Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
z8 vs v8
#1
Hejsa VTF.
Overskydende skat ser lovende ud. Så der må naturligvis straks investeres i nye "briller" til riflen.
Enten bliver det swarovski z8 eller zeiss v8. Der sidder lige nu en Leupold vari x3 4,5-14 med 30mm rør ( den kommer forresten til salg for 3500:-) )... Det appelerer jo lidt til Swarovski... Så kan jeg genbruge baserne..

Det er jo uden tvivl godt optik begge dele, men har nogen herinde for og imod på dem??

tænker at montere asv på den med tiden, men ikke nogen nødvendighed lige nu..

venlig hilsen

Odense5000
Svar
#2
Optikken er ikke god på V8. Randskarpheden er elendig. Øjeafstanden er elendig. Z8 til enhver tid. Det er skrevet så firkantet fordi kravene er så høje når vi snakker de priser, og zeiss lever bare ikke op til det. Swarovski har bare lavet et noget bedre produkt.

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#3
Jeg er grundlæggende uenig med zase, om end resultatet blev det samme - jeg valgte Swaro'en.
Teknisk set har jeg ikke noget at klage over ved Zeiss'en - jeg synes det er et rigtigt godt bud på en seriøs kikkert i den bedste ende og den lever helt op til mine forventninger.
........., men det gør Swaro'en også.

Så for mig kom valget ned på hovedsageligt at dreje sig om æstetik.
Zeiss har 36 mm mellemrør. Fordelen ved det er hovedsageligt, at man vil få flere klik i højden, men uden at have tjekket det nøjere, så tror jeg faktisk ikke den har flere end Swaro'en.
Til gengæld er det lykkedes Zeiss at bygge en kikkert, der er usædvanligt klodset og grim - efter min mening.

Derimod er Swaro'en decideret smuk og elegant samtidig med, at de har været i stand til ikke at gå på kompromis med kvaliteten - igen efter min mening.
Svar
#4
Hvad med en Vx-6. Deres ting plejer at være stabile.[Smile]

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#5
Jeg har både v8 og z8
Fordelene ved z8 er at den kan monteres lavere end v8 pga diameter på midterrør. z8 ballistiske tårne er geniale da de afmonteres med en trykknap når man skal justere på kikkerten, og blot klikkes på igen når man er færdig med at skrue[Smile] z8 er også den mest slanke og elegante af de to.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by johansen

Jeg har både v8 og z8
Fordelene ved z8 er at den kan monteres lavere end v8 pga diameter på midterrør. z8 ballistiske tårne er geniale da de afmonteres med en trykknap når man skal justere på kikkerten, og blot klikkes på igen når man er færdig med at skrue[Smile] z8 er også den mest slanke og elegante af de to.



Hvordan det? Jeg forstår ikke hvordan midterrøret har indflydelse på montagehøjden?
Jeg er med på at udvalget af 36mm ringe er større...

Men jeg har også selv købt en Swarovski Z8i, overvejede aldrig Zeiss V8 - den er simpelthen for "grim".

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#7
Enig med Saze. Zeiss V8 har dårlig randskarphed. Noget der ikke burde forekomme i den prisklasse. Det er faktisk længe imellem at Zeiss kan imponere mig. Deres HT glas i visse modeller er Ok.
Jeg vil vælge en z8 eller en dS [Smile]

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Her er en meget god artikel der sammenligner de to. https://rifles-scopes-expert.co.uk/scope...8-14x50-t/
Svar
#9
Når man kigger gennem en V8 begynder man faktisk at overveje om ikke man skal stoppe med hjemmebrændt [:I]
Billedet vrider og vender sig, og korset kan bue og svaje, som om man havde en % og ikke blot en lille promille.
Randskarphed som set gennem bunden af en gammel mælkeflaske

