Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fotovogne og trafiksikkerhed
#1
Så skete det her i formiddags.

Går ud fra at de fleste ved at man i dag kan blive fotograferet af ATK (automatisk trafik kontrol), fra både varebiler eller de nye små grønne kasser som bare bliver stilt op i vejkanten.

Siden start af november har jeg fået 3 bøder fra ATK.
En for at kører 71, hvor man må køre 50, på vej ud af byen, lige ved byskiltet. Der er ingen undskyldning, selv om byen er slut og der er et par hundrede meter op til byskiltet, må man bare kun køre 50, indtil man har passeret det.
Det var en stor bøde med klip og det hele

Så fik jeg en i byen for at køre 54, hvor man må køre 50.
Endelig fik jeg en nat på vej hjem fra arbejde, blev jeg på et stykke lige hovedvej blizet, med den der røde voldsomme bliz, så jeg nær røg i grøften.
Bøden var for at køre 85, hvor man må køre 80.
De to sidste bøder må jeg ærligt indrømme pisser mig godt og grundigt af. Må også indrømme at jeg nu har fået en helvedes stor angst for at blive blizet af de skide kasser igen.

Nu her til morgen på vej til arbejde kørte jeg pænt 80 bag et par med-billister, som ligeledes pinligt overholdt fartgrænsen.
Må ærligt indrømme at hele min opmærksomhed er rettet imod vejsiden, for at spotte de der små grønne kasser der står der. Således er det ikke den store opmærksomhed tilbage til at holde øje med trafikken.

Jeg registrerede at der holdt en varebil på parkingspladsen ude foran, men da den havde reklamer på, fortsatte jeg med at se på vejsiden.

Pludselig opdager jeg at bilen foran lyser voldsomt op. Det lykkedes med millimeter igen at undgå at køre op bag i ham. Ikke fordi jeg ikke holdt afstand, men fordi jeg ikke holder øje med vejen var det ved at gå galt.

Lyset var kommet fordi han var kørt op i damen der kørte forrest i vores lille 3 bils kolonne. Den forreste bil var derfor blevet skubbet skævt ind og strejfet varebilen på parkeringspladsen, hvorefter de 2 biler havnede i grøften.

Damen i den forreste bil, havde set varebilen, og som en refleks hugget bremserne i fordi hun troede det var en fotovogn. Her vil jeg lige bemærke at hun IKKE kørte for stærkt, så det udelukkende var frygten for ATK, der fik hende til at hugge bremserne i som en refleks.
Ham der kørte i midten, havde haft sin opmærksomhed på vejsiden og varebilen. Igen fordi han er bange for fotofælder, også selv om han ikke kørte for stærkt.

Heldigvis kom ingen til skade i denne episode, men 2 biler i grøften, og en varebil skadet samt en uskyldig elektriker der skal have nye underbukser, fordi hans varebil blev ramt imens han sad og spiste er jo ikke uden betydning.

Vi talte naturligvis om det, imens vi ventede på autohjælp, og det viste sig at både damen og manden foran, lige som mig, havde fået et par bøder hen over den sidste måneds tid.
Folk sidder derfor og kikker efter fotofælder i stedet for at koncentrer sig om trafikken.

Ved godt det her er et våbenforum, men jeg skulle sku lige af med noget af den galde der efterhånden har samlet sig i halsen efter den oplevelse.

Derfor kommer oplevelsen lige ud på Off topic

Sonny
Svar
#2
Tja. Du kan jo nøjes med at kigge på skilte og speedometeret. Resten er dårlige undskyldninger. Jeg blev selv blitzet i lørdags med 130km/t hvor jeg må køre 110km/t på motorvej. Der er aldrig sket ulykker på den helt lige strækning og eneste mulighed for at gemme sig for trafikanter er bag en bro. For mig var det en kalkuleret risiko, jeg kører altid 130km/t på den strækning. Nu vælger jeg så fremover at køre 115km/t på den strækning. Jeg syntes det ville være smartere hvis de gjorde en indsats omkring Køge bugt og længere inde, fordi her har folk virkelig svært ved at holde til højre, eller holde afstand.
Svar
#3
Har været ude i lidt det samme. Er blevet blitzet 3-5 gange det seneste år, uden at jeg synes jeg kører uforsvarligt, det er bare sådan 5-7 km over grænsen der koster 1.000,-kr. hver gang. Jeg bliver lidt træt af de der "du kan bare køre efter reglerne" indlæg. Det gør jeg fandme også, men jeg kan jo ikke sidde med øjnene klistret til speedometret hele tiden.

Nu har jeg installeret app´en " Fartkontrol.nu", og endnu vigtigere: jeg har monteret en god telefonholder i ventilationsåbningen til passagersædet og monteret en billader, så telefonen sidder konstant i holderen, får strøm fra laderen og med advarselsapp´en slået til.

