Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afmagret elg skudt i brændeskur
#1
Elg la seg til i vedskjulet
Ei elgku ble avlivet i Kasbo i Marker i Østfold etter at den søkte ly for kulda i et vedskjul ved et bolighus. Elgen hadde mistet håret på store deler av kroppen og var svært utmagret.

Torstein Søby i viltnemnda i Marker skjøt elgen og kjørte selv dyret til Veterinærinstituttet tirsdag formiddag, skriver Smaalenenes Avis.

- Elgen veide 210 kilo, sier Søby til avisa.

- Den burde ha veid mellom 250 og 280 kilo, sier Turid Vikøren ved Veterinærinstituttet. Hun foretok selv obduksjonen av dyret.

- Det var ekstremt med hjortelus på den. Jeg har aldri sett så mye lus på et dyr før, sier hun.

Større partier på dyrekroppen var uten pels.

- Jeg antar at dyret har hatt sterk kløe og rett og slett mistet pelsen av den grunn, sier Vikøren. Hun fant ikke noe som skulle tilsi at dyret var sykt på andre måter ? annet enn at det hadde ekstremt mye hjortelus.

Søkte ly
Leder for viltnemnda, Nils Henrik Olsson, opplyser at de hadde fått tips fra folk om den sterkt avmagrede elgen som holdt til mellom Kasbo og Buerkrysset. Viltnemnda hadde bestemt at dyret skulle avlives for å få slutt på lidelsene, skriver avisa.

Søby gikk på sporene etter elgkua lørdag formiddag, da de forsvant inn i et vedskjul ved Kasbo.

- Jeg trodde dyret hadde hoppet til side. Jeg ante jo ikke at jeg skulle finne elgen inne i vedskjulet, forteller han. Både elgen og Søby kvakk til da de så hverandre inn i øynene. Elgen skjøt fart, og fôr ut av vedskjulet.

- Den sneiet meg, før jeg la an og skjøt dyret for å få slutt på lidelsene, sier Søby.

Bjørn Olav Amundsen boa@shf.no

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)