Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Browning Bar + Sako OPDATERET
#1
Hej Formænd
Jeg har længe fiflet lidt med tanken om at bytte Blaseren ud med noget andet spændende. Spændende som at bytte én riffel til to [Big Grin][Big Grin]
Jeg har luret lidt på en Browning Bar Longtac til at spy grisebønner efter de polske vildsvin og så måske en Sakolignende konstruktion til hjemlig jagt og feltskydninger i en lidt mere spændende kaliber.
Som flere af jer ved, så ELSKER jeg egentlig min Blaser, men jeg er ved at få fnidder over prisen på tilbehøret, så nu er der MåSKE ændringer i vente
Jeg er bare lidt loren ved tanken om de mulige ændringer, der måske foreligger hvis EU-tosserne får deres vilje vedørende halvautomatiske jagtvåben. Er der nogen af jer, der har indsigt i udviklingen i den sag
Jeg har læst mig til at Browningen ligger i den fornuftige ende i forhold til funktionalitet, dog kan der opleves bøvl med genladningen med dæmper på [?][?][?][?][?] Uforståeligt i mine øjne, men jeg har ladet mig fortælle det blot er et justeringsproblem, der kan afhjælpes ved at skrue på gastryksventilen (ved faktisk ikke hvad den rigtigt hedder)[Smile] måske nogen af jer har et særligt kendskab, så hører jeg gerne fra jer.
Med hensyn til Sakoen, tjaeh. Så jeg må jo se om jeg kan lære at leve med sådan noget rasselværk [Big Grin][Big Grin][Big Grin][8D][8D][Wink][}Smile][B)][B)]
Blaseren vil blive savnet, men jeg tror faktisk det er på tide med noget nyt i skabet. Indput er velkomne
Venligst
Dan "KLOKKER" Korgaard

PS. Til alle jer jeg har "Skændtes" med i tidens løb angående Blasers "fremragende" konstruktion.
Jeg har i forbindelse med disse hyggelige debatter ofte pointeret det faktum, at jeg har nosser nok til at turde skyde med en Blaser,.[Big Grin][8D][8D] Faktisk har disses beskaffenhed INTET at gøre med mine overvejelser om at skifte våben.[:X][Big Grin]
Bare sådan en lille seviceinformation, hvis I måtte være blevet i tvivl om mine testiklers beskaffenhed [Big Grin][Big Grin]

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#2
Omformuler venligst : "på tide der må nyt til" til denne tekst: på tide der må en mere til :-)

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#3
Køb en Blaser R8 med et KKC skæfte og et par ekstra løb til. Automatvåben vil bare øge dit patron forbrug og kødskader, men ikke dit vildtudbytte! En BAR med lyddæmper er en laaang klodset ting, skyder ikke imponerende, dårligt aftræk, bøvlet at gøre ren, specielt hvis du har dæmper på og smider hylstrene af H****** til, hvilket er nogo for en hjemmelader! Jeg har haft alle de 3 du nævner men beholdt Sako og Blaser R8, og aldrig savnet BARen.
Mvh
Ulf
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Ulf Giese

Køb en Blaser R8 med et KKC skæfte og et par ekstra løb til. Automatvåben vil bare øge dit patron forbrug og kødskader, men ikke dit vildtudbytte! En BAR med lyddæmper er en laaang klodset ting, skyder ikke imponerende, dårligt aftræk, bøvlet at gøre ren, specielt hvis du har dæmper på og smider hylstrene af H****** til, hvilket er nogo for en hjemmelader! Jeg har haft alle de 3 du nævner men beholdt Sako og Blaser R8, og aldrig savnet BARen.
Mvh
Ulf



Hej.

Det er noget sludder at kødskader er større med en halvautomat. Patronforbruget bliver heller ikke større. Der kan selvfølgelig være nogen der går efter at tømme bøssen frem for at skyde et skud af gangen.
Jeg oplever kun fordele ved min Sauer 303 når jeg er på drivjagt i Polen. En meget roligere skudafgivelse, langt hurtigere at finde et nyt mål når den første gris ruller eller hvis der er behov for opfølgende skud. Hylstrene er faktisk nemmere at finde da afatanden til hylstrene fra Standpladsen er den samme. Med en boltaction eller anden "manuel" betjent riffel er afstanden til det tomme hylster afhængig af hvor hårdt bolten bliver rykket tilbage.

