Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Problem med magnetventil
#21
Uden at overhovedet kende noget til dit system, så vil lave udendørs temperaturer vel altid være et problem med LPG? Er det ren propan og ikke en ISO-mix?

Jeg tænker lidt, om du står med standard problemet som mange gasgrills ejere står med, når de griller om vinteren, nemlig at trykket falder så meget i flasken, at den reelt ikke kan give nok energi.

Damptrykket i en propan flaske ved forskellige temperaturer:

+16°C = 6,37 bar
-1°C = 3,56 bar
-18°C = 1,62 bar

Ovenstående er ved fuld tank, og det vil naturligvis falde yderligere ved en tank der ikke er fyldt.

Kan det simpelthen tænkes, at gassen ikke har tilstrækkeligt med tryk, til at give det nødvendige gas i dit fyr?

Christian
Svar
#22
Hvis det har virket tidligere under lignende temperaturer så er det højest sandsynligt urenheder i magnetventilen.
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by CFR

Uden at overhovedet kende noget til dit system, så vil lave udendørs temperaturer vel altid være et problem med LPG? Er det ren propan og ikke en ISO-mix?

Jeg tænker lidt, om du står med standard problemet som mange gasgrills ejere står med, når de griller om vinteren, nemlig at trykket falder så meget i flasken, at den reelt ikke kan give nok energi.

Damptrykket i en propan flaske ved forskellige temperaturer:

+16°C = 6,37 bar
-1°C = 3,56 bar
-18°C = 1,62 bar

Ovenstående er ved fuld tank, og det vil naturligvis falde yderligere ved en tank der ikke er fyldt.

Kan det simpelthen tænkes, at gassen ikke har tilstrækkeligt med tryk, til at give det nødvendige gas i dit fyr?

Christian



Hej Christian.

Jeg er enig med dig i, at trykket i flasken/ tanken falder i takt med at temperaturen falder.

Da indholdet er i væskeform, må trykket i beholderen være den samme, så længe der er en dråbe tilbage, og først derefter falder trykket.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#24
Problemer med magnetventiler og ikke fuldstændig tør gas ( findes det[Wink]) vil altid eksistere på vore breddegrader.
En løsning jeg har anbefalet Rolin og selv installeret i mange år, er en aktuatordrevet kugleventil ( er på lager og kan leveres fra dag til dag ) enten motor, men det er dyrt i Ex zone, eller trykluft styret. Styre magnetventilen anbringes blot udenfor Ex området og slanger trækkes til actuatoren. Kompresor luften skal være tør, ellers flyttes problemet blot, magnetventilen kan få et varmekabel eller der kan anvendes en flaske tør nitrogen, den holder i LANG tid til den lille magnetventil.

MEEENNN alt det halløj for Ex og propan - det havde været noget helt andet hvis det havde været en " brandfarlig" gas[Wink][:I]
Gi den eksisterende ventil et varmekabel og problemet er løst. ( det skrev jeg selvfølgelig ikke)

Claus Petersen
Dansk Gasteknik

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#25
Kan Rolin ikke bare trække et par Løgstørrør koblet på centralvarmeanlæg og så lade et kobberrør løberuter et par gange?

Evt med en varmeveksler også fylde de sekundære med kølervæske og så bare tænde for cirkulationspumpen lidt før brug
Husk en ekspansionsbeholder

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#26
Jo da - heat tracing er løsningen uanset om han gør det med varmekabler, hedolie, damp eller anden varme.
Varmekabel løsningen kan være etableret i løbet af en halv time #128521;

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#27
Men ikke lovligt :-). Det må centralvarme løsningen være

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#28
Jo da, fuld lovligt hvis han anvender et Ex varmekabel

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#29
Er det egentligt i orden at tage GAS på en Svælgbremse / bajonetbuk.
Eller risikere man ikke bare at blive "brændt af"[B)][Wink]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by JCK

Hej Christian.

Jeg er enig med dig i, at trykket i flasken/ tanken falder i takt med at temperaturen falder.

