Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kan max COL ændre sig ved slitage?
#1
Godaften VTF.

Jeg har en Sauer 200 STR, med en 6.5x55 Sauer pipe.
Jeg havde en del problemer med præcisionen til at starte med, men da jeg købte den havde pipen og skudt en del med diamond line og derfor krævede det en del rensning før precisionen med ikke moly kugler kom tilbage.

Nu kommer sprøgsmålet så. jeg lavede et opslag på en facebook gruppe, fordi jeg var på udkig efter noget ladedata at starte med. Hvor jeg så nævnte at jeg havde prøvet at testlade, nogle patroner med en COL på 80. Hvorefter en skrev, at hvis jeg kunne få et patron med 80 COL i, så var min pipe nok slidt.
Har dog siden mål min max COL til 84,6 hvilket jo er "langt" over 80. Er der noget om snakken, og er min pipe meget slidt siden at max COL er så stor[Sad]?

Max COL er målt med norma hylster og Lapua Scenar 139 gr.

Hilsen Niels306
Svar
#2
jep throaten er modtagelig for slidtage. jeg har haft en endoskop i en 6mm Rrmington pibe som var helt brændt op

Men aå længe den skyder godt så er det jo ligemeget

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#3
Hvilket projektil er der tale om? Der er meget stor forskel på max COAL om du bruger en Lapua Mega eller en Berger Hybrid...

Bessie har ret i, at throaten kan slides og at friflugten dermed kan øges. Men de fleste 6.5ere lavet med en del friflugt/freebore. Feks ses en max COAL for en 140gr Amax typisk at være omkring 82,0mm...

Grunden til den lange friflugt er, at det er en gammel militærpatron der skulle virke under alle forhold. Derudover virker den ekstra friflugt som et "gasekspansionskammer" hvor projektilet genererer hastighed, mens trykket holdes nede. Samme design anvendes i 308W, 7-08 og 260R, Weatherby Magnums mfl...

Så det er altså ikke sikkert at din pibe er slidt! Når du lader til rifler med lang "indbygget" friflugt, skal din første prioritet være koncentricitet og necktension! Har du styr på det, er det muligt at lade ultra præcis ammunition! Lige så præcis som ammunition, hvor projektilet er sat til riffelgangen.

Fordelen ved at sætte projektilet til riffelgangen er, at man får et mere ensartet starttryk, og at koncentriciteten bliver mindre vigtig (ringe ladeevner kan opvejes af dette).

Ulemperne er: Du risikierer inkoncentrisk ammunition, fordi projektilet er sat for langt ud i hylsterhalsen - lavere hastighed - fastklemt projektil i riffelgangen - besværet fødning fra magasinet...

J.
Svar
#4
Det sladder jeg har hørt, siger at STR i 6,5x55 bare har virkelig lang throat. Prøv at sammenligne med andre STRer, inden du dømmer noget tude.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)