Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sverige : 1 års fængsel for vådeskud
#1
Ett års fängelse för dödligt skott i jaktstuga

51-åringen som sköt sin jaktkamrat till döds med ett slugskott i en jaktstuga har dömts till ett års fängelse.
Skottet avlossades sedan de två männen druckit en del alkohol. 51-åringen hade cirka två promille alkohol i blodet.
Kristianstad tingsrätt anser att 51-åringen är skyldig till grovt vållande till annans död. Han ska betala mer än 200 000 kronor i skadestånd till offrets dödsbo och anhöriga och dessutom sitta i fängelse i ett år.
51-åringen har erkänt grovt vållande till annans död, men hävdar att det var en olyckshändelse.
Enligt tingsrätten har 51-årngen hanterat vapnet ”i strid med grundläggande jaktetiska regler”. Frågan är fortfarande om det var ett bråk innan skottet avlossade. På den här punkten konstaterar tingsrätten att 51-åringens påståenden är svåra att förena med de tekniska fynden. Det bedöms inte stå utom allt rimligt tvivel att han uppsåtligen dödat 29-åringen. Därför döms han för grovt vållande till annans död.
Försvarsadvokaten Björn Attnarsson är nöjd med domen. Grovt vållande till annans död kan ge upp till sex års fängelse.
Åklagaren Christofer Ramkvist säger till TT att han ännu inte beslutat om han ska begära att fallet ska gå vidare till hovrätten.

Jaktogjægere

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#2
Dommen ankes

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#3
Fik seks års fængsel

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#4
Højesteret afviser sagen

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)