Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lov om hylster
#1
http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyhe...ases-inde/
[Smile][Big Grin][Big Grin]

m.v.h. Rasmussen45.
Ost og rødvin er godt

@Rasmussen45 det er nok du poster den 1 gang.

Flyttet af /Rolin
Svar
#2
Også omtalt her: http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=38018

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Barnligt...intet andet.
Udover det koster unodvendige skattepenge, viser dette alt om "Eksperternes" indsigt i det de lovgiver om.
Igen intet praventivt, mere end forsikring om at bibeholde sit unodvendige job som lovgiver, med regler som giver befolkningen indre ro i sindet om kontrol over sindsyge og potentielle vabenejere.

Her kan man kobe hylstre i supermarkedet, uden det medforer problemer. Dette er igen det typiske europaiske pis, med regler for reglernes skyld. Det varste er, at de fleste er mere interesseret i regler, som nasten er en storre end for selve sporten. Forkasteligt....

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#4
Der er en lille "krølle" i den nye bekendtgørelse:

Alle glatløbede haglvåben der kan indeholde mere end 2 patroner tæller som "særligt farligt våben" uanset mekanisme..

Så med mindre din pumpgun er plomberet til kun 1 patron i magasinet, så tæller den som "særligt farligt våben"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Registrering forer blot til konfiskation.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#6
Nej

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Citat:quote:

Registrering forer blot til konfiskation.



Det er jo et af de mest forslidte argumenter i debatten omkring skydevåben --

Naturligvis fører registrering af våben til konfiskation .. Det er reelt den eneste grund til at registrere privat ejede våben..

Eftersom alle kendte statistikker omkring opklaring af forbrydelser begået med skydevåben viser at mindre end en promille af sådanne forbrydelser opklares eller fører til dom, baseret på selve registrerings-informationen, er den del IKKE i sig selv et validt argument for at registrere privat ejede skydevåben.

Formålet med at registrere et skydevåben er jo netop at kunne konfiskere våbnet, hvis omstændighederne gør det til den fornuftigste måde at løse et problem på.

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at det at kunne konfiskere et eller flere privat ejede våben fra ejeren, har forhindret eller i det mindste besværliggjort udførelsen af mange forbrydelser med våben, og fejlet spektakulært i næsten lige så mange [V]
(Den berygtede "Dunblane" massakre i Skotland, der direkte førte til at pistoler af enhver art blev forbudt i England er et perfekt eksempel .. Gerningsmanden havde været i politiets søgelys for trusler med sine lovligt registrerede våben.. men man konfiskerede dem ikke [:0][B)])
Det samme gælder den sidste lufthavns-skydning i USA ..

Personligt er jeg heller ikke det mindste i tvivl om at man her i landet vil konfiskere alle "særligt farlige våben" i en "national krise-situation" - Og måske endda ALLE registrerede våben, hvis "krisen" bliver alvorlig nok set fra "borgen" --

DEt kræver ikke så meget fantasi at forestille sig situationer hvor en siddende regering meget nødigt vil have bevæbnede "almindelige borgere" til at "klare sig selv" [V]

En virkeligt alvorlig og omfattende terror-handling kan helt reelt sætte Danmark i "undtagelses-tilstand" hvor uhæmmet hamstring af fødevarer o.l. kan blive problematisk .. I sådanne situationer indeholder "beredskabs-planerne" hos PET HELT sikkert tiltag til at "sikre privat ejede våben" --

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
...og så er det på med sølvpapirshatten [:o)].

Jeg tror simpelthen ikke på, at Danmark er så meget som i nærheden af en ustabilitet hvor regeringsorganer har reelle planer om at afvæbne befolkningen for at undgå en væbnet revolution. Det er en way out konspirationsteori. Måske ligger der nogle gamle planer fra dengang modstandsbevægelsen skulle ind i folden, men de er aldrig blevet brugt selvom lidt af lovgivningen gælder endnu.

De nuværende terrorangreb er ikke nær så omfattende og har heller ikke nær den opbakning i befolkningen som venstrefløjsterroren i 70´erne og 80´erne.

Derimod er det min faste overbevisning, at en velfungerende våbenlovgivning altid bør have fokus på manden, ikke på genstanden. Hvis man kan sikre, at psykisk syge, asocialt eller personfarligt kriminelle og bandemedlemmer ikke har våben, så mener jeg at man kan lade alle andre have de våben de vil uden antalsmæssig eller typemæssig begrænsning. Min enkeltskuds salonriffel har aldrig peget på et menneske, og jeg ville heller ikke blive farlig hvis jeg havde et let maskingevær i skabet.

