Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny hylster tumbler
#1
Hvilken tumbler skal man købe hvis man vil have den bedste?
Lrs2
Svar
#2
Jeg bruger en lortone qt12 med stainless steel medie. Den er med gummitromle så den larmer ikke så meget.
Den bruges normalt til at lave smykkesten med, og skulle derfor være designet til at køre i lang tid af gangen.

Fik den anbefalet af en kammerat, og det virker ganske fortrinligt hvis man altså vil vådtumble.
Men om det er den bedste er jo altid en subjektiv vurdering..

http://www.lortone.com/midsize_tumblers.html

http://www.ravstedhus.dk/pi/Tromlesliber...11363.aspx
Svar
#3
Køb en RCBS. Den kan alt det du har brug for og der er livs garanti paa den.
H
Hogmeister
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Køb en RCBS. Den kan alt det du har brug for og der er livs garanti paa den.
H


Den vil under alle omstændigheder ligge nr 2 i forhold til brugen af stainless steel pins.
Alle dem der anbefaler brugen af almindelige tumblere har sjovt nok ikke prøvet vådpolering...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#5
kan du ikke fortælle lidt om fordele og ulemper:
hvor bøvlet er det at separere vand, pins og hylstre ? og efterlader tørringen hylstrene lidt blakkede ?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Mine ringe erfaringer med vådtumbling er ikke uden problemer, men det skyldes primært mit grej ikke er 100% sat op til vådtumbling.[Smile]

Hvis man decapper hylstrene inden vådtumbling er de fuldstændigt rene også i fænghættelommen. Jeg bruger steelpins, en lille sjat sulfo og så citronsyre iblandet det kogende vand. Jeg bruger en ganske almindelig køkkensi/dørslag når jeg separerer hylstre og medie. Det er faktisk en smule bøvlet, men det går nogenlunde.
[B)]
Slutteligt ryger hylstrene på en bakke og så et smut i ovnen, hvorefter de er skinnende rene og klar til videre bearbejdning.

Mit setup er ikke optimalt idet tumblerbeholderen er for lille og så er den glat indvendig.
For at få et optimalt udbytte er det vigtigt beholderen er af en vis størrelse og der indvendigt er lavet "forhindringer" således hylstrene vender rundt imellem hinanden, lidt i stil med en god gammeldags betonblander. Det kan godt virke uden, men tumblingstiden bliver nedsat betragteligt hvis man får hylstrene til at rulle rundt . Jeg planlægger at lave en med en 25 liters plasttønde og en motor af en slags, så kan man også tumble en ordentlig dynge ad gangen..
Indtil videre bruger jeg en lille smykke/stentumbler med to beholdere. Det virker som nævnt nogenlunde, men er ALT for langsom i forhold til det beskrevne setup.

Min plan tagerr udgangspunkt denne video

https://www.youtube.com/watch?v=9bXLq_9CW4c

Og mit eget setup er fuldstændig som det viste i denne video

https://www.youtube.com/watch?v=j9WPNGADueU

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by STROM

kan du ikke fortælle lidt om fordele og ulemper:
hvor bøvlet er det at separere vand, pins og hylstre ? og efterlader tørringen hylstrene lidt blakkede ?

mvh
Strom, naturgænger



Jeg smider omkring 100 stk hylstre i tromlen med koldt vand, sulfo og en hættefuld hornady ultrasonic cleaner.
Lader det køre i 2-4 timer

Så tager jeg dem ud og kører en hurtig tur i en lyman medie separator. Så skyller jeg dem i varmt vand og tørre dem med et viskestykke.

Så ryger de i ovnen en times tid.

Nu ligger dit stål medie i bunden af seperatoren. Nemmeste måde at få den op er at anvende en Frankford arsenal medie seperator magnet.

Pletterne kommer hvis du ikke tørre dem viskestykke inden ovntørring.

Er hylsterne meget gamle og kedelige at se på. Kan du tilsætte en skefuld citronsyre.

[Image: vn5NyPl.jpg?1]
Svar
#8
Vedr. adskillesen af stålpins og hylstre, så tog jeg fruens salatslynge[:I] fra Ikea til 25,- kr. puttede hylstrene deri og slyngede en tur..... wupti og stålmediet ligger hvor "vandet fra salaten" skal ligge...[^]

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/60148678/

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#9
Jeg tumbler mine hylstre i varmt vand og 1dl wc-rens og i 2-3t, 2dl giver bedre renhed men kan misfarve hylstrene, måske 1,5dl er optimalt.
Jeg separerer mediet og skyller mine hylstre samtidigt i en media separator og så samler jeg mediet op med en magnet.
Lidt bøvlet? Ja da! Men det er det værd

Citat:quote:

When I cannot sleep, then I lie on my pillow telling myself happy stories of all the good I will do tomorrow. Of course I have a fancy pillow filled with hand-polished beads made from the bones of my enemies"

Citat:quote:

When I cannot sleep, then I lie on my pillow telling myself happy stories of all the good I will do tomorrow. Of course I have a fancy pillow filled with hand-polished beads made from the bones of my enemies"

Svar
#10
Jjeg tumbler i en Frankford Arsenal tumbler med steepins. Varmt vand 1 hættefuld Ajax og lidt citronsyre. 3 timer hvorefter indholdet af vand bliver udskiftet med destilleret vand. Så er jeg fri for at aftørre hylstrene. Separering med et fint dørslag. Derefter1 time i ovnen ved 120 grader. Og det er meget bedre end RCBS tumbler. (Den er til salg billigt)
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Kleth

Jeg tumbler mine hylstre i varmt vand og 1dl wc-rens og i 2-3t, 2dl giver bedre renhed men kan misfarve hylstrene, måske 1,5dl er optimalt.
Jeg separerer mediet og skyller mine hylstre samtidigt i en media separator og så samler jeg mediet op med en magnet.
Lidt bøvlet? Ja da! Men det er det værd


jeg brugte også varmt vand i starten, men læste et sted at koldt vand til selve vasken, og varmt til afskylning reducere chancen for pletter, Det er min erfaring at det bliver præcis lige så rene i koldt vandt.

Jeg er svært imponeret over det der ultrasonic clean det gør virkelig en stor forskel, og hylsterne ligner næsten at de er blevet poleret.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Doole
jeg brugte også varmt vand i starten, men læste et sted at koldt vand til selve vasken, og varmt til afskylning reducere chancen for pletter, Det er min erfaring at det bliver præcis lige så rene i koldt vandt.

Det skal jeg ikke afvise. Jeg startede med kogende vand, men tromlen på min Frankford Arsenal Rotary Tumbler blev suget skæv af det vacuum der opstod når dampen kølede, den rettede sig heldigvis ud da den blev åbnet. Så blev det til varmt vand fra hanen, mest for at få opløst kemikalierne og jeg har da ikke oplevet pletter med den process jeg har nu. Jeg skyller i koldt vand og det virker også fint.

Citat:quote:

When I cannot sleep, then I lie on my pillow telling myself happy stories of all the good I will do tomorrow. Of course I have a fancy pillow filled with hand-polished beads made from the bones of my enemies"

Citat:quote:

When I cannot sleep, then I lie on my pillow telling myself happy stories of all the good I will do tomorrow. Of course I have a fancy pillow filled with hand-polished beads made from the bones of my enemies"

Svar
#13
Jeg bruger også en frankford rotary tumbler. 1 lille tsk citron syre, 2 dråber opvaskemiddel, og vupti, så ser de godt ud. Hælder tumblervandet ud gennem en si, skyller en gang, hælder også det ud,og smider så hylstr og pinde op i min dillon seperator, med ex liter vand og får dem separeret der. Genbruger vandet til den næste portion. og tørrer dem 2 timer ved 8 grader i min "obst dörrer" Planen er at få et ekstra skyllekar med demineraliseret vand, så der ikke kommer pletter på, evt. noget korrosion inhibitor, men det er ikke sikkert endnu
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)