Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jeg skal snart bygge nyt hus. Faglige spørgsmål.
#21
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Et genveksanlæg kan hurtigt udvikle sig til et fremragende svampespore-fordelings-anlæg !. Det skal jævnligt renses og vedligeholdes for at det ikke ender sådan og det koster så en del penge og det SKAL man huske at få gjort og regne med i rentabiliteten !.(extra løbende faste omkostninger og bøvl ! er det det værd ??) .

Hilsen A-bolt



Det skal helt sikkert renses af og til men med nutidens tætte huse så er genveksanlæg nærmest et must.

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Hej Lani. Du skal huske at tilmelde dig et filterabonnement, så får du tilsendt et sæt filtre to gange årligt (det sparer en del strøm hvis filtrene er stoppede).

Ring hvis der er noget jeg skal uddybe.

//Boryx



Den der vil jeg gerne have uddybet. Jeg vil gerne spare på strømmen

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0



Hej Max

Jeg er i tvivl om den holder i byretten, men påstanden er (fra montøren) at hvis filteret er stoppet skal der mere energi til at presse den samme luftmængde gennem anlægget og motoren er dermed på overarbejde.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"


Ja, det er så det modsatte af det du skriver, men nu har jeg forstået det. Nye filtre sparer på strømmen. Tilstoppede filtre tvinger motoren til at trække mere og bruger derfor mere strøm [Wink]

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0



Arh - nu forstår jeg. Det var ordstillingen du ikke forstod, jeg kan godt se at det ikke var særligt præcist beskrevet. Tak for korrekturen :-)

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Et genveksanlæg kan hurtigt udvikle sig til et fremragende svampespore-fordelings-anlæg !. Det skal jævnligt renses og vedligeholdes for at det ikke ender sådan og det koster så en del penge og det SKAL man huske at få gjort og regne med i rentabiliteten !.(extra løbende faste omkostninger og bøvl ! er det det værd ??) .

Hilsen A-bolt



Det skal helt sikkert renses af og til men med nutidens tætte huse så er genveksanlæg nærmest et must.

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!


Helt enig. ( bortset fra det med ulven[Wink]) - nye tætte huse skal have tvungen ventilation.
Om det er en svampespreder, har jeg ikke hørt eller oplevet, det er jo ikke et AC anlæg

Byggede nyt hus for 8 år siden, konen opdager straks på " luften i huset" hvis den tvungne ventilation ikke kører.
Jeg tror ikke der er ret meget forskel fra mærke til mærke, uanset om det er Genvex, Nilan, Air ..........
Jeg har gjort mig nogle erfaringer, men det kommer an på det øvrige materiale valg.
Hvilken type loft skal du have i huset ?
Skal du have bundstykker i dørene ?

CP
[Image: ajbutton.gif]
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Hej Lani. Du skal huske at tilmelde dig et filterabonnement, så får du tilsendt et sæt filtre to gange årligt (det sparer en del strøm hvis filtrene er stoppede).

Ring hvis der er noget jeg skal uddybe.

//Boryx



Den der vil jeg gerne have uddybet. Jeg vil gerne spare på strømmen

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0



Hej Max

Jeg er i tvivl om den holder i byretten, men påstanden er (fra montøren) at hvis filteret er stoppet skal der mere energi til at presse den samme luftmængde gennem anlægget og motoren er dermed på overarbejde.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"



Ja der har montoeren saa ikke helt ret. Belastningen paa ventilatoren reduceres hvis filtrene er stoppet (proev at holde haanden for stoevsugerslangen (hvis du kan lokke konen til at sige hvor den staar og hjaele med at starte den - og du vil konstatere, at omdrejningerne paa motoren gaar op fordi belastningen forsvinder da den ikke skal flytte luften). Med stoppede filtre faar du naturligvis mindre luft igennem varmeveksleren, saa den vil ikke vaere lige saa effektiv som ved rene filtre. Du skal derfor bruge mere stroem til opvarmning. Det samlede stroemforbrug gaar derved op - selvom ventilatoren faktisk bruger mindre.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Hej Lani. Du skal huske at tilmelde dig et filterabonnement, så får du tilsendt et sæt filtre to gange årligt (det sparer en del strøm hvis filtrene er stoppede).