Så jeg synes det er fint at politiet ved hvem der har våben og kan hente dem hvis ejeren bliver dømt eller får en diagnose af en vis alvor. Så kunne de droppe al anden detailregulering.

Jeg kan huske, at der var en sag for nogle år siden hvor en jæger gennemgik en grim skilsmisse. Han havde truet med at skyde sin (ex)kone og han havde fået et polititilhold om ikke at nærme sig hende. Da han overtrådte tilholdet hentede politiet hans jagtvåben og nægtede samtykke til udstedelse af jagttegn. Efter et par år var alt faldet til ro og krisen overstået, og så fik manden samtykke til jagttegn igen og kunne genoptage sin hobby. Det synes jeg er rettidig omhu af politiet. Ingen kom til skade, og indgrebet varede ikke længere end nødvendigt.

Jeg er i grunden stolt af at bo i et land, hvor myndigheden kan forvalte sin magt på den måde. Jeg synes det er lige så forkert at man i England har forbudt alle pistoler på grund af én tosse, som at man i USA ikke engang kan forhindre tosserne i at have våben.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Hvad Lasse sagde...

Godt skrevet!

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#10
Et emne /debat der altid kan blive interessant !

Hvis man evt. ser reelt pa det, holder folelser ude af det, bliver det mere simplet.

Generelt er menigmand uforstaende overfor vabeneje. De fleste kan faktisk slet ikke forsta, hvad man skal med skytteforeninger eller jagt osv. Det anses slet ikke for en normal sport i sidste ende.

Holder man love, traditioner, kultur samt det typiske USA vs. Danmark udenfor debatten, og blot ser pa selve indholdet i traden, koges det ned til ansvar.

Hvis f.eks. ejerskab af koretojer ikke blev anset for en hverdagsting og stort set allemandseje, ville det aldrig blive lovligt. Set i lyset af uheld/misbrug og antal drabte hvert ar.

Nar misbrug af vaben sker, skal det have konsekvenser. Stramninger og nye forbud kommer pa tale hver gang. Dette sker ikke nar en nogen dor i et fardeslsuheld. Nej man behover ikke en riffel for at komme pa arbejde, og mange bilejere kunne tage offentlig transport istedet ikke... Dog tillades denne mulighed for at kore bil, som om intet handte.

Rygning fra voksne gar udover born, men selvfolgeligt skal man da have sine smoger ikke....alt sammen prioriteter, som man valger at betalen prisen for i et demokrati.

Nu har vi set angreb/ terrorhandlinger med lastbiler (forudsagde dette for 25 ar siden), men ingen betrager disse som vaben. Var dette sket med en stjalet HJV/jagtriffel istedet, sa ville f.eks. Ekstra Bladet varet i valten igen med private vaben.

Ulovlige vaben kan man aldrig blive af med, men selv lovligt vabeneje kades sammen med misbrug i sig selv, og betragtes som et uheld, der blot venter pa at finde sted.

Jeg vil mene at vabenejere, nok er blandt de mest lovlige og ansvarlige personer der findes. Og bragte man statistikker pa bordet, ville dette nok tale for sig selv. Uanset skal disse personer lide under flere og flere regler konstant.

Man kan ikke fjerne folks interesse og sport med regulering, men blot gore deres liv og hverdag ulidelig og kompliceret. Og efterhanden ser vi overregulering pa alle omrader.

Jeg vil tro man kunne fjerne 90% af eksisterende regler i Danmark for vabenejerskab og brugen heraf, uden kriminaliteten eller uheld ville se anderledes ud end den er.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#11
Helt enig med dig i det meste Jess - specielt den sidste del af posten.

Biler er efter min mening kun lovlige i dag fordi der ikke findes et bedre alternativ. Jeg forudser at vi i fremtiden vil opleve at kun kørsel i selvkørende biler vil være lovligt pga. den voldsomt meget lavere ulykkesfrekvens man vil opleve når teknologien er voksen. Jeg siger ikke at det bliver i min levetid, men jeg føler mig sikker på at det kommer.

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#12
Som sportsskytte og jager gennem 70/80'erne, hverken forstod eller accepterede jeg forholdende !

Forstaet pa den made, at der eksisterede 2 jagtforeninger som ikke var venner, samt et udynamisk skytteforeningsmiljo, der havde skudt de samme kedelige programmer siden oldtiden.

Herudover var der lidt sammenhold indenfor de forskellige discipliner, og vabenlovgivningen var udformet af "eksperter" i samarbejde med myndighederne fra DSU og DDSG&I, som havde en slags monopol over rigtigt og forkert indenfor sporten.

Myndighederne vidste jo pr.tradition ikke bedre, da de generelt var modstandere af vaben for civile, og bestemt ikke onskede gunslingers og underlige vaben i privateje.