Mvh Taby
Svar
#5
Den nyeste version af Brownings halvautomat får fine anmeldelser i sidste nr af VapenTidningen.
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#6
Var en gang selv varm på tanken om en BAR (300 Win Mag naturligvis) indtil jeg på nærmeste hold i Polen oplevede en jagtkammerat's BAR hvor bundstykket havde sat sig så fast i halv åben position, at den hverken kunne åbne eller lukke. Ikke mere jagt den dag for hans vedkommende.
Problemet var regnvand der havde fået skæftet til at svulme op.
Så hvis du stadig er varm på idéen, så kik efter en med composite skæfte.
Har oplevet flere gange, at skytter med halvautomater har sjusket med første skud, vel ud fra devisen at der er flere hvor de kommer fra. Resultatet har været, at de faktisk intet har fået nedlagt, men det findes der selvfølgelig råd for [8D]
Remington 7600 pump rifle var måske et kik værd da man kan repetere næsten lige så hurtigt og man beholder focus på målet (fås desværre max i 30-06) [:I]
mvh Bo
Svar
#7
Hej Taby
Det er da dejligt at høre du kan udvise disciplin med din halvautomat, rammer perfekt i første skud og nemt kan finde dine hylstre igen. Det er bare ikke alle der er så skrap som dig. De gange jeg har været i Polen på drivjagt har der også været halvautomater med, typisk med 8-10 skuds magasin og man har aldrig været i tvivl om hvor de stod i såten, når der kom vildt for hos dem. Det var ikke fordi de nedlagde mere vildt end os andre, de brugte bare mange flere skud end andre og typisk var vildtet ramt af flere skud jævnt fordelt over hele kroppen, med deraf større kød ødelæggelse til følge. Om kuglen kommer fra en Halvauto eller repeter i samme kaliber, ødelægger den selvfølgelig samme mængde kød, det er jeg udmærket klar over, men tak for belæringen! Men ellers har du ret, Sauer 303 er en super riffel hvis man er til halvauto, og nok også den jeg selv ville købe.
Mvh
Ulf Giese
Citat:quote:

Originally posted by taby

Citat:quote:

Originally posted by Ulf Giese

Køb en Blaser R8 med et KKC skæfte og et par ekstra løb til. Automatvåben vil bare øge dit patron forbrug og kødskader, men ikke dit vildtudbytte! En BAR med lyddæmper er en laaang klodset ting, skyder ikke imponerende, dårligt aftræk, bøvlet at gøre ren, specielt hvis du har dæmper på og smider hylstrene af H****** til, hvilket er nogo for en hjemmelader! Jeg har haft alle de 3 du nævner men beholdt Sako og Blaser R8, og aldrig savnet BARen.
Mvh
Ulf



Hej.

Det er noget sludder at kødskader er større med en halvautomat. Patronforbruget bliver heller ikke større. Der kan selvfølgelig være nogen der går efter at tømme bøssen frem for at skyde et skud af gangen.
Jeg oplever kun fordele ved min Sauer 303 når jeg er på drivjagt i Polen. En meget roligere skudafgivelse, langt hurtigere at finde et nyt mål når den første gris ruller eller hvis der er behov for opfølgende skud. Hylstrene er faktisk nemmere at finde da afatanden til hylstrene fra Standpladsen er den samme. Med en boltaction eller anden "manuel" betjent riffel er afstanden til det tomme hylster afhængig af hvor hårdt bolten bliver rykket tilbage.

