Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leder efter håndkikkert
#1
Jammen så er jeg på udkig efter en håndkikkert. En lysstærk model som kan bruges i skumringsjagten i Sverige og Polen. Øjnene er desværre 45 år gamle så hvor vil det være optimalt at kigge hen?
Svar
#2
Jeg ville have den mest lysstærke og er endt med en Zeiss 10x54HT som jeg er super tilfreds med.
Den hiver noget mere lys gennem end en 8x42 men er større og tungere at slæbe på.
Svar
#3
Hej

Jeg vil anbefale at kikke lidt på Leica. I mine øjne har de den bedste farvegengivelse og randskarphed. Men præv om du kan låne nogle ved en forhandler eller kammerater og så ud i skoven og sammenligne. Meget afhænger af øjnene der ser
Svar
#4
Da jeg for nogle år siden var ude efter en ny håndkikkert, tilbød min lokale jagtforretning, at jeg fik en Zeiss og en Swarowski med hjem.
Meldingen var, at jeg skulle gå ud i skumringen og prøve dem begge under ens vilkår. Den som jeg syntes mindst om, skulle jeg så returnere og betale for den anden.
Det kræver selvfølgelig at man er rimeligt kendt i forretningen, men det lyder som løsningen.
Desværre kom jeg til at nævne projektet for fruen, så det stoppede der.

Hvorfor kan livets problemer ikke ramme en, når man er 17 og ved ALT
Hvorfor kan livets problemer ikke ramme en, når man er 17 og ved ALT
Svar
#5
Er ked af at høre at din kiggert er blevet væk.
Det optimale sted at kigge hen, vil jo være hvis du kan huske hvor du sidst havde den. Hvis du ikke kan huske hvor du sidst havde den, så start med at kigge i bilen og derefter i gangen.

Mvh. Loft

Ps.: Hvilken kikkert er det tale om?
Svar
#6
Steiner Nighthunter 8x56

http://www.steiner.de/en/node/6843

Sports Autofocus, som Steiner kalder det er dejligt, specielt om natten, da du ikke skal bekymre dig om focus, fra ca. 20 meter til uendeligt.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#7
Jeg ville kigge i retning af Leica og modellerne med HD-glas.

Har selv en Leica 10x44HD Geovid med laser-afstandsmåler - holdt den op imod en tilsvarende Zeiss eller Swarowski (husker det desværre ikke).
Fin-indstillede begge på samme objekt og skiftede mellem de to.
Efter bare et par skift mellem de to kunne jeg se at Leica's var mere farveægte, mere lysstærk på bygning (specielt området under udhæng og ind i lade) samt flere ting jeg kiggede på stod bedre i Leica'en.

Nu er øjne imidlertid meget forskellige, så hvad er virker for mig - er med stor sansynlighed ikke hvad der virker for dig.
Men det er værd at give et kig, syntes jeg.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
Hej Unknown .

Nu skriver du skumringsjagt og ikke natjagt ?.

Hvor mange klejner vil du bruge på den ?.

Jeg bruger en Steiner Nighthunter 7x50 og den virker godt til alle forhold !. Hilsen A-bolt
Svar
#9
Har både den nye Leica Geovid HD-B med afstandsmåler og Zeiss Victory med Lotutec, begge i 8x 42, der fint dækker mit behov for natjagt på gris:

Ad 1: Fremragende optik, dugger ikke!
elektronikken gik i stykker efter 5min!, så kikkerten måtte ombyttes.
Elendige objektivbeskyttere, der er bundet fast med kinesertråd, ellers dratter de af. Skal bæres i skuldersele, min fra Swarovski.....

Ad 2: Fremragende optik
Vejer ikke meget
Lotutec har aldrig virket på denne kikkert..
Jeg ville aldrig spendere penge på en stor(tung)kikkert ud fra trad. jagtige behov incl natjagt.
Svar
#10
Hej A-bolt. Natjagt ligger ikke lige for mig jeg skal pürche. Har haft en zeiss RF og den vejer godt over et kg, ikke sjovt at have den om halsen i Skotland. Steiner ser fin ud. Hvis natjagt kommer på tale så vil jeg nok foretrække en dedikeret kikkert til den jagtform.
Svar
#11
Hvis du går efter steiner, så køb i Tyskland. Der er en del at spare i forhold til Danmark. Du kan finde både prissammenligninger og anmeldelser af forhandlere på nettet. Men der er jo lidt svært at kigge igennem dem inden købet.
Svar
#12
Da du nærmer dig de 50 år, tvivler jeg på din pupil kan trække sig mere sammen end til omkring 7 mm.
Det vil sige du skal have en kikkert med "udtrædelses lyskegle" omkring 7 mm.
Det får du ved at dividere objektiv med okular.
Dvs en 8 x 56 (56:8) = 7 mm.

en 10x54 = 5,4 mm. det skal man godt nok være ung for at udnytte.

Autofocus har jeg Aldrig kunnet få til at fungere, kan stille en almindelig kikkert betydelig skarpere.
En af mine kammerater brugte det og synes det virkede - han var også halvblind[Wink]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by CP

Da du nærmer dig de 50 år, tvivler jeg på din pupil kan trække sig mere sammen end til omkring 7 mm.
Det vil sige du skal have en kikkert med "udtrædelses lyskegle" omkring 7 mm.
Det får du ved at dividere objektiv med okular.
Dvs en 8 x 56 (56:8) = 7 mm.

en 10x54 = 5,4 mm. det skal man godt nok være ung for at udnytte.

Autofocus har jeg Aldrig kunnet få til at fungere, kan stille en almindelig kikkert betydelig skarpere.
En af mine kammerater brugte det og synes det virkede - han var også halvblind[Wink]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Hej CP.

Der er vist noget du har misforstået.

Udtrædelsespupillen er hvor meget pupillen kan udvide sig til. I de unge år er det ca 7 mm. Når så dåbsattesten begynder at gråne, reduceres elasticiteten, og udvidelsen bliver derfor mindre. Det kan godt passe, at man i 50 års alderen ligger mellem Ø 5 og 6 mm. så en kikker med Ø 5,4 i udtrædelsespupille kan sagtens være det meste man kan udnytte.

Venlig hilsen.

JCK
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)