vil du anbefale, hvor man kan skyde på 100 m, 200 m og 300 m på papir?
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#10
Ulfborg
hvis man kan "nøjes" med 200 meter: Grenå

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Ulfborg
hvis man kan "nøjes" med 200 meter: Grenå

mvh
Strom, naturgænger



Hvis man kører til Ulfborg, kan man til tider, være så heldig at løbe ind i Strøm. eller mig.

Ha en fortsat god dag.

JCK
Svar
#12
Jeg mener ikke du har brug for papir på de lange afstande for at være skudt ind. Hvis dine kontrolskud på 100 m sidder i centrum, og du har en kronograferet udgangshastighed på patronen, så passer pengene fra ballistikprogrammerne indenfor +/- ét klik på alle jagrelevante afstande, også dem som almindelige jægere ikke finder jagtrelevante. Så du har kun brug for papir på 100 m.

De elektroniske skiver er sjove til at nørde med på de længere afstande, men nok ikke til indskydning. Jeg synes nu alligevel det plejer at passe temmelig godt når jeg går fra papir på 100 m til elektronik på 200 og 300 meter. De klik jeg skal give opad bringer mig da ind i nærheden af centrum, men det fejler jo alligevel altid et klik eller to i højde- og sideretning enten som følge af vind eller andre ting, så man kan alligevel ikke bruge det som absolut sandhed.

Hvad er så jagtrelevante afstande for ikke-helt-almindelige jægere? Tjaae, jeg kan altid samle skuddene under en håndflade ud til og med 400 meter hvis jeg har tid nok og en god skydestilling. Derefter bliver det værre. Til gengæld spreder jeg over en hel kvadratmeter på hjortebanen selv under 100 meters afstand. Så personligt har jeg det langt bedre med lang afstand end med vildt i bevægelse. Men den slags er vel individuelt?

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Jeg passer og vedligeholder en 100m underjordisk indskydningsbane med akustisk markering (Kongsberg). Selve markeringen består af en for- og bagskive, der danner det akustiske rum, i hvilket der sidder 4 mikrofoner der lytter sig til træffet.
På forreste skive pålimer vi selve papirskiven, som man skyder på. Vi har valgt en skive, hvor centrum (blinktier) er tydelig og nem at se.
Efter afgivet skud kan man på monitor se, hvor skuddet har ramt. Derudover kan på monitoren se hvor mange milimeter i vandret og lodret skuddet sidder fra centrum.
Ved jævnlige kontroller pålimer man en ny papirskive og skyder f.eks. 3 skud, gerne 5 - 10 cm fra centrum, hvorefter man kontrolmåler med skydelære/tommestok på papirskiven.
På vores bane har der gennem ca. 10 år aldrig været afvigelser på mere end 1-2 mm, hvilket nok skyldes at det ikke altid er nemt at se midten af hullet i papirskiven.
Det er klart at det bliver unøjagtigt hvis ikke papirskiven sidder 100 % nøjagtig. For at sikre nøjagtig pålimning af papirskiven bruger vi et sindrigt snoresystem.
I starten, da banen blev åbnet var der mange rygter, at kuglen blev "trykket" i røret (røret er Ø 125 cm), og at lyset på skiven snød.
Problemet var nok nærmere at skytterne brugte en solid og tung skydebænk, der fjernede rekyl, og ændrede øjenafstanden til kikkerten.
Jeg vil påstå at efter indskydning på den bane behøver man ikke kontrolskyde på pap bagefter.

VH. Poul
Svar
#14
På den lokale bane har vi haft Kongsberg anlæggene i over 10 år på både 100 og 200m (på 100m er det DJ´s bukkeskiver). Det har endnu ikke givet anledning til nogen kritik.
Skiven skal selvfølgelig kalibreres og når det er gjort er der ingen forskel af jagtlig relevans.

Vi laver af og til test på pap bare fordi vi kan, men det har erfaringsmæssigt over 10 år vist sig at være overflødigt.

Jeg har dog samme praksis som Lasse. Indskydning på de 100m på papskiverne og derefter 200m på den elektroniske skive.

Eneste grund til at vi ikke har elektronisk markering på indskydning på 100m, er antallet sf skud og antallet af folk der ikke aner hvor kanonen rammer. Det har vist sig at være en god disposition I relation til antallet af forbrugte sensorer á 1000kr:-)

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Uanset hvor præcist elektronikken er, gider jeg bare ikke den usikkerhed. Jeg ved også at min 308 skyder samme sted med Lapua Scenar og mine egne Barnes TTSX (testet mange gange), men jeg skyder altid 2 verificeringsskud med jagtammo på pap liggende kun over tasken til slut (normalt skyder jeg meget med bipod på banen), fordi jeg ved at det kommer tættest på hvordan riflen træffer på jagt.

Andet lys, anden skydestilling, med/uden bipod. Der er mange faktorer, der hvis de stacker uheldigt i en jagtsituation kan betyde en anskydning - kun gennem at skyde meget under forskellige forhold og i forskellige stillinger, lærer man sig selv og sit grej at kende.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#16
Nu har jeg modtaget følgende svar fra Vingsted:

"Hej Lars
Tak for din mail.
Jeg kan berolige dig med at nøjagtigheden på et akustisk markeringsanlæg er helt i top!
Teknisk acceptere vi en usikkerhed på op til 1,25 mm pr. meter fra centrum... så en evt. fejlvisning ligger derfor primært i produktion/renovering af forskiver samt centrering ved montage på skiveremmen!
Dette betyder at der typisk er under en(1) cm fra der optiske centrum til der elektriske centrum!

Med venlig hilsen
Vingsted Skydebaner
booking@vingstedskydebaner.dk
Support telefon 76656703
Vingstedvej 27
7182 Bredsten
http://www.vingstedskydebaner.dk"

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Hvis pap ikke er muligt på den bane, så må man vækge en anden..

Stort knald = stort smil :-D



Ja, tak. Hvilken bane i Midtjylland vil du anbefale, hvor man kan skyde på 100 m, 200 m og 300 m på papir?
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Brande har op til 300 meter

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Santo

Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Hvis pap ikke er muligt på den bane, så må man vækge en anden..

Stort knald = stort smil :-D



Ja, tak. Hvilken bane i Midtjylland vil du anbefale, hvor man kan skyde på 100 m, 200 m og 300 m på papir?
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Brande har op til 300 meter

Mvh

Santo



Hej Santo
Tak for tippet. Har de åbent nu?
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#19
Hej Lars M.L.
Ring til Peder Bertelsen på Ulfborg Skyttecenter, 21270140 eller 97491915, der er mit indtryk at han dagligt er på centeret.
med venlig hilsen
Søren

[Image: ajbutton_zps40f59619.gif]

Svar
#20
Jeg var i Vingsted igen til aften. Jeg må desværre give A-bolt ret. Ved skift fra en bane til en anden kan træfpunktet variere med 3-4 cm. Min løsning på problemet er dels at skyde på et stykke "urørt" skive og markere i kikkerten dels at medbringe en indskudt riffel som reference.

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)