Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny kikkert
#1
Jeg er blevet lidt forelsket i en Zeiss Conquest HD5 5-25×50 SFP SF. Den er med 1 tommers rør ved ikke om det er for lille ifht 30mm mht lys ..tænker mig den til langdistance skydning.
Hvad er plus og minus ved denne kikkert..kender ikke Zeiss så godt udover det er et super mærke men har ikke haft en tidligere.
Svar
#2
Lysmæssigt er der ikke voldsom forskel på 25 og 30mm rør.
Det er antallet af linsegrupper, der betyder mest, for lyset.

Hovedforskellen er, at kikkerter med 30mm rør ofte har et større justeringsområde.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
Har prøvet denne, var ikke voldsomt imponeret. Der en del tunnelsyn og du skal ligge meget præcist centreret for at holde billedet i kikkerten. I skumring ved udlandsjagt giver den op, relativt tidligt. Den fungere ellers fint nok til feltskydning, har dog kun testet den til 600meter.

Knæk og bræk
Mvh
Anton
Knæk og bræk
Mvh
Anton
Svar
#4
Jeg ville lige holde vejret en 14 dages tid. (Hvis jeg kunne)

Så puste ud og købe en af de Swarovski mange der kommer til salg om lidt.
Kan se at folk er ved at komme i bukserne over den nye ds Swarowski kommer med og i en jagtrelateret køb,salg og bytte gruppe på FB er der allerede 4-5 stk til salg.
Der bliver solgt ud for et godt ord af både Z4i, Z6i og sågar Z8i har jeg set til salg pga den nye der kommer.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
260 AI, 30.06
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#5
Der sælges ud ..

Sådan er det altid når dimser med et "i" i kommer i nye versioner . [Big Grin][:o)][:o)]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Anton

Har prøvet denne, var ikke voldsomt imponeret. Der en del tunnelsyn og du skal ligge meget præcist centreret for at holde billedet i kikkerten. I skumring ved udlandsjagt giver den op, relativt tidligt. Den fungere ellers fint nok til feltskydning, har dog kun testet den til 600meter.

Knæk og bræk
Mvh
Anton



Det du oplever er ikke unikt for den Zeiss Conquest. Alle kikkerter i det zoom område får samme lille udtrædelsespupil og derfor er det nødvendigt at placere øjet midt ud for okularet. Og hvis man tager sin 5-25 med på skumringsjagt, så er man nødt til at skrue ned for zoom til omkring 6-7 gange forstørrelse for at få størst udnytbare udtrædelsespupil. Hvis du gør det vil du opdage at du får ca. samme lys ind som en kikkert der hedder 3-12x50 stillet på 6-7.
Mange tror at de kan bruge den store forstørrelse i skumningen, men det dur ikke. Det er kun en Zeiss 6-24 x72 der klarer det.
PS: tunnelvision hænger osse sammen med lille udtrædelsespupil. Men topmærker indenfor optik klarer den udfordring bedre end mange af de billigere modeller.

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by Anton

Har prøvet denne, var ikke voldsomt imponeret. Der en del tunnelsyn og du skal ligge meget præcist centreret for at holde billedet i kikkerten. I skumring ved udlandsjagt giver den op, relativt tidligt. Den fungere ellers fint nok til feltskydning, har dog kun testet den til 600meter.

Knæk og bræk
Mvh
Anton



Det du oplever er ikke unikt for den Zeiss Conquest. Alle kikkerter i det zoom område får samme lille udtrædelsespupil og derfor er det nødvendigt at placere øjet midt ud for okularet. Og hvis man tager sin 5-25 med på skumringsjagt, så er man nødt til at skrue ned for zoom til omkring 6-7 gange forstørrelse for at få størst udnytbare udtrædelsespupil. Hvis du gør det vil du opdage at du får ca. samme lys ind som en kikkert der hedder 3-12x50 stillet på 6-7.
Mange tror at de kan bruge den store forstørrelse i skumningen, men det dur ikke. Det er kun en Zeiss 6-24 x72 der klarer det.
PS: tunnelvision hænger osse sammen med lille udtrædelsespupil. Men topmærker indenfor optik klarer den udfordring bedre end mange af de billigere modeller.

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0



Du har nok ret. Det eneste jeg kan konstarere er at min Habicht 6-24 ´slår zeiss'en på alle punkter i det virkelige liv. De gør min z6 iøvrigt også. Nok om det, jeg kom med mine praktiske erfaringer om kikkerten, jeg ville kigge en klasse eller to op istedet.

Knæk og bræk
Mvh
Anton
Knæk og bræk
Mvh
Anton
Svar
#8
mit paprør med 2 stykker let tilslibet plexiglas kan slå en hvilken som helst top pris kikkert til en hver tid

Hilsen H.S.Jensen
Svar
#9
Anton.
Du sammenligner æbler og pærer. Conquest serien er ikke optisk på højde med din Swarovski eller Zeiss Victory. Den serie er et billigere alternativ primært til det Amerikanske marked hvor skumringsjagt ikke er tilladt.

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Ok tak for go information..
Svar
#11
Hov, så ikke MAX havde svaret.
Du har ret i den ikke er optisk på niveau med de kikkert du nævner, til gengæld kan du få dem brugt for samme pris som en ny Conquest HD koster. (Deraf sammenligningen)

Knæk og bræk
Mvh
Anton
Knæk og bræk
Mvh
Anton
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)