Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny afstandsmåler, råd søges.
#1
Hej.

Jeg overvejer at bruge lidt penge på ny afstandsmåler og har kigget på de to her : Leupold RX1200i TBR eller Leica CRF-B 1600 , eneste krav er at jeg kan ligge min egen kliktabel ind og at den kan regne antal klik ud i vinklede skud fx til bjergjagt.

Jeg har søgt lidt på det, men syntes tit det er bedre at høre folks egne erfaringer.

mvh. bbs
Svar
#2
Har siden 2013 haft en Leica Geovid HD-B 8x42 med indbygget afstandsmåler og såga termometer, barometer og en chip, der kan kodes til vinklede skud/kalibervalg mm. Har dog aldrig fået programmeret dén chip; men hvis den står mål med kikkerterns øvrige kvaliteter, kan det ikke gå helt galt;-)

Har også en decideret afstandsmåler, Leica LRF 900 Scan, som har samlet støv lige siden, endskønt den kun har været brugt max 20x.......
M.a.o. køb en KIKKERT med afstandsmåler i stedet!
Svar
#3
Vapentidningen har en stor test i det sidste nummer.

Ellers Leica.

Mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by kka

Har siden 2013 haft en Leica Geovid HD-B 8x42 med indbygget afstandsmåler og såga termometer, barometer og en chip, der kan kodes til vinklede skud/kalibervalg mm. Har dog aldrig fået programmeret dén chip; men hvis den står mål med kikkerterns øvrige kvaliteter, kan det ikke gå helt galt;-)

Har også en decideret afstandsmåler, Leica LRF 900 Scan, som har samlet støv lige siden, endskønt den kun har været brugt max 20x.......
M.a.o. køb en KIKKERT med afstandsmåler i stedet!



Men der er også bare en STOR prisforskel på din kikkert og en afstandsmåler - det afskrækker i hvert fald mig, og får mig til at overveje en afstandsmåler uden kikkert.

/Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#5
Leupolden i testen fra Vapentidningen følger de dyre Leica/Zeiss til dørs [Smile]

--
FKF

ANNA
Svar
#6
Jeg hade en Leupold inden jeg købte Swaro med afstands måler Leupolden virke fint men jeg savner den ikke..
Svar
#7
Det med at købe en kikkert som kan det hele, syntes jeg bliver dyrt. Ingen tvivl at en swarowski til +20.000 ville være fed, men da jeg faktisk er godt tilfreds med min Leopold mojave håndkikkert og har S&B 5-25 optik på min ene riffel, som jo også bruges til spottingscope, vil jeg ikke bruge "mange" penge på det, så tror nu jeg holder mig til en afstandsmåler....syntes faktisk at den Leica CRF-B 1600 virker lidt interessant.
Svar
#8
bbd, helt klart, jeg skiftede fordi jeg "fandt" lidt ekstre penge[Wink]
Svar
#9
I foråret testede de 'billige' afstandsmålere i Jæger.
Her var det Leopold RX-650 der vandt - eller fik titlen som bedste køb til prisen.
Den fås både som dum og som intelligent, hvor den tager højde for stigning, temperatur og lignende - mod en merpris naturligvis!
Jeg fortryder jævnligt, at jeg var for nærig til at købe den da jeg var overthere i sommer[B)]
Svar
#10
Har tidligere brugt den paa det tidspunkt topmodel i afstandsmaaler fra Leupold, men har er nu skiftet til Leica HD-B og ser mig ikke tilbage. Ud over, at Leica'en kan alt det sexy stuff med at programmere en lille chip med de ballistiske data for samtlige mine rifler og forskellige patroner, er der himmelvid forskel i den optiske kvalitet. Leupolden kom ganske enkelt alt for hurtigt til kort ved skumringsjagt f.eks. i Sverige, hvorimod Leicaen er knivskarp til langt tid efter at jeg har opgivet at skyde noget som helst. Derudover er det irreterende at slaebe alt for meget issenkram med paa jagt og skulle skifte mellem kikkert og afstandsmaaler naar der kommer dyr for.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#11
Hvor tit er du paa bjergjagt?
H
Hogmeister
Svar
#12
Jeg siger tak for jeres input, jeg har dog ikke helt besluttet mig endnu, men det kommer jo nok :-)

"hogmeister" Ikke ret tit, overvejer dog Irland/Skotland til næste år og måske Canada lidt længere ud i fremtiden :-) Men skal jeg bruge penge på nyt grej, må det gerne kunne bruges overalt, begrænsningen skal ikke være grejet, men mig selv. :-)
Svar
#13
@bbs

Med mindre du skal bruge den ofte, så spar pengene, køb noget du skal bruge mere i fremtiden, har en og jeg bruger den måske et par gange om året.
Når jeg er på jagt i udlandet, hvilket sker ind imellem[^], har guiderne næsten alle kikkerter med afstandsmåler i.
Du kan se denne video, hvorfor jeg ikke selv har min afstandsmåler med på jagt.

https://youtu.be/1WiyYCFnsbs

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#14
Hej.

Jeg melder mig i koret med Leica Geovid. Græd en gang og vær rigtigt glad meget længe. Jeg får aldrig en løs afstandsmåler i lommen igen. Den sidder helt rigtigt i kikkerten og du vil aldrig fortryde.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)