Nu behøver jeg ikke holde udkig efter ATK, for appén giver en advarselslyd hvis jeg kommer tættere på end 10 km til en hvilken som helst kontrol. det eneste jeg synes kunne være bedre, var hvis appen blev kombineret med en rutenavigations funktion, så man kun fik advarsler om de kontroller man rent faktisk kommer forbi på sin rute. Men det kan være det kommer.

I sidste uge fik jeg en advarsel da jeg passerede Sprogø på Storebæltsbroen. Jeg så aldrig bilen, den må de have gemt i den lille bevoksning af træer, men kameraet stod der, så appen sparede mig da lige for 1.000,-kr.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Var argumentet ikke oprindeligt noget med lavere fart og øget trafiksikkerhed, da ATK blev rullet ud?
Jeg synes, at du skal sende en mail til transportminister Ole Birk Olesen, trm@trm.dk http://www.ft.dk/Folketinget/findMedlem/LAOLBO.aspx

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
Så længe vi jægere går på jagt, hvor der efterfølgende ligger flere hundrede 'skydefugle' på paraden, så kan vi vel ikke fortænke politiet i at 'jage i volieren.'
Personligt synes jeg ikke om nogen af metoderne.
For politiets vedkommende er jeg egentligt ligeglad med antallet af vogne og stærekasser de bruger, men jeg er indædt foraget over, at de næsten konsekvent stiller dem, der hvor der kommer flest forbi fremfor der, hvor ulykkerne sker!
Svar
#6
Det sker også at jeg køre lidt for hurtigt, og så kan man jo lige så godt få mest muligt for pengene hvis man er uheldig.
Forstå det på den måde at det koster det samme at køre 83km/t som at køre 95km/t på en 80km/t landevej.
Orienter dig og vær særligt opmærksom på højhastighedstillæg og trailer priser på linket herunder
http://www.fartboeder.dk/

Mojn Weide
Svar
#7
Undskyld mig, er det ikke sådan at hvis i kører det samme eller mindre end hvad der står på skiltene, så skal I ikke betale ekstra skat[Big Grin]

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#8
Det sker jeg sidder og hygger mig lidt i en fotovogn. De holder ofte i vores indkørsel og så er det faktisk vældigt hyggeligt at sidde og se og snakke om hvad der foregår.
Jeg " angreb" selvfølgelig også med pengemaskine og de holder de forkerte steder.
De må faktisk kun holde på nøje udvalgte steder, steder der er valgt udfra rapporter over uheld og dermed angivet som " sorte huller"
De har en mappe i vognen med rapporter og statistikker over det nøjagtige sted, så mit angreb blev total jordet af beviser - sort på hvidt.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#9
De "kære" politikere vi selv har valgt ind, har jo aldrig lagt skjul på at "fotovognene" reelt bare er "en afgift på at køre for hurtigt"

Jeg er heldigvis ikke blevet blitzet endnu, men jeg kan da konstatere at der ER et helt klart og tydeligt mønster i hvor jeg observerer "fotovognene"

Gang på gang ser jeg dem stå hvor der bliver kørt 5 -10 km/t for hurtigt, oftest på grund af forholdene .. lange lige stræk på landevej, med masser af udsyn og hvor langt de fleste almindelige bilister ofte lige lader spedometeret krybe op på 85 eller 90 ...

Eller tåbeligheder m.h.t. fartbegrænsning som f.eks. den lange bløde S-kurve når man kører nord ud af Århus og skal over på den gamle Randersvej ved Ikea .. Den er skiltet til 50 km/t [:0] og jeg har endnu tilgode at se nogen der kører så langsomt der, bortset fra når fotovognen står i vejkanten ... Jeg kører der 3- 4 gange om ugen på vidt forskellige tidspunkter, og har aldrig set eller hørt om ulykker på det sted ..

Fotovognene blitzer mange der overhaler på åbne landeveje, folk der overhaler i frustration over dem der ligger og tuller med 76 km/t (80 på Kia'ens speedometer[xx(][^]) = afgift på en oftest fuldstændig velkontrolleret og veludført hurtig overhaling ...

Den fortsatte politisk korrekte tågesnak omkring "hastigheden dræber" er for længst overhalet (Pun intended[Big Grin]) af Mobiltelefon-snakkende zombier, der laver alt andet end at køre bil, når de kører bil, inclusive at holde øje med apps der viser både det ene og det andet ..