Da indholdet er i væskeform, må trykket i beholderen være den samme, så længe der er en dråbe tilbage, og først derefter falder trykket.

Venlig hilsen

JCK



De er nu ikke mine erfaringer. Jeg har sejlet lidt med LPG tidligere i 35.000 m3 størrelsen, og der var helt klar sammenhæng mellem temperatur og tryk. Vi var fully ref, altså helt nedkølet til ren væskeform, og minimalt tryk i tankene. Vores sikkerhedsventiler lettede ved 0,28 bar tryk i tankene. Den anden måde man transporterer LPG er ved semi-ref, hvor man kan have mere tryk i tankene, og til gengæld skal man ikke køle helt lige så meget på produktet.

Så det er skam muligt, at have propan ved ren væskeform uden damp/tryk det skal bare lige ned under dets kogepunkt på -42°C, og så snart temperaturen kommer over, begynder trykket at stige, da gassen koger. Man kan selvfølgelig ændre kogepunktet under tryk, men i en almindelig gasflaske, er trykket efter min bedste overbevisning afhængig af temperaturen. Jf Gay-Lussacs lov; "Ved et givent volumen, ændres trykket af en given mængde idealgas med samme faktor som dens absolutte temperatur"

Det flaskegas man køber i Danmark, er jo med 7,5% butan, og det hæver desværre kogepunktet noget, således at man er mere temperatur afhængig. Jeg aner ikke noget om hvordan det er i Sverige, og kender endnu mindre til trådstarters produkt i tanken.

Men når det er sagt, så tror jeg egentlig magnetventiler og printkort er de to hyppigste årsager jeg har oplevet til nedbrud i alle mulige installationer, og frossen vand i en magnetventil, er sikkert ikke særligt befordrende for dens virkemåde. Men jeg tænker bare, at de ventiler vel altid er afkølet til under frysepunktet når der løber gas igennem, så derfor vil det vil altid være problemer som CP også nævner.

Men når jeg læser -18°C og brug af propan, så er det første der slår mig, at det er et alternativt setup, der er vist ikke særligt mange der bruger gas som brændstof, når temperaturen kommer nævneværdigt under frysepunktet. Men hvis gassen bliver varmet op inden brug, så er det sikkert muligt at have et system der fungerer.

Christian
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by JCKHej Christian.

Jeg er enig med dig i, at trykket i flasken/ tanken falder i takt med at temperaturen falder.

Da indholdet er i væskeform, må trykket i beholderen være den samme, så længe der er en dråbe tilbage, og først derefter falder trykket.

Venlig hilsen

JCK



Ikke helt korrekt.

For flydende gas er det kun så længe temperaturen er den samme - at trykket det samme.

Men er temperaturen den samme hele tiden, så er det fløjtendes ligegyldigt om der er 3 dråber på bunden af flasken, eller om den er fyldt så der kun er en liter "luft" (gas).

Mængden af flydende gas er totalt undreordnet, så længe temperaturen er den samme - så vil trykket være det samme.

Når man tapper gas af - så falder trykket en lille smule i flasken - hvilket medfører at der så fordamper flydende gas og det medvirker til at trykket opretholdes.

Fordampningen sker dog på bekostning af varme, så hvis der er stort forbrug, så falder temperaturen i flasken - og dermed falder trykket.

Hvis forbruget sker langsomt kan omgivelserne sagtens holde flasken ved samme temperatur - dermed ændres trykket kun minimalt.

Store LPG-carrier skibe køler netop gassen så meget, så trykket i tanken ikke bliver ret højt.
Det er nødvendigt fordi så store tanke ikke kan bygges stærke nok til at holde til samme tryk som en gasflaske - ikke økonomisk, ej heller praktisk. Skibet ville nok ikke synke, hvis tanken skulle holde til almindeligt tryk som en camping-gasflaske kan holde til - men det ville langt fra være noge man ville gøre.

