Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jæger
#1
Modtog Jæger i dag og har sådan hurtig læst det faldt dog over en for mig lidt underlig formulering under omtale af en jægers jagt på kronhjort skrives der at hjorten kunne rejse sig og gå fra anskuds stedet 1,5 time efter den var på skudt dette med en velplaceret men høj kugle som jæger kan man vil ikke sige velplaceret hvis dyret er i live 1,5 time efter den er skudt,men det må være en skrivefejl kan vel ikke være udtryk for jagtbladets holdning /viden om jagt [xx(][:0]
Svar
#2
Mon ikke det bare er sætternissen, der har været på spil, og har undladt "TILSYNELADENDE" velplaceret.....?
Svar
#3
Det er nok et såkaldt tapskud. Dyret går ned i knaldet og virker som værende død.Senere når chocket har lagt sig, render dyret fra anskuds-stedet og så er helvede løs.
Svar
#4
Hvis det er samme artikel, som jeg læser, står der:
"På venstre side - den side som Henrik skød på - sad kun ét skud, en lungekugle, noget tilbage".
Altså en noget baglig kugle, som måske kun har perforeret lungespidserne på hjorten.
I min tid som schweisshundefører, oplevede jeg en buk, som stadig var i live 14 timer efter et "perfekt lungeskud".
Her var det også kun lungespidsen (måske kun i den ene side, som var ramt)
Dyret var dødeligt truffet og kunne ikke rejse sig fra sårlejet, men altså med en langsom død.
Derfor mener jeg sagtens, at hjorten kan rejse sig efter 1,5 time - selv med et lungeskud, hvis det, som beskrevet er placeret langt tilbage, og måske grundet vinklen på hjorten, kun har ramt den ene lunge.

Mvh
Korthår[Smile]
Svar
#5
EDIT:
Nå ved nærmere eftersyn kan jeg se det er en anden artikel, der refereres til.
Må herefter hælde til unknown's teori - dog tror jeg "tapskuddet" kan have siddet under ryghvirvlen.
Jeg har ikke selv set det, men hørt fra andre, at der faktisk skulle være et "hulrum" mellem rygsøjlen og lungerne, så en kugle placeret netop dér faktisk ikke rammer vitale organer.
Den tætte placering på rygsøjlen kan dog nemt have givet splinter eller tryk, som har medført en midlertidig lammelse af hjorten.

Mvh
Korthår[Smile]
Svar
#6
I nabo plantagen blev et krondyr truffet gennem begge lunger med en blødnæset
Skytten var sikker og dyret blev over flere døgn eftersøgt af 3 eller 4 eftersøgningshund.
Hundene tog alle spor men dyret blev ikke fundet.
Sidst på sæsonen blev dyret skudt igen og leveret lungerne var næsten helet helt op og dyret ville helt sikkeret ha overlevet
Så når jeg skyder hjortevildt og det ikke knalder ned, så genlader jeg og skyder til det ligger sig

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)