For slet ikke at tale om alle de lige så hjernedøde zombier der stoler alt for mget på al "sikkerheds-automatikken" i deres nye Volvoer og Audier med "vejstribe-kameraer" og "adaptive cruise-control" -- Nogen af dem TROR rent faktisk at deres "ASC og ABS og ESP o.s.v. kan redde dem ud af enhver idiotisk mangel på fører-egenskaber -- Jeg HAR hørt flere klage over at det sjovt nok ikke virker, eller måske endda forværrer situationen, hvis man havner på helt blank is .. Hvis ESP/ASC/bla.bla. ikke kan hverken bremse eller styre fordi INGEN af de fire hjul har friktion af betydning mod underlaget .. så sidder man i en stang sæbe på et vådt badeværelsesgulv [V][xx(]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
[Smile]Uhh det er godt skrevet.
Svar
#11
I det tilfælde jeg oplevede i går skete der et uheld, direkte på grund af fotofælder.

Der var ingen fotofælde involveret, og man kan naturligvis bare sige at damen skal overholde fartgrænsen, hvilket hu også gjorder.
For mig skete uheldet ene og alene fordi der kom 3 bilister (inklusiv mig selv), der var bange for automatiserede robotter der uddeler bøder for den mindste hastighedesoverskridelse.

Der skete ingen personskade denne gang, men det er vel kun et spørgsmål om tid, før vi har den første alvorlige ulykke på grund af folks frygt for fotofælder, hvis det ikke allerede et sådant uheld er sket.

Fotovogne er en ting, varebiler kan man se, og dermed reagere på varebiler der holder i vejkanten. Dem jeg er blevet blizet af er de små grønne kasser der stå på deres små 3ben i vejkanten.
Og ja hele min opmærksomhed er rette imod "Fartkontrol.nu" (den advare om de fleste fotofælder), og vejsiden, hvor jeg ser efter de små grønne kasser, selv om jeg ikke køre for stærkt.
Det nedsætte trafiksikkerheden betragteligt. Man kan så sige at jeg bare skal overholde fartgrænsen og så være ligeglad med de skide grønne kasser, så opmærksomheden igen kan komme tilbage til trafikken, hvor den høre hjemme.
Problemet er at tanken om at skulle betale igen, ligger så dybt at man sidder og set efter dem, og hakker bremserne i som refleks så snart man ser noget mistænksomt.

Jeg er langt fra den eneste der gør dette, se bare hvor folk "sniger" sig forbi varebiler med 50-60, selv om de godt må køre 80 på strækningen.

Uanset hvad der bliver sagt, stilles kasserne op hvor de har størst chance for at kassere. Jeg blev blizet på vej ud af Østbirk. Fra byen stopper, er der nogle hundrede meter til byskiltet. Man accelerere når man kommer ud af byen, derfor køre stort set alle mere end de tilladte 50, når de passere byskiltet der står flere hundrede meter efter byen er slut.
Stedet er en sikker vinder for en fotofælde, og den har da også stået netop her, 2 gange jeg er kommet forbi inden for den sidste måned.
Om det betyder noget for trafiksikkerheden at man bliver knaldet for at køre 54, hvor man 25meter længere fremme må køre 80, tvivler jeg sku meget på.

Jeg fastholder mit postulat om at fotofælder er direkte farlige.
Hvis man vil have hastigheden ned, kan man skilte med fartkontrol som de gør i Storbritannien.
Man gør det jo allerede herhjemme ved flere steder med vejarbejde på motorvejene.

Sonny
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Har været ude i lidt det samme. Er blevet blitzet 3-5 gange det seneste år, uden at jeg synes jeg kører uforsvarligt, det er bare sådan 5-7 km over grænsen der koster 1.000,-kr. hver gang. Jeg bliver lidt træt af de der "du kan bare køre efter reglerne" indlæg. Det gør jeg fandme også, men jeg kan jo ikke sidde med øjnene klistret til speedometret hele tiden.

Nu har jeg installeret app´en " Fartkontrol.nu", og endnu vigtigere: jeg har monteret en god telefonholder i ventilationsåbningen til passagersædet og monteret en billader, så telefonen sidder konstant i holderen, får strøm fra laderen og med advarselsapp´en slået til.

Nu behøver jeg ikke holde udkig efter ATK, for appén giver en advarselslyd hvis jeg kommer tættere på end 10 km til en hvilken som helst kontrol. det eneste jeg synes kunne være bedre, var hvis appen blev kombineret med en rutenavigations funktion, så man kun fik advarsler om de kontroller man rent faktisk kommer forbi på sin rute. Men det kan være det kommer.

I sidste uge fik jeg en advarsel da jeg passerede Sprogø på Storebæltsbroen. Jeg så aldrig bilen, den må de have gemt i den lille bevoksning af træer, men kameraet stod der, så appen sparede mig da lige for 1.000,-kr.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.



Hvordan undgår du bøden hvis du bliver advaret om en fartkontrol, men "ikke kan sidde og holde øje med speedometeret hele tiden"? [Wink]

Spøg til side, men man KAN altså godt holde øje med farten uden at sidde og stirre på speedometeret som en hare på en lyskegle - medmindre man lige har fået kortet.