Styrken afhænger jo af tryk X areal.
Og arealet er netop enormt i de tanke, så hvis trykket var bare 10 bar, så skal tanken holde 10 kg pr cm2.
Når tanken er 20-25-30m i diameter, så får det pludselig betydning.

Den første tanke der slog mig (omend usansynlig i gas-tanke/-anlæg) er at der kan være fugt i anlægget.

I køle/frysesnlæg, når der er kommet fugt i anlægget, så er det netop i magnetventiler/reguleringsventiler at fugten sætter sig som en isprop.
Alså i overgangen fra lager-tank-trykket, og til forbrugstrykket.

Præcis fordi at når gas fordamper, så sker det på bekostning af varme fra omgivelserne. Dermed vil fugt i gassen fryse inde i røret og kan i visse tilfælde blokkere røret.

En opvarmning af rørledningen fra tanken og ind, KAN godt give nogle andre problemer også. Uanset om det er el eller vand der benyttes.
Kan dog ikke se at det ret nemt kan laves med el, da hele el-installationen og alle materialer brugt dertil så også være godkendte til EX-miljø, hvilket der næppe kan findes i fuld udstrækning.
Har ikke set varmekabler i EX-udførelse.

Et større varmeindfald ind i en rørledning fyldt med flydende gas, vil ved stort varme-indfald få noget af gassen til at fordampe.
Dette vil danne en gaslomme i røret som i sig selv kan virke blokkerende, eller det kan boble opad og tilbage i tanken, hvorved den nu "luftartede" gas i sig selv vil modvirke den flydende gas i at flyde korrekt.
Når den "luftartede" gas kommer tilbage til tanken, vil den kondensere tilbage til flydende gas.
Men den lokale opvarmning i røret kan sagtens få flydende gas til at fordampe i et begrænset stykke af installationen.

Jeg vil håbe at der i det store hele er fald på rørledningen fra tanken og ind til installationen, af præcis den årsag, at varmeindfald kan få flydende gas til at fordampe i dele af systemet og forhindre det frie flow af flydende gas.

Lidt som når der kommer luft i kølesystemet på en bil. Det er heller ikke så fa'ens smart.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#32
RS har EX varmekabler, men de er dyre[xx(]
Svar
#33
Pjat. Ex-varmekabler er helt standard kabler. Devi har flere standard typer som er godkendt til zone-områder. Det eneste specielle er slutmuffen som er speciel, samt at der skal bruges en ex-samledåse i den anden ende. RS er nok den absolut dyreste leverandør. Solar har det dog som hyldevare til rimelige priser, men ALT eludstyr til zone-områder ér dyrt.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

Pjat. Ex-varmekabler er helt standard kabler. Devi har flere standard typer som er godkendt til zone-områder. Det eneste specielle er slutmuffen som er speciel, samt at der skal bruges en ex-samledåse i den anden ende. RS er nok den absolut dyreste leverandør. Solar har det dog som hyldevare til rimelige priser, men ALT eludstyr til zone-områder ér dyrt.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62



Jeg har ALDRIG set noget som helst hos RS der var rimeligt prissat [:o)]

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#35
Tja, vi har kun almindelige varmekabler heroppe, i hvert fald dem jeg ser brugt på rørledninger ved huse og som vi bruger på vandledninger m.v. og vi bruger pokkers meget varmekabel i Grl.Energiforsyning (El/Vand/Varme-forsyning).

Har nemlig kigget specs til huløshed på dem, og huskede ikke en EX-klassification på dem. Smile
Dog husker jeg at nogle af dem er fødevaregodkendte, hvilket er brugbart for os, idet vi nogle gange udfører det som indvendige varmekabler. (inde i drikkevands-rørledningen, og drikkevand betegnes som en fødevare her.)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#36
Så er problemet løst, (håber jeg)[:o)]

Der er monteret en nitrogen drevet kugleventil, der bliver styret direkte fra fordamperen.

Jeg takker for interessen fra de forskellige formænd.[^]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)