Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
genladning med ukendte data!!
#1
Jeg skal have genladet nogle 375 h&h og i den forbindelse, kan jeg ikke finde det eksakte projektil i ladedatatabellen.

Projektilet jeg vil bruge er Barnes Triple-Shock 300 grain kobberprojektil og krudtet er norma 203b.

Da jeg ikke kan finde projektilet i skemaet, er mit spørgsmål om jeg kan bruge data til andre kugler i samme vægt, jeg går selvfølgelig ikke over max?

Der findes en Barnes solid i 300 grain i tabellen, kan jeg bruge disse data til "mit projektil/Barnes Triple-Shock"?

Mvh

Jenslp
Svar
#2
http://www.bushman.dk/sider/genladning/c...375H&H.htm
Svar
#3
Multi grazie :-). :-)
Svar
#4
Er lidt i tvivl

Ved godt jeg i det følgende snakker om to forskellige projektiler, men dog med samme vægt 300 grain

I Vithavouris manual står min og max n540 krudtladning til 62 og 67 grain (SWIFT a-frame 300 gr.)
I Bushman.dk's manual står min og max n540 krudtladning til 68 og 75 grain (Barnes TSX FB 300 gr.)

Dvs sidstnævntes startladning er over Vithavouris maxladning!?

Kan projektilet virkelig have så stor indflydelse når begge projektiler vejer det samme?

Hvad er det jeg misser?

Venligst

Jenslp
Svar
#5
Det er ikke samme materiale du skal have gennem piben. Derfor mere krudt til kobbersøm.
Svar
#6
Forstår det stadig ikke helt, men tak. Jeg snupper Buhsmans data, det giver lidt mere fart :-)
Svar
#7
Rillerne i TSX sænker friktion og dermed tryk, så der kan puttes mere krudt i.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#8
Tak hr Olsen
Svar
#9
Nu bliver jeg forvirret skulle Barnes TSX udvikle mindre tryk end andre projektiler??
Det stik modsatte plejer at være gældende når jeg lader!
Jeg nævner i flæng; 243w, 3006, 223, 308, 300WM, 300 Blaser magnum,og flere kalibrer jeg har sikkert har glemt, har alle udviklet højere tryk med TSX projektiler sammenlignet med andre med identisk vægt.

Hilsen Stoffer
Svar
#10
Hmmm, jeg lader TSX i .223, .358 og 9,3
Jeg oplever lavere tryk end almindelige blyfyldte kugler.
Jeg har heller ikke øget fouling med TSX......

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Hvad betyder fouling?
Svar
#12
Lidt underligt, mit seneste forsøg med RS60 som drivmiddel i 243w var helt entydigt.
85 grains BarnesTSX med 43,5 grain krudt gav udvidning af hylsterbunden, Sierra med samme vægt viste ingen tegn på overtryk!??
Stoffer
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Jenslp

Hvad betyder fouling?



Aflejring af tombak/kobber i piben.

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Stoffer

Lidt underligt, mit seneste forsøg med RS60 som drivmiddel i 243w var helt entydigt.
85 grains BarnesTSX med 43,5 grain krudt gav udvidning af hylsterbunden, Sierra med samme vægt viste ingen tegn på overtryk!??
Stoffer



Jeg lader med data fra ladetabeller og tjekker med QL.
QL sætter starttrykket til, så vidt jeg husker, 250 bar. Det er jeg nødt til at sætte ned til 50 bar for at tilpasse QL til de hastigheder og tryk jeg måler. Med lavere start tryk får man lavere max tryk og lavere hastighed. Jeg kronograferer ladningen og måler hylsterudvidelsen over rillen.
Som regel kan jeg hæve krudt mængden i QL til det jeg reelt har fyldt i og nu passer V-nul i QL med det jeg har fra kronografen. Inden for 10-20 M/s. Jeg måler altid vandindholdet i et afskudt hylster og lægger værdien i QL som det allerførste.

Og ud fra disse erfaringer udleder jeg at TSX/TTSX yder mindre modstand i piben.
RS60 er først for nyligt kommet til matriklen, takket være en flink formand. Foreløbigt må jeg medgive at denne krudt kan noget særligt
Jeg får 30-40 M/s mere ud af den end URP i min 7-08 ved samme tryk.

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Må simpelthen have købt QL
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by Stoffer

Lidt underligt, mit seneste forsøg med RS60 som drivmiddel i 243w var helt entydigt.
85 grains BarnesTSX med 43,5 grain krudt gav udvidning af hylsterbunden, Sierra med samme vægt viste ingen tegn på overtryk!??
Stoffer



Jeg lader med data fra ladetabeller og tjekker med QL.
QL sætter starttrykket til, så vidt jeg husker, 250 bar. Det er jeg nødt til at sætte ned til 50 bar for at tilpasse QL til de hastigheder og tryk jeg måler. Med lavere start tryk får man lavere max tryk og lavere hastighed. Jeg kronograferer ladningen og måler hylsterudvidelsen over rillen.
Som regel kan jeg hæve krudt mængden i QL til det jeg reelt har fyldt i og nu passer V-nul i QL med det jeg har fra kronografen. Inden for 10-20 M/s. Jeg måler altid vandindholdet i et afskudt hylster og lægger værdien i QL som det allerførste.

Og ud fra disse erfaringer udleder jeg at TSX/TTSX yder mindre modstand i piben.
RS60 er først for nyligt kommet til matriklen, takket være en flink formand. Foreløbigt må jeg medgive at denne krudt kan noget særligt
Jeg får 30-40 M/s mere ud af den end URP i min 7-08 ved samme tryk.

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0



Det er ogsaa min erfaring med .375 Ruger og TSX (jeg laver 235 og 300 grs TSX samt 300 grs Barnes solid). Hvis man ikke saenker starttrykket i QL er man langt inde i det roede faeldt for at opnaa normale hastigheder - uden der er det mindste tegn paa overtryk. Nu har jeg desvaerre ikke de noejagtige ladedate hernede i Kenya, men jeg kan poste dem naar jeg kommer til Danmark om et par uger. Hvis du traekker lidt fra, kan sikkert du bruge de samme data til .375 H&H.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)