Kun meget fa indenfor jagtgruppen af personer vidste noget om vaben, udover de de havde lart via jagttegns uddannelsen, og var stort set ligeglade med hvad andre onskede tilladelser til.

herudover havde diverse politikredse helt forskellig forvaltning af tilladelsessager, til stor irritation samt misundelse af brugerne heraf.

Hvad der nasten var varst, var folk i egne rakker som lavede reglerne endu strammere uden grund. Lokale formand og skytteforeninger fungerede som "politifolk" uden grund. Nasten som at afgive frihed og muligheder med vilje. Derfor var der sakaldte "gode" foreninger hvor man matte det sjove, og dem der skulle lide under det modsatte.

Selvom alle principielt eksisterede indenfor sporten pa tynd is, og dermed bade myndighedernes/diktatorenes nade, var der ingen sammenhold. Janteloven florerede og ingen protesterede over konstante regelandringer pa vabenlovs omradet. Man fandt sig i alt, selv om det heller ikke dengang gav nogen mening.

Dette bare lidt historie fra tiden der gik indtil nu, saledes den yngre generation her evt. kan forsta hvorfor det hele ser ud som det gor i dag.

Sa laser jeg denne trad om "tomme hylstre", og kan se intet har andret sig...overhovedet.

Danmark har ingen vabenkultur eller forstaelse herfor. Myndighederne fylder den generelle befolkning, med misinformation som ikke har forstand pa vaben, og hvordan de har losnings modeller samt praventive ide'er til hvordan resten af befolkningen kan blive mere...eller fole sig mere sikre i hverdagen.....alt dette helt uden reel effekt i sidste ende. Dog for uvidenheden dem til at fole sig mere sikre, samt myndighederne sa sandeligt gor noget for deres sag og skattepenge.

Ok, i kender mig...kunne tale om dette i timevis, samt min kamp for IPSC, Steel, cowboy osv. men vil ikke kede jer mere om det i godt ved i forvejen.

Er dog glad for at bo her og ikke der i dag....Kampen mod uvidenhed stopper aldrig.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#13
[Big Grin] Altså -- Sølvpapir er SLET ikke nok til den hat .... [^]

Naturligvis tror jeg heller ikke på at vi DK overhovedet er tæt på så ustabile tilstande i landet, at konfiskation af private våben er nært forestående.. Heldigvis ..

Jeg er bare ikke det mindste i tvivl om at "myndighederne" (PET o.s.v.) har "beredskabs-planer" i forhold til "undtagelsestilstande" -- Det er bund-naivt at tro at et så velvoksent bureaukrati og så veludbygget "Efterretningsvæsen" som det danske ikke skulle have tænkt de tanker...

"Heldigvis" er den danske våbenregistrering totalt uddateret, der er ikke engang tale om et landsdækkende sammenkørt våbenregister endnu. Databaserne er fulde af huller (Som vi ser som manglende inkaldelser i forbindelse med fornyelser .. been there seen that) eller våben der er dobbelt-registrerede (både som SKV og jagtvåben)
SKV og Politiets jagtvåben-register er jo ikke sammenkørt, og SKV er ikke umiddelbart tilgængeligt for Politiet. Politiet skal rekvirere information fra SKV .. Det er altså ikke noget man lige kan gøre fra dag til dag ..

GIJess har en skarp pointe i at det i bund og grund strander på "Personligt Ansvar" og at det eneste en drakonisk våbenlovgivning reelt gør for at "sikre" samfundet er at bilde politikere og den "tryghedssøgende" del af samfundet ind at "stramninger" reelt gør en forskel.
Faktum er jo at man ikke kan spænde et "sikkerhedsnet" ud omkring borgerne uden at spærre dem inde. Og intet "sikkerhedsnet" kan med 100% sikkerhed "fange" galninge der handler på egen hånd, uanset om de er drevet af religiøst idioti eller blot personlig sindssyge .

Man burde faktisk begynde at lave en youtube-kanal der hedder OPS = Oplysning til Politikerne om Samfundet [^] "lovgiverne" inde på Borgen har efterhånden bevæget sig så langt væk fra realiteterne at de ikke længere SER det samme som de oplyste borgere i samfundet..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Tjah, vore politikere kigger gerne mod Sverige inden de lovgiver. Sverige har også en stram våbenlov og myndighederne konfiskerer masser af våben i Sverige. Det mindste brud på jagtloven og Lensmanden står ved din dør og beder om dine våben.

