Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Klasse 1 krav.
#1
De nye 6,5 vidundere 6,5x47--260rem--6,5Creedmore kan de klare
klasse 1 vildt? Dvs.Hjorte,grise,elg.[^]

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#2
Umiddelbart svar (fabriksammo) Nej, Ja og Ja.

6,5x47 Lapua med Lapua's bedste ladning holder 2664 Joule på 100 meter(9,0 grams Scenar kugle, der startes med 820 m/s), og det er altså under kravet, på 2700 Joule.

260 Rem løber 2890 fps, med en 140 grains Accutip kugle(Remington), og giver noget over 2700 Joule, på 100 Meter

6,5 Creedmor med Hornady ELD/ELD-Match holder lige over de 2700 Joule, på 100 meter.

Med håndladninger kan du sikkert komme derop, også på den sidste.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
De kan alle tre klare det med håndladninger. Som også med 6,5x55 så hænger de ofte på grænsen med med 140 grs kugler ift til de 2700, hvor det som regel er nemmere, at få en 156grs til qt opfylde de 2000.
Mvh Søren
Svar
#4
Altså en 6,5x47 kan lades med en 156 grains mega og nå over 2000joule. Hvordan beviser man det. Er et udskrift af ladedata nok, eller anden dokumentation. De fleste som kender 6,5x47l vil jo sige at den ikke er kraftig nok.
Svar
#5
Tja, der må jeg melde pas. Ultimativt må man jo lade riflen teste over en kronograf, mens politiet ser på [8D]
Svar
#6
Undersøgte det lige. En Alaska skal gå 735m/s for at opfylde kravet og en Oryx skal gå 710m/s for at opfylde kravet. Det kan vist godt lade sig gøre hvis piben ikke er al for kort.

Men, når man går i kobber får man et problem [:I]

Mvh Søren
Svar
#7
Er det ikke hinandens modsætninger? En 6,5x47 og kort pibe?
Svar
#8
Min 6.5x47 spytter 130 grains ud med 870 m/s og mener 155grains mega kommer ud med 800
Det er med en 25" pibe.

Tænker godt jeg kunne få dne til at spytte en 140 grains nosler partition ud med de 835 m/s der skal til for at ramme 2700 joule
Svar
#9
Megaen holder da så fint de 2000joule til klasse 1 vildt så.
Svar
#10
Hvem har ioevrigt bevisbyrden i tilfaelde af saadan en sag? Mon ikke en fornuftig betjent (der er flere eksempler paa at saadanne findes) vil godtage f.eks. et udprint fra Quick Load samt evt. nogle maalinger fra en chronograph? Hvis tallene ser sandsynelige ud, tvivler jeg paa, de vil spilde mere krudt paa saadan en sag.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by unknown

Er det ikke hinandens modsætninger? En 6,5x47 og kort pibe?



Nej det er det overhovedet ikke, tværtimod vil jeg sige. 6,5x47 Lapua er nok en de 6,5`ere, der tåler kortest pibe.

Men den er ofte blevet rost som konkurrenten til 300 win mag i taktiske rifler og vil man kunne sammenligne her, så er det selvfølgelig nødvendig med en lang pibe.

jeg har dog gode erfaringer med 6,5x47 i en 52cm pibe. Piben blev kortet fra 62cm til 52cm, hvilket fik en 120grs kugle til at miste ca. 30 m/s. En tilsvarende 108 grs tabte 20m/s på afkortningen.

Jeg tror dog man skal være lidt forsigtig med de helt korte piber, hvis man vil holde den som klasse 1.

Jeg har tilsvarende kortet en 260Rem fra 65 til 58cm og sat lyddæmper på. Her kunne jeg med 108 grs Scenar stort set ikke se noget hastighedstab.

Så generelt tror jeg ikke de korte 6,5'ere er særligt følsomme overfor pibelængde

Mvh Søren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)