Ring hvis der er noget jeg skal uddybe.

//Boryx



Den der vil jeg gerne have uddybet. Jeg vil gerne spare på strømmen

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0



Hej Max

Jeg er i tvivl om den holder i byretten, men påstanden er (fra montøren) at hvis filteret er stoppet skal der mere energi til at presse den samme luftmængde gennem anlægget og motoren er dermed på overarbejde.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"



Ja der har montoeren saa ikke helt ret. Belastningen paa ventilatoren reduceres hvis filtrene er stoppet (proev at holde haanden for stoevsugerslangen (hvis du kan lokke konen til at sige hvor den staar og hjaele med at starte den - og du vil konstatere, at omdrejningerne paa motoren gaar op fordi belastningen forsvinder da den ikke skal flytte luften). Med stoppede filtre faar du naturligvis mindre luft igennem varmeveksleren, saa den vil ikke vaere lige saa effektiv som ved rene filtre. Du skal derfor bruge mere stroem til opvarmning. Det samlede stroemforbrug gaar derved op - selvom ventilatoren faktisk bruger mindre.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs



en alm vandpumpe bruger også mere strøm jo mere man åbner for afgangen, transport af masse har er aldrig gratis

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#26
Det vigtigste først: Husk at få tegnet et gun room med niche til våbenskabet, så døren til skabet flugter med væggen. Jeg fik tegnet en niche ind til et G15 skab fra Skyttebutikken, jeg tror det var 50 cm dybt og 75 cm bredt men det er måske ændret med En- klassificeringen.

Hold øje med at der lægges en gulvvarmeslange under skabet, så det altid er varmt og tørt. Og når du bestiller skabet, så få det med elektronisk kodelås. Det er en daglig fornøjelse at være fri for at rode med nøgler, og merprisen er forsvindende under sådan et byggeri. Jeg fik også lavet gipsloft, BD-60 dør og el-installationer samlet nede ved døren, så der kunne indrettes en ladeplads uden el-installationer i nærheden, men jeg kan ikke huske om du lader selv?

Jeg har haft et Nilan anlæg til at køre i snart 7 år uden problemer. Jeg støvsuger filtrene når de har siddet i 3 måneder og skifter dem når de har siddet i 6 mdr. Luften i huset udskiftes så vidt jeg husker 2 gange i timen, og det er med til at holde huset tørt.

Svampesporer finder ind alle vegne, det kan man ikke forhindre, men de bliver kun et problem når de møder konstant fugt, og det skal ventilationsanlægget netop forhindre.

Hold øje med, at apparatet hælder den rigtige vej når det er stillet op, så kondensvandet løber ud gennem slangen for neden. Mit anlæg stod forkert, så kondensvandet løb ned på spånpladen det stod på. Det er lidt bøvlet, men kan klares ved at klodse den ene ende op på et bræt.

Hvor bygger I? Bliver vi naboer?

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#27
De fleste nye anlæg i dag er af typen med Entalpi veksler og har ikke afløbsslange - de fordamper/forstøver vandet ud med udblæsningen.

CP
[Image: ajbutton.gif]
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#28
Det var smart.

Men udblæsningsluften bliver nedkølet af indsugningsluften, så risikerer man ikke at vandet kondenserer igen og skaber fugtproblemer på udblæsningssiden?

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Det var smart.

Men udblæsningsluften bliver nedkølet af indsugningsluften, så risikerer man ikke at vandet kondenserer igen og skaber fugtproblemer på udblæsningssiden?

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.



Om vinteren er luften jo oftest for tør indendørs - da blæser den fugten IND igen.

CP
[Image: ajbutton.gif]
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#30
Det lyder til gengæld usundt, nu forstår jeg A-bolts indlæg.

