Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Optik til feltskydning, hvad er lovligt ?
#1
Hej
Når jeg har skudt til løbende vildt, bruger jeg altid min drivjagtskikkert 1-6x24 eller 1,5-6x42
Nu var jeg til DM i Ulfborg i sidste weekend og der skulle vi slutte af med grisebane, normalt skyder jeg rimelig til løbende vildt, men det gik helt i lort for mig, vi skulle skyde på den lille bane på 50m men jeg havde fået ny kikkert på som gik fra 6-24 og det må jeg godt nok indrømme det kunne jeg ikke, har aldrig skudt til løbende vildt med 6x forstørrelse, jeg ærgrer mig virkelig, at jeg ikke havde brugt en anden kikker til den feltskydning med lavere forstørrelse, jeg tror længste afstand var hvis 270m.
Nu kommer mit spørgsmål, må man skifte kikkert til løbende vildt, eller må man sætte et rødpunkt sigte på siden af den store kikkert til en feltskydning.
Min skydning gik rigtig godt, indtil jeg kom til den løbende vildtbane og så smider man alt på jorden, så ærgrer jeg mig godt nok.

Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Sako 75 6,5x55 2 Stk.
HEYM/SR 20 N. 270W
Marlin 444
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
22 LR. 17 HMR mm.
Schmidt&Bender 1,5-6x42 Zeiss 1,5-6x42 Varipoint med lys
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50 2 stk.
MEOPTA 3-12x56
Swarovski PVI 6-24x50

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#2
På min søns skydehold var det en,der havde monteret et lille holosight på siden af sin kikkert. Han brugte sigtet på grise-banen,uden nogen protester fra banekommandør.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Mig bekendt må man ikke skifte optik i løbet af en jagtfeltskydning, men et sidemonteret holopoint eller lignende burde ikke give problemer.
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#4
Jeg har skudt feltskydning i over 20 år og jeg har aldrig set nogle regler der forbyder at bytte kikkert. Det giver heller ingen mening at kalde det for jagtfeltskydning og så derefter forbyde dem der har svingmontage, at skifte til mere hensigtsmæssig kikkert.
Enkelte gange har vi ikke måttet benytte over 12 gange forstørrelse, men ellers er der frit slag.
Byt du bare kikkert som det passer dig.

Eneste sted hvor jeg kan se et problem er til Nordisk hvor der er vægtkravene til våbnet.

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
@ M@X: du har nok ret.
Fra DJ, http://www.jaegerforbundet.dk/vaben/jagt...tskydning/
"5. Våben og ammunition
Til Jagtfeltskydningen må anvendes enhver jagtriffel eller kombinationsvåben, der ifølge våbentilladelsen er registreret som jagtriffel. Der må anvendes lovligt optisk sigtemiddel.

Anvendte våben og kalibre/patroner skal til enhver tid opfylde gældende lovgivning vedr. beskydning af råvildt, med hensyn til kuglevægt og anslagsenergi.

Der må anvendes lyddæmper.

Anvendte våben må ikke være forsynet med rekyl- eller mundingsbremse. Der må anvendes al ammunition, der er beregnet til det anvendte våben herunder fuldkappet.

Det forudsættes, at jagtriflen er indskudt, og deltagerne har ikke krav på prøveskud, før skydningen indledes.

Der må kun anvendes ét og samme våben under skydningen."

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#6
Hej.
Tak for hjælpen.
Så kommer der en anden kikkert på til løbende vildt næste gang.
Det er sikkert mig der er galt på den, men jeg kan ikke skyde med 6 gange forstørrelse på så lille en bane, det kan man sikkert lære, men når man er vant til at komme ned på 1 eller 1,5 i forstørrelse, så er 6 gange sku meget for sådan en gammel mand som mig [Big Grin].

Jeg prøver at få mine medjægere på vores jagt til at købe kikkerter på 1,5-6x42 når de skal skyde på forholdsvis korte hold, som vi har på vores Kron og Dåvildt jagt.
Nu forstår jeg godt vi har så mange der skyder forbi, de sidder med deres store kikkerter og skyder huller i luften som jeg selv gjorde i søndags.

Jeg har gået på drivjagt i mange år og skudt rimelig, jeg kan godt se dem som ikke har en kikkert der kan skrues ned, hvorfor de skyder forbi, men selvfølgelig kan det læres, bare ikke på en skydning. Jeg følte mig ret sikker da jeg gik hen til grisebanen, men skal lov for at jeg blev pillet ned[Big Grin][Big Grin][Big Grin].

Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Sako 75 6,5x55 2 Stk.
HEYM/SR 20 N. 270W
Marlin 444
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
22 LR. 17 HMR mm.
Schmidt&Bender 1,5-6x42 Zeiss 1,5-6x42 Varipoint med lys
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50 2 stk.
MEOPTA 3-12x56
Swarovski PVI 6-24x50

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#7
Manden der vandt på dagen har en Ørn 5-30x50 på og jeg mener at vide der blev skudt på 10x og han skød fuldt hus på den løbende.

Jeg skyder også selv på omkring 10x på hjortebanen, jeg kan godt lide at kunne se træf området tydeligt.

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#8
Riflen skal være tilpasset skytten sådan at han kan stå med geværet i klarposition med kolben ved hoften.
Så skal han kigge på et mål, lukke øjnene, skuldere riflen og når øjnene så åbnes igen skal målet være i krydset.
Hvis det ikke er tilfældet kan man med fordel tilpasse skæfter :-)

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#9
Jeg lavede en test på grisebanen i Ulfborg hvor jeg havde lånt en kikkert med 1,1-8 x forstørrelse. Første runder blev skudt på 1,1 x og var elendige med stor spredning. Derefter runder på 4x hvilket var bedre. Sidste runder var på 8x og spredningen klart den mindste. Sigtepunktet var også meget nemmere at finde på 8x
Som Bjarne skriver skyder jeg med ca. 10-12 x på bevægeligt mål. Og altid med lyset tændt og skruet op så det ses tydeligt. Det er markant hurtigere at fange sigtepunktet med lyset tændt. På jagt hvor vildet kommer i en ubekendt afstand og sted er sagen en helt anden og der skruer jeg altid så langt ned som muligt.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)