Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Præcision-hvornår er noget bedre end noget andet ?
#1
Det her er måske lidt træls, men vi, nogen, de fleste, konkluderer så ofte at fx "min riffel skyder bedre med dæmper", "denne ladning er bedre end alt andet", "riflen skyder bedre når den samles med dette moment på skæfteboltene".

Hvis vi nu skal grave os ned til det statistiske, hvad er det så for en test vi skal sætte op ?

Skal man i princippet skyde 10stk 3-skudsgrupper, 10stk 5-skudsgrupper eller hvad?

Og hvor meget skal de gennemsnitlige gruppestørrelser være bedre for, at være statistisk signifikant bedre end de andre ?

Vi, på dette site burde, om nogen, få dette sat på plads en gang for alle.

Jeg har rodet mine gamle noter i Geo-Bio stat fra AU frem, men det giver ikke megen mening eller synes ikke relevant i denne sammenhæng - her godt 20 år down the road.

Et nyligt eksempel er at finde i Vapentidningen i postkassen i dag: ved hjælp af 1 stk 10-skudsgruppe for hver tilspændingsmoment for skæftebolte konkluderes der på hvilket moment forskellige riffeltyper skyder bedst med. Er det virkeligt nok, eller burde denne anbefaling komme med et forbehold i elefantstørrelse ?

For nu at starte med noget mere realistisk kan jeg jo til en start indrømme, at jeg ofte ved tests lader 10 testskud af hver ladning til test. Det bliver så til 3 test sessioner hvor der skydes 3-skudsgrupper de første to gange, og en 4-skudsgruppe den sidste og 3. gang. Så lever man et stykke tid med den ladning, der var bedst i de tre sessioner. Men dette er garanteret ikke statistisk signifikant !

Hvad gør I i denne sammenhæng ?

Mvh Pete
Svar
#2
@pete
Kom nu op til mig og skyd en gris til jul, jeg giver, skudafstand m@x 15 meter, vægt på grisen m@x 15 kg.

Ja du m@x du er også velkommen, de kommer hver aften kl. 22:00

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
Noget lignende har tidligere været diskuteret, http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...F,standard

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#4
I den jagtrelevante verden, ville det vel være bedre at man satte 3-5 identiske skiver op, og så skød 1 skud i hver skive i rækkefølge med 1 skud i 1ste skive osv.
Derefter lod man riflen køle
Gentog seancen 2-3 gange.
Herefter pakkede man forsigtig skiverne sammen.
Næste gang på banen, (helst anden temperatur) de samme skiver op, og repeter processen.
Gentag hele skidtet helst flere gange.

Til sidst har man et supergodt billede af hvor pålidelig både riffel og ammo er

Hvis en kombination altid kan sætte træfferne indenfor en 5cm cirkel. Ja så har man em kombination som er klart bedre end gennemsnittet, og fuldt tilstrækkelig at l alt almindelig jagt


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#5
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...ms=artikel

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
En let-forståelig intro: http://www.riffeljagt.com/praecision.htm

En fed samling af begreber: http://ballistipedia.com/

Det du spørger efter, men lettere ubrugelig udredning: https://en.wikipedia.org/wiki/Sample_size_determination

En god gennemgang: http://www.geoffrey-kolbe.com/articles/r...istics.htm

Før man kan svare kort på dit spørgsmål, så skal der jo et konfidensniveau til. 90%?

Tilbage til virkeligheden:
Jeg har skudt en 0,02 (nul-komma-nul-to) moa 3 skudsgruppe. Bare ærgerligt at den gik til 0,66 efter de to næste skud. 3 skudsgrupper er ubrugelige. Skyder du 10x3, 6x5 eller 1x30 skud under samme forhold (temp., koncentration,...) så er det at opfatte som en stor gruppe.
Svar
#7
Sjovt at det lige skulle komme op nu. Jeg har, i nogen tid, været i gang med en test som vist kan kaldes 1x 30, eller mere.

Jeg fandt en kasse med Norma Vulkan 9 g, og så opstod ideen.

I et år, vil jeg prøve, hver gang jeg er på skydebanen, at afgive 1 skud med riflen, på den samme skive.

Omkring riflen er der at sige, at efter hver skydesession, så bliver piben smurt med olie.
Det skud jeg afgiver til skiven, er altid det første skud, hvor piben forinden er trukket "tør" med en bronze børste omviklet lidt køkkenrulle.
Skuddet bliver afgivet over min hjemmelavede "rest"
Når jeg sætter skiven op, skriver jeg datoen på. På den måde, kan jeg se hvor ofte jeg besøger skydebanen.
Efter skuddet trænes 20-30 skud.
Inden så længe skal riflen renses i bund, så må vi se.

Indtil videre er jeg meget tilfreds. Spredningen er større end den er ved indskydningen, men træfsikkerheden er indtil nu særdeles fin.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#8
Jeg læste for mange år siden denne sætning:
Citat:quote:

Hvis man skyder tre fem-skudsgrupper og beregner den gennemsnitlige spredning på det grundlag, vil resultatet med 95% sandsynlighed give et korrekt billede +/- 25%. Vil man ned på den halve usikkerhed, skal man basere sine beregninger på 12 fem-skudsgrupper.


Det fik mig til at konkludere, at når jeg har 3 stk. 5-skuds grupper så ved jeg dog noget. Skal jeg vide det samme med mindre usikkerhed, skal der så mange skud til så jeg ikke får det gjort.

Men når jeg opbygger nye ladninger plejer jeg at nøjes med 5 skud med hver ladning i første omgang, og så undersøge de interessante ladninger bedre senere. Næste skridt bliver at lave en laddertest for at finde det sweetspot hvor ladningen skal ligge, men der kan godt være langt fra tanke til handling for mit vedkommende [:I].

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Super input, tak.

Så er der lidt læsestof til den nærmeste fremtid [Smile]

Mvh Pete
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)