Afhængig af detaljerne i systemet kan man nemt komme til at installere en Svampe/virus/bakteriesmittegenerator i sit hus. I fordamperen er vanddampen selvfølgelig steril, men gennem slanger og dyser afkøles og kondenseres det, og så kan alt ske. Jeg tænker skimmelsvamp og legionella bakterier som de åbenlyse, men der er sikkert flere. Luften i Danmark bliver aldrig så tør så det giver problemer, så jeg ville aldrig vælge den løsning.

Nu bliver jeg pludselig glad for den slange der løber fra mit ventilationsanlæg til afløbet i teknikskabet.

@Lani: Du er velkommen på besøg, så kan vi kigge på tingene og snakke om hvad vi ville have gjort anderledes hvis vi skulle bygge i dag. Jeg har f.eks. fortrudt at jeg var så fokuseret på budgettet at jeg fravalgte carport og udhus. Det havde været rigtigst at bygge samtidig med huset, men jeg var for nærig, og nu bliver det aldrig pænt med noget påklistret. Til gengæld er jeg glad for, at vi brugte to måneder ekstra i planlægningsfasen på at få indretningen med værelser, entre og våbenrum helt rigtig. De ting er nemme at ændre på tegningen, men umulige at rette bagefter, så der må man ikke forhaste sig.

En detalje der irriterer mig er de elendige papdøre man får som standard. Håndtagene falder af, og et enkelt vredesudbrud fra en lille dreng giver huller i pappet. Der ville jeg nok vælge en bedre kvalitet i dag, men de kan selvfølgelig skiftes hen ad vejen.

Og så en sidste ting: akustikken! I et moderne køkken-alrum med klinkegulv, glasvæv på væggene og gipsloft er der en elendig akkustik. Er der bare et par gæster eller er børnene lidt højrøstede er det ikke til at høre hvad man selv tænker. Det hjælper lidt at vælge trælofter som vi gjorde, men ikke nok. Få opsat akkustikplader eller måske Trold-tek i loftet for at dæmpe lyden.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#31
Jeg synes det er ekstremt vigtigt at tænke grundigt på akustikken.
Undersøgelser viser, at børns indlæringsevne vil være stærkt nedsat i flere timer efter de har været i rum med dårlig acustik - hjernen stresses simpelthen og er længe om at falde til ro.
Det er jo også ganske forfærdeligt for os andre at opholde sig i rum med dårlig acustik, og tro mig: det bliver ikke bedre med alderen[Sad]
Lydgips virker efter min mening ikke ret godt. " Min" maler byggede nyt hus med alm. gipsloft, det var han nødt til at ændre efter kort tid, til lydgips.
Det virkede ikke, så lavede de felter med troldtekt, det virkede men ikke 100 % så nu har han revet hele loftet ned og opsat troldtekt og har perfekt acustik.

Efter min mening er der kun to slags lofter der virker rent lydmæssigt: troldtekt eller rockfon.
Troldtekt har desuden en del " tekniske" fordele: hvis du vil ændre på el installation, feks flytte eller tilføje et lampested, tager du bare pladerne ned og laver det.
Indblæsningen fra ventilations anlægget vil uanset hvor tit man skifter/ renser filtre, afsætte lidt skidt på loftet.. Det ses som en skjoldet ring rundt om ventilen, meget let at se på gips og rockfon lofter, meget svær at se på Troldtekt.

Ulemper: skulle du få en plet på et rockfon loft, er den næsten umulig at vaske eller overmale så det ikke kan ses.
Luften/lugten bliver " hængende i længere tid i Troldtekt. Skulle der komme en dårlig lugt, f.eks på badeværelset bliver den hængende i længere tid end ved et glat loft.
Hvis jeg skulle ændre noget i dag, ville jeg føre et sugerør fra ventilationsanlægget ( bare et 40 mm pvc rør) ned i cisternen, den ville så via overløbet i cisternen lave et ganske svagt sug i toilettet.
En af mine kammerater har gjort det, det kan hverken høres eller ses eller mærkes, men hvis man tager en smøg ( dengang de fandtes[Wink]) og puster ned mellem benene, kan man se røgen langsomt blive suget ned [8D]

CP
[Image: ajbutton.gif]
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)