Så rent synsmæssigt hellere en gammel Weaver 4x32

Swarovski har som næsten alle gode europæiske kikkerter stadig ikke helt styr på Parallaxejusteringen. Man skal flytte skaleringen, afhængigt af dioptriindstillingen. Her kunne man virkligt lære noget af de gamle Leupold med justering på objektivet i stedet for dette "skod"midterjustering.
Men ellers til enhver tid en Z8 over en V8


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#10
Jeg takker for input.. Det faldt jo lidt ud, som jeg havde håbet:-)

Jeg er af samme mening ang v8 udseende... køn er den ikke...
Syntes også jeg så lidt af den tendenser til manglende randskarphed, men det var jo sidst på fredagen, så det kunne jo være min promille:-)

Swaroen er jo rigtig flot at se på, ikke at det betyder det store, meeen alligevel... I den prisklasse, så må det sgu gerne se lidt godt ud også...

Det næste er så.... Hvor kan man få den til en god pris?
Jeg bor jo i nærheden af tommerup, men kender dem ærligt talt ikke... Er de til ay handle med?
Svar
#11
Prøv Cluny Country Store......inden Brexit er et faktum.
Svar
#12
Tommerup er bestemt til at handle med, men de har den ofte til lav pris helt uden at skulle prutte[Smile]
Svar
#13
Nå.... Så skete det... Det blev en Swarovski z8 2,3-18x56.... Den ligger lige pt på "operationsbordet" nede ved michaels jagt i Svendborg...
Jeg GLÆDER mig som et lille barn til at få den hjem og komme på banen med den.....
Svar
#14
Citat:quote:

z8 ballistiske tårne er geniale da de afmonteres med en trykknap når man skal justere på kikkerten, og blot klikkes på igen når man er færdig med at skrue

Der vil jeg bare sige: Det var fandme også på tide !

Det er da helt utroligt som mange producenter af ballistiktårne tror, at når man har et ballistiktårn skal man aldrig indskyde. Det er jo snarere tværtimod, for man skal jo altid lige prøve kikkerten på en anden riffel eller lave en ny ladning. Der er det rimeligt belastende når tårnet først skal skilles ad i mikroskopiske dele, hvorefter der skal justeres ved brug af værktøj og med elendig markering af hvilken vej man skal, for så til sidst at samle tårnet igen. Her kan både Zeiss og Swaro lære noget af en gammel Leupold, hvor man bare skyder ind, løsner et par skruer, drejer tårnet på plads og strammer skruerne igen.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Citat:quote:

z8 ballistiske tårne er geniale da de afmonteres med en trykknap når man skal justere på kikkerten, og blot klikkes på igen når man er færdig med at skrue

Der vil jeg bare sige: Det var fandme også på tide !

..... Zeiss og Swaro lære noget af en gammel Leupold, hvor man bare skyder ind, løsner et par skruer, drejer tårnet på plads og strammer skruerne igen.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.


Fik min S&B T96 Polar hjem og den har låsbare tårne= + (imodsætning til min Zeiss 6-24, hvor jeg bruge Gaffa for at sikkre mig at tårne ikke skrider når jeg kravler igennem krat) - MEN løsne pinolerskurer for at løfte tårn (dæksel kan ikke komme helt af!? .. ville i hvertfald ikke rykke hårdere end jeg gjorde) og nulle .. gik kun godt i højde..hvor imod siden 'gled med' .. så det der med knaptryk, op helt af? .. det må være mere sikkert end der der pinolskruer halløj

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#16
Bare af nysgerrighed, men hvad er der i vejen med den Leupold, at den absolut skal skiftes ud???
H
Hogmeister
Svar
#17
jeg forsætter lige denne tråd da mine spørgsmål går lidt på det samme overvejer at købe nye kikkerter det er udskiftning af ældre zeiss +10 år varipoint 3/12x56 og 1.5/6x42 til swarovski z8 2/16x50 og 1/8x24 så søger erfaringer gode som dårlige med swarovski z8 bla skal man vælge flex change på den lille meget gerne erfaringer fra jer der har købt z8
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)