Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lapua Mega vs. TSX 308W
#1
Som ny udi genladningen går jeg og pusler lidt med ombygning af noget tidligere ladet. Fik på et tidspunkt ladet en portion Lapua Mega 150gr. med cci 200 og 42,5 gr N202. De virker fint og holder ok sammen på skiven. Herefter fik jeg ladet en portion TSX 150gr. med samme data. De så også rimeligt ud på skiven.
Men nu kommer spørgsmålet så til jer der rent faktisk ved noget om emnet. Når jeg læser lade data i div. tabeller ser det ud som om de TSX er ladet noget for let ? Da jeg ikke kan finde data præcis med N202 tænker jeg om der er nogen som har erfaring med den kombi, eller måske kunne lave en beregning i Qload. 1:12 og 24" løb, ved ikke om der mangler flere detaljer.
Svar
#2
Jeg har tidligere da jeg skød med 308w ladet 150gr TSX med samme ladning som Du skriver. De fungerede fint uden nogen problemer. De slog det ihjel de ramte.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
260 AI, 30.06
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#3
Hej Steyr-SSG69, velkommen på forum[Big Grin]

Jeg anvender TTSX 150gr i .308W med 43,6 gr N202 bagved (COL 71,0mm), fungerer fremragende, både på skive og vildt!

PS: 44,6 gr (det er vist en lidt "hot" ladning), N202 skød lige så godt, uden tryktegn i min riffel (Blaser R8), men jeg bakkede til 43,6 gr - det er jo en Blaser - ingen grund til at udfordre skæbnen unødigt [:I]

Anvendelse på eget ansvar[Big Grin]
Svar
#4
Hej
Ja, det var også lidt derhen jeg tænkte.
Når jeg kigger på Barnes side, ser det ud som om de går lidt højere op, men det er også noget lidt andet krudt hvilket ikke er særligt nemt at gennemskue. Samtidig læser jeg på diverse forum at der siges, gå efter høj fart = stabilitet, det for mig til at tro at min nuværende ladning nok er lidt til den [V]sløve side.
Tak for svaret [Smile]
Svar
#5
Læs denne artikel grundigt - og vær særligt opmærksom på, at fænghætten er et dårligt middel til aflæsning af tryktegn - som artiklen glimrende illustrerer.

Jeg kører selv med 43,5gr N202 til 150gr TTSX, hvilket jf QL er godt oppe i det lilla felt. Afskydes de i koldt vejr ses der ingen tryktegn. Men bliver det meget varmt, så begynder de at vise sig. Riflen er en Tikka T3.

Tag udgangspunkt i dine 42,5gr og prøv så 43gr og evt 43,5... sæt kuglen dybt, så den sidste udfræsning er synlig eller med andre ord, at det sidste trykforsejlingsbælte på projektilet akkurat er ned i hylsterhalsen. Den længere friflugt er med til sænke starttrykket og vil også øge Vo. Yderligere kan du krympe projektilet let, hvilket giver et mere ensartet og igen lavere starttryk.

J.
Svar
#6
lidt sjovt at AMA indeholder 43.6 grain til 150grain kugle med noget krudt som giver samme hastighed som N202 :-)

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#7
Læser meget gerne artiklen, men mangler der så ikke et link [Wink]
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Læs denne artikel grundigt - og vær særligt opmærksom på, at fænghætten er et dårligt middel til aflæsning af tryktegn - som artiklen glimrende illustrerer.

Jeg kører selv med 43,5gr N202 til 150gr TTSX, hvilket jf QL er godt oppe i det lilla felt. Afskydes de i koldt vejr ses der ingen tryktegn. Men bliver det meget varmt, så begynder de at vise sig. Riflen er en Tikka T3.

Tag udgangspunkt i dine 42,5gr og prøv så 43gr og evt 43,5... sæt kuglen dybt, så den sidste udfræsning er synlig eller med andre ord, at det sidste trykforsejlingsbælte på projektilet akkurat er ned i hylsterhalsen. Den længere friflugt er med til sænke starttrykket og vil også øge Vo. Yderligere kan du krympe projektilet let, hvilket giver et mere ensartet og igen lavere starttryk.

J.


Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Den længere friflugt er med til sænke starttrykket og vil også øge Vo. Yderligere kan du krympe projektilet let, hvilket giver et mere ensartet og igen lavere starttryk.


Jeg synes der er noget der ikke stemmer her: jeg har lært at længere friflugt tværtimod øger trykket, årsagen er at kuglen sidder dybere i hylstret og ved samme krudtmængde vil det øge trykket, da volumenet i hylstret er mindre. Jeg kører med 43.6gr n202 men min kuglelængde er 71.0 (midt på yderste trykforseglende rille så kuglen er tættere på bommene end din[:I] ). Så derfor tror jeg også jeg kan gå højere op uden tryktegn . Så jeg laver mine patroner så lange de kan været ift friflugt og magasin
Svar
#9
Præcis mine tanker Kras, men weatherby havde vist den modsatte teori

Det kunne være fint hvis nogen kunne forklare trykbegreberne.
Der hvor kurven går i max og start trykket er vel ikke det samme ,
Eller hvad ?
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Kras

Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Den længere friflugt er med til sænke starttrykket og vil også øge Vo. Yderligere kan du krympe projektilet let, hvilket giver et mere ensartet og igen lavere starttryk.