ALLIGEVEL har svensk Politi beslaglagt 600 våben alene i Malmø, hvor bandekonflikten hører til i den hårde ende.
Jeg tror ikke på at ret mange af de 600 våben er lovpligtigt registrerede og derfor tyder meget på at bandernes våben er kommet ind i Sverige ad alternative kanaler.

og mon ikke billedet er det samme i Danmark ????

--
FKF

ANNA
Svar
#15
Under anden verdenskrig hentede Tyskerne Politiet's kartotek og kørte så rundt og hentede alle registrede våben hos borgerne, jeg har sommetider haft en tanke som går på at der burde findes en "sletteknap" et eller andet sted så hele det Danske register kan raderes i tilfælde af et angrep på landet.
Men det er desværre nok ikke et realistisk ønske.
Svar
#16
@Marion
Jeg er ikke selv gammel nok til at huske det, men en klog ældre herre har ladet tilflyde relevant information.
Der var ikke noget våbenregister over civile våben under krigen. Det kom først i 1963, vist nok. Men der var et jagttegnsregister. Tyskerne tog ud til dem med jagttegn og spurgte om de havde en riffel. Og visse erhverv var næsten sikre hit. Skovfogeder og sognefogeden, plus præsten havde næsten med garanti en riffel.

Jeg husker selv at som barn i tresserne, var der kun to mand i sognet som havde riffel. Den ene var byens store møbelhandler og den anden var værkfører på maskinværkstedet. Enkelte bønder havde en gammel Simson Suhl sidebyside, men gik kun på haretramp. De to jagtvenner havde jagten på resten af gårdene. Og gav en hare i jagtleje.
Jeg husker stadig når de to kom hos min far. Jow, det var den hare du skal have, den skal vi lige have skudt. Så gik de en tur i roemarken og hen over en pløjemark. Og kom tilbage med 3-4 harer og en galge fuld agerhøns. Far hængte sin hare op på en krog i loen og de to jægere med deres gammel dansk hønsehund tog videre til naboen for at skyde en hare til ham.
Det var tider....

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#17
Igen som jeg postede for et ar siden, kan almindelige mennesker leve op til alle ansvar. Der er jo en grund til at de ikke har varet i konflikt med lovgivninger overhovedet.

Vaben er blot et instrument. Det kan bruges til jagt, konkurrenceskydning og til at drabe med. Det koges ned til hvem der har dem.

Her har vi som bekendt concealed/open carry rettigheder. Uanset er misbruget stort set lig nul. Mener det er omkring 0,03%. Ok nu onsker Danmark ikke dette, da selv hardcore vabenejere er imod det. Dette kulturelt, behovmassigt og et generelt umodent forhold til vaben.

Man ma gerne do for konge og fadrelandet, men ikke forsvare sig selv og familien. Noget man burde mene ogsa var vigtigt for een selv. Det forste far man medaljer for, det andet en lang fangselsstraf. Giver dette mening ?

Da jeg var i forsvaret, kendte jeg flere der elskede at skyde med forsvarets vabentyper. De udviklede vel en enthusiastisk interesse herfor. De blev blot betragtet som ansatte med en god holdning til tjenesten, ved at udmarke sig indenfor faget og jobbet.

Dagen efter de forlod tjenesten, fandt de hurtigt ud af de ikke kunne vises ansvar pa vabenomradet. Nu kunne man ikke skyde med maskinpistoler, Neuhausen og Garand'er mere. Skytterforeninger hader pr. natur militarfolk. Nej nu skulle de opforer sig civiliserede og sportsligt med .22 pistoler til udlans. De opgav de hurtigt igen og interessen forsvandt. Umyndiggorelse og ingen forstaelse eller accept var deres nye hverdag.

Pointen er vel ogsa her, at hvis 9 ud af 10 syntes det er sjovt at f.eks. skyde med maskinpistol, hvorfor skal man sa ikke have lov til dette som civil. Alle vil jo gerne skyde den rode stjerne vak i en lang byge pa Bakken og vinde bamsen med den sjove Thompson....

Det er ligegyldigt hvad vaben man har, hvis det anvendes pa ansvarlig made....

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#18
Man bliver sgu træt af at ''høre på dig'' så hold nu kæft ''ikke osse''

mvh
mvh
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by TSX

Man bliver sgu træt af at ''høre på dig'' så hold nu kæft ''ikke osse''

mvh



Hold selv kæft- jeg vil gerne læse 50GIJess lidt anderledes holdninger. Vi er jo forskellige og VTF kan godt rumme både dig og ham [8)][Smile]

--
FKF

ANNA
Svar
#20
Hov hov hov hov, må vi lige bede om kammertonen.

Jeg synes faktisk også GIJess argumenterer fornuftigt for sine standpunkter i denne tråd, så der er ingen grund til den tone der [:0].

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)