Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjælp søges.
#1
Jeg undrer mig, (det gør jeg ofte) over hvorfor Håkan Spuhrs blokmontage er så populær. Jeg ved godt, at den fås med forskellige hældninger og med indbygget lebelle, samt med mulighed for på montering af al muligt tilbehør. Jeg kan også forstå, at den er usædvanlig stiv men, og nu kommer spørgsmålet, som kræver en god forklaring.

En sådan blokmontage efterlader lange stykker af kikkerten foran og bagved montagen, som må være mere udsatte for stød, i forhold til en "almindelig" montage, hvor der er langt større afstand mellem ringene, og derved også korter udragende ender.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#2
Ingen der har gjort sig tanker?

Venlig hilsen

JCK
Svar
#3
Køber ikke den slags overengeneered dimser, når billigere alternativer gør det bedre [Wink]

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Køber ikke den slags overengeneered dimser, når billigere alternativer gør det bedre [Wink]

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0


Hvordan bedre ?

CP
[Image: ajbutton.gif]
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#5
Det har intet på sig JCK. Som du kan se på billedet, så bruger moderne kikkerter så meget plads til okular, kliktårn og objektiv at der ikke er ret meget mellemrør tilbage til montagerne. Så om du bruger den ene eller den anden gør ingen forskel på, hvor meget der rager udenfor. Ringene kan kun sidde hvor de sidder, uanset hvad du bruger. De er også temmelig brede, så de har godt fat under alle omstændigheder.

Derimod er det klart, at når begge ringe er fremstillet sammen af en blok, kan lysningerne til kikkerten laves fuldkommen centreret, så kikkerten ikke vrides eller bøjes ved montagen, sådan som du kan risikere at gøre det når du monterer to enkeltringe. Du kan også lige ane den slids midt under kikkerten der har en 10 grader hældning, som sammen med en 10 grader kileformet nøgle gør det muligt at parallelforskyde en fuldkommen vandret linie op under klikhuset, så du sikrer dig, at kikkerten monteres præcist i lod og watter på railen. Dermed kan du klikke for afstand uden at træfningen vandrer sidelæns. Spuhrs montager er fulde af den slags innovative påhit, og de fungerer bare perfekt.

Jeg forstår godt hvorfor M@x kalder den overingeneered. Den kan en del mere end at holde kikkerten fast på riflen. Men i min bog er en ting først overingeneered når de sekundære egenskaber gør den ringere til at løse den primære opgave. Og det er ikke tilfældet her, medmindre man synes den primære opgave er at se godt ud. For det klarer den ikke ret godt [Smile].

[Image: DSC_5904.jpg]

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Jeg vidste at der ville komme et billede af en af de tykmavede PMII ere [8D] da jeg skrev mit svar. Nu er vi så nogen der har valgt andre mærker med længere mellemrør, hvor der, som JCK osse skriver, kan være nødvendigt med længere mellem ringene for størst stabilitet.
Og spånaber behøver sgu ikke magiske kiler under kikkerten for at montere den lodret. Ligesom lapning af ringe overflødig gør dyre blokmontager, hvis formålet blot er at sikre sig at hullerne i montagen er paralelle. Og forøvrigt er der nærmart kun 5% garanti for at hullerne er parallelle på en Spuhr montage. Jeg mener parallelle......ikke næsten parallelle.

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Hæ, jo mere jeg kigger på den montage, jo mere sikker er jeg på at den ikke laver spændinger på kikkertrøret. Er der en der har en Spuhr montage ledig? Så vil jeg måle den på en Zeiss målemaskine og tjekke den for koncentricitet, parallellitet og rundhed.

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Uanset, så tror jeg simpelthen ikke på, at det kan være nødvendigt med langt mellem ringene af hensyn til stabilitet. Så slatten en kikkert har du aldrig ejet M@x. Men det kan være nødvendigt hvis der er langt mellem baserne, og man ikke vil montere en rail. Så skal man selvfølgelig vælge ringe i stedet for en one-piece montage.

(Spuhr laver også separate rings [:p])

http://spuhrwebshop.com/en/sr/sr-3000.html

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Lån mig en montage, så skal jeg måle den for dig.
Min Swarovski z6 5-30 x 50 har et meget langt mellemrør. Der er nok tæt på 100 mm ustøttet rør på f.eks en Blaser........

Og jeg er ikke så meget uvenner med mine penge at jeg køber Spuhr montager til 1000vis af kroner uden at vide om den gør noget positivt for mit våben/sigte combo. Den ser selvfølgelig lidt milspæk ud, men når dagen er omme, så er