Mvh Taby


Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Ulf Giese

Hej Taby
Det er da dejligt at høre du kan udvise disciplin med din halvautomat, rammer perfekt i første skud og nemt kan finde dine hylstre igen. Det er bare ikke alle der er så skrap som dig. De gange jeg har været i Polen på drivjagt har der også været halvautomater med, typisk med 8-10 skuds magasin og man har aldrig været i tvivl om hvor de stod i såten, når der kom vildt for hos dem. Det var ikke fordi de nedlagde mere vildt end os andre, de brugte bare mange flere skud end andre og typisk var vildtet ramt af flere skud jævnt fordelt over hele kroppen, med deraf større kød ødelæggelse til følge. Om kuglen kommer fra en Halvauto eller repeter i samme kaliber, ødelægger den selvfølgelig samme mængde kød, det er jeg udmærket klar over, men tak for belæringen! Men ellers har du ret, Sauer 303 er en super riffel hvis man er til halvauto, og nok også den jeg selv ville købe.
Mvh
Ulf Giese
Citat:quote:

Originally posted by taby

Citat:quote:

Originally posted by Ulf Giese

Køb en Blaser R8 med et KKC skæfte og et par ekstra løb til. Automatvåben vil bare øge dit patron forbrug og kødskader, men ikke dit vildtudbytte! En BAR med lyddæmper er en laaang klodset ting, skyder ikke imponerende, dårligt aftræk, bøvlet at gøre ren, specielt hvis du har dæmper på og smider hylstrene af H****** til, hvilket er nogo for en hjemmelader! Jeg har haft alle de 3 du nævner men beholdt Sako og Blaser R8, og aldrig savnet BARen.
Mvh
Ulf



Hej.

Det er noget sludder at kødskader er større med en halvautomat. Patronforbruget bliver heller ikke større. Der kan selvfølgelig være nogen der går efter at tømme bøssen frem for at skyde et skud af gangen.
Jeg oplever kun fordele ved min Sauer 303 når jeg er på drivjagt i Polen. En meget roligere skudafgivelse, langt hurtigere at finde et nyt mål når den første gris ruller eller hvis der er behov for opfølgende skud. Hylstrene er faktisk nemmere at finde da afatanden til hylstrene fra Standpladsen er den samme. Med en boltaction eller anden "manuel" betjent riffel er afstanden til det tomme hylster afhængig af hvor hårdt bolten bliver rykket tilbage.

Mvh Taby




Hej igen.

Jeg har ikke skrevet jeg rammer perfekt i første skud. Jeg skrev det var nemmere at finde et nyt mål når en gris ruller, ELLER finde grisen igen til opfølgene skud. Jeg er på et rimeligt fast hold i Polen årligt og en hurtig sammentælling siger 6 halvautomater. I år faktisk en mere da en mere kar købt en 303er. De sidste 5 år har vi lagt 1,8 til 2,1 skud per nedlagt vildt. Det er incl eventuelle fangstskud og ræve. Det er vist ok til det er drivjagt. Jeg har ikke observeret flere skud per stk vildt ved halvautomatskytterne, det er nok nærmere dem der trækker antal skud per stk vildt nedaf. Det vil jeg ikke tillægge halvautomaterne, men snarere at de er mere rutinerede skytter.
Men hvis man skyder "et skud af gangen" er der ingen tvivl om du har mere ro og tid med halvautomat.

Mvh. Taby
Svar
#9
Jeg sammenligner det med at skyde lerduer med en halvautomat kontra en pumpgun
Det er unægteligt lettere med en halvautomat men det kræver selvdeciplin at have 10skud i magasinet hvis der kommer en flok grise.

Jeg havde en nabo som ikke kunne styre sig, på en Drivjagt fik han 11dyr i 74 skud, det var ikke geværets skyd men tossehovedet bag riflen

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#10
Der er der ikke nogen der køber SAKO idag

Mvh.
Morten
Mvh.
Morten
Svar
#11
Morten/mcc
Hva` mener du egentligt med det??????
Vh.Mons
Svar
#12
Jeg køber ikke andet [Wink] og helst noget umoderne som 75´ere [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#13
Stop for h Mons.
Det er en fælde (typisk )han lægger ud.
Nu sidder svinet og fryder sig [8D]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#14
Præcis :-)

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#15
Cp har næsten ret.
Har kun SAKO'er i skabet, men efter de sammen med Tikka er steget med mindst 30% på 5 år, er de røget i et segment hvor der lige pludseligt er måske bedre og federe rifler til prisen.

Mvh.
Morten
Mvh.
Morten
Svar
#16
Så kom der et par små ny i skabet. Eller rettere, der er handlet, så når tilladelserne dukker op, er mine dage som Blaser-ejer tilendebragt
Det er lidt sørgmodigt for jeg har altså været glad for den[|)]

Endte med at handle hos Østjysk, Det var en lidt træg start med en ung sælger, der ikke var helt så rutineret, så han kunne svare på alle mine fjollede spørgsmål og et bud på min Blaser, der lå et stykke under hvad jeg havde forventet [xx(]

Efter et stykke tid fik jeg hold i indehaverens søn og så tog det fart. Han var forøvrigt væsentlig mere gavmild med tilbudene end både sin fader og den unge mand, der ellers gjorde et hæderligt forsøg.
Jeg må sige at jeg i denne omgang fik en forrygende service dernede. [Smile]
Det endte med en Heckler & Koch slb 2000 motorbøsse i cal 300 wm.

Det med at anvende halvautomater er lidt en smagssag og der findes absolut gode argumenter både for og imod, men til mit brug er det et godt valg
Modellen her få;r fornuftig kritik og umiddelbart plejer H&K at have styr på funktionaliteten. Det må man håbe passer, for det er dælme ikke hverken finish æstetik eller så tolerancer de gik op i da modellen blev lavet[B)] den er virkelig et stykke værktøj

Derudover fik jeg et rigtigt godt tilbud på en spritny Tikka m690
Det er en overgemt model monteret med en rustfri Shilen pibe i cal 6.5×06. Riflen har aldrig skudt et skud. Den er jeg godtnok spændt på at komme til at skyde med.[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

@Kluden talte noget om at en sådan pibe skal "skydes til" lidt ligesom en bil skal køres til. Hvorfor og hvordan kunne han ikke helt komme nærmere ind på. Er der nogen af jer formænd, der ved mere end Kluden
Hvad med dig @MAX?

Jeg fik derudover handlet ladegrej, lidt hylstre og projektiler til begge modeller med i bytteprisen. Så det endte med en forrygende eftermiddag hos Østjysk

Så nu er det slut med Blaser [:0][B)][:0][Big Grin]

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#17
Grunden til at en sårn en Shilæns pibe skal skydes til, er at stålet er lidt blødt i disse rusthæmmede piber. Her kan man ikke rigtig tale om tilskydning, der er nærmere tale om at udglatte. lidt som når man jævner de sidste overfladeujævnheder på lertingen i formningstimen i 5 klasse [B)][:I][Wink]
Men jeg må erkende at det er sejt at du tager risikohåndteringen sådan lidt i gradvise trin. sådan lidt som et rygestop.
Først fra det ultimative usunde, og så et trin ned af "daredevilstigen" til en tikka med plastboltmuffe og gummipibe [B)][B)][Wink]
Men du kan jo så glæde dig over at efter ca 1200 skud så er der forberedt endnu et trin, så du kan sætte en rigtig pibe på. Og eventuelt nasse en af disse hersens Max safetyboltschrouts.

Se så børnlille så vil degnens ungdommelige fandenivoldskhed, efterhånden være afløst af borgerlig tryghedsmani [Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Men ellers tillykke med dine handler. De er nok ikke så ringe endda[Wink]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#18
Tillykke med købet [Smile]
Så kom degnen til fornuft [Wink]
Den der H&K er det med 48 cm pibe ? Smile, and wait for flash [Big Grin]

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
Tilykke klokker. Jeg har 94 stk 13 grams mega i 300wm fyldt helt op med MRP2 skal vi ikke mødes og lave en youtube som hedder Muzzelblast?
Hvis MaX altså har ret i det med længden.

Max skal du ikke efter na når han skriver rustfri slides hurtigere end sort ?

Du kan evt kopiere den tråd hvor du hakker på mig fra NVF( hvis du kan komme ind) muhahahahaha :-)

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#20
Jo jo.Det var i den tråd vi lærte hinanden at kende . Det er mange banninger siden [Big Grin]
Og jo . Den HK findes i 300WM med 48 cm pibe [:0]

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)