Jeg synes der er noget der ikke stemmer her: jeg har lært at længere friflugt tværtimod øger trykket, årsagen er at kuglen sidder dybere i hylstret og ved samme krudtmængde vil det øge trykket, da volumenet i hylstret er mindre. Jeg kører med 43.6gr n202 men min kuglelængde er 71.0 (midt på yderste trykforseglende rille så kuglen er tættere på bommene end din[:I] ). Så derfor tror jeg også jeg kan gå højere op uden tryktegn . Så jeg laver mine patroner så lange de kan været ift friflugt og magasin



I bogen "Alt om krut og lite til" måles trykket for forskellige sættedybder for kalibrene 30.06 og 300 WM.

For 300 WM er trykket højst med 0 mm friflugt (projektilet står på bommene), trykket falder herefter desto mere friflugt. Konkret ser de målte værdier således ud:

COL: 91,48 Tryk: 442,8 MPa (Friflugt 0)
COL: 89,90 Tryk: 442,2 MPa
COL: 88,55 Tryk: 440,5 MPa
COL: 87,40 Tryk: 424,6 MPa
COL: 86,15 Tryk: 411,6 MPa

For 30.06 ser det således ud:

COL: 89,50 Tryk: 423,8 MPa (Friflugt 0)
COL: 88,20 Tryk: 423,8 MPa
COL: 87,20 Tryk: 404,2 MPa
COL: 86,00 Tryk: 396,1 MPa
COL: 84,60 Tryk: 379,0 MPa
COL: 83,20 Tryk: 380,5 MPa

Udfra dette er hvad du har lært forkert [Smile] i hvert fald for kalibrene 300 WM og 30.06 (med de specifikke ladedata). Det kan formentligt sagtens være anderledes med andre patroner f.eks. Pistolkalibre med meget hurtigt krudt...

Mvh.
Anders
Svar
#11
Kommer der nogle QL nørder og blander sig i denne tråd :-)

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Bessie4ever

Kommer der nogle QL nørder og blander sig i denne tråd :-)

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster



Ja meget gerne, ser frem til konklusionerne.
Svar
#13
Jeg bruger også QL (uden dog at være nørd eller ekspert i programmet). I QL forholder det sig modsat af hvad der beskrives i "Alt om krut og lite til" - i QL stiger trykket når man gør patronen kortere.

Men man skal huske at QL bare er en model (en rigtig god model) og når en model er i modstrid med virkeligheden - så er det som regel virkeligheden der har ret [Big Grin]

Anyway, som jeg husker angiver bogen de ladedata der ligger til grund for ovenstående målinger. Jeg vil forsøge at køre dem en tur gennem QL når jeg kommer hjem.

Mvh.
Anders
Svar
#14
Super

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#15
Hej

I bogen angives kun at projektilet er Nosler BT 165 grains og at der er brugt Norma 204. Jeg har så snydt på den måde at jeg har fundet den mængde Norma 204 som giver samme hastighed som den målte i bogen ved COL 84,15 mm. Tabellen ser nu således ud:

COL: 91,48 Tryk: 442,8 MPa QL Tryk: 376,5 MPa (Friflugt 0 i måling)
COL: 89,90 Tryk: 442,2 MPa QL Tryk: 386,1 MPa
COL: 88,55 Tryk: 440,5 MPa QL Tryk: 394,9 MPa
COL: 87,40 Tryk: 424,6 MPa QL Tryk: 402,8 MPa
COL: 86,15 Tryk: 411,6 MPa QL Tryk: 411,9 MPa

Det er selvfølgelig "snyd" at bruge QL til at gætte på hvilken krudtladning der har været i patronen. Men trykket for COL 86,15 ser så ud til at være nogenlunde ens i måling/simulation og det betyder ikke noget for pointen som er at QL ikke har afstanden til bommene med i sin model! Derfor lader QL trykket falde efterhånden som COL vokser ud fra en betragtning om et øget startvolumen, men det der rent faktisk sker, når man øger COL i den virkelige verden er at trykket stiger fordi friflugten bliver mindre.

Mvh.
Anders
Svar
#16
Sorry - link til artikel kommer her:

http://www.primalrights.com/articles/und...g-pressure
Svar
#17
Tak, Anders for en grundig beregning. Jeg må vende tilbage til min gamle antagelse om at trykket falder når friflugten øges. For et par år siden blev jeg nemlig belært om det modsatte (netop via QL beregninger ) Wink
Svar
#18
Selv tak Kras - QL skriver selv at man skal lægge 7200 PSI til starttrykket for at kompensere når projektilet står på bommene. Men målingerne fra "Alt om krut og lite til" indikerer at det skal man gøre allerede ved en friflugt på 2-3 mm. Det målte tryk ændrer sig næsten ikke mellem COL 88,55 (friflugt 2,93) og friflugt 91,48 (friflugt 0).

Mvh.
Anders
Svar
#19
Tak....... for fanden da også

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Bessie4ever

Tak....... for fanden da også

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster



Ja pyh ha, hva' Bessie [:I]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)