Flere i tråden nævner det med bøder for at køre 5km for hurtigt. Er der nogen herinde der har et KONKRET eksempel på det, for det tror jeg (som udgangspunkt) ikke på. Hvis man reelt kører fx 85 hvor man må køre 80, så trækkes der ca 3km? fra i målingen, og så er vi ned på 82km/t. Jeg vil så gerne se den person der har et bødeforlæg på at køre 2,5% for hurtigt.

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by CP

Det sker jeg sidder og hygger mig lidt i en fotovogn. De holder ofte i vores indkørsel og så er det faktisk vældigt hyggeligt at sidde og se og snakke om hvad der foregår.
Jeg " angreb" selvfølgelig også med pengemaskine og de holder de forkerte steder.
De må faktisk kun holde på nøje udvalgte steder, steder der er valgt udfra rapporter over uheld og dermed angivet som " sorte huller"
De har en mappe i vognen med rapporter og statistikker over det nøjagtige sted, så mit angreb blev total jordet af beviser - sort på hvidt.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Du har ret i at fotovognens plaering er fastsat højere oppe i systemet. Jeg har osse flere gange inviteret mig selv indenfor i en fotovogn. (husk citronmåne)
MEN, der hvor han holder 2 gange om ugen, der bor jeg og har boet der i 18 år. Det er en hovedvej med 80km/t. Snorlige over 3 km, ingen sideveje, 2 udkørsler fra ejendomme. Der har ikke været et eneste uheld i de 18 år jeg har boet der. På nær en enkelt der kørte i grøften i glat føre.
Han holdt der en søndag morgen kl. 7 i kraftigt snevejr hvor det var umuligt at køre over 40km/t. Jeg holdt ind og gav ham et rundstykke kl. 10 og da ærgede han sig over at han ikke havde tjent en krone, den dag [xx(][xx(][xx(]

Så, hvis der er nogen der siger at det er ikke for at tjene penge, så er min røv en helikopter

--
FKF

ANNA
Svar
#14
@Kenneth

Ja, jeg har eksempel, nemlig mig selv.

29. november fik jeg en for at køre 54km/t, hvor man må køre 50.
2. december fik jeg en for at køre 85km/t, hvor man må køre 80.

Amen som man siger i kirken[Sad!][xx(][Sad!]

1000kr pr. gang[Sad]

Den 21. november fik jeg en for at køre 72 hvor jeg må køre 50, hvilket kostede et anseeligt beløb og et klip.
Det var lige ved byskiltet der står nogle hundrede meter uden for byen, hvor alle køre for stærkt, men det er alligevel en hastighedsoverskridelse jeg kan forholde mig til, i modtætning til de andre ekstrabeskatninger små overskridelser jeg har fået bøder for den sidste måneds tid.
Svar
#15
I dag blev jeg advaret om en fotofælde på Fynsmotorvejen ved Nyborg. Jeg havde for en gangs skyld telefonen i lommen og troede egentlig app´en var slået fra. Men pludselig lød sirenen fra lommen, og lidt efter så jeg ATK`en.

Fartkontrol.Nu er bare en herrefed app! Prøv den, prøv den [:p][:p][Big Grin][Big Grin] Den udgave jeg har nu er gratis. Jeg ved ikke hvad betalingsudgaven kan gøre bedre, men jeg tror sku jeg vil betale for den. Ham der har lavet så godt et produkt fortjener at blive rig.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Saphe er endnu bedre. Den står i forbindelse med telefonens gps og er ALTID tændt.
Man glemmer ikke at for fartkontrol.nu eller lignende

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#17
http://saphe.dk/ arbejder da ellers sammen med Fartkontrol.Nu ?!? og agerer betjeningspanel for app'en.?!??

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#18
Den skal jeg da ha´

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

http://saphe.dk/ arbejder da ellers sammen med Fartkontrol.Nu ?!? og agerer betjeningspanel for app'en.?!??

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)


Ja, men man behøver ikke at have appen tændt. Når du engang har parret Saphe med telefonen, er den altid aktiv ( med mindre du dedikeret slukker den).
Jeg brugte altid fartkontrol.nu, men er rigtig rigtig glad for at jeg købte en Saphe

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#20
Jeg sætter bare telefonen i holderen i bilen og lader den vise min placering og når farten kommer 5 km over det tilladte så giver den lyd fra sig og jeg letter lidt på gassen.[Big Grin]

Kører jeg forrest i "køen" så sætter jeg fartpiloten til ca 3-4 km mere end jeg må køre og så er det ikke mit problem at nogen har travlt[:I]

Jeg har kørt nok hver dag og har fundet ud af at du sparer så lidt tid ved at køre f. eks 10 km/t for stærkt, også i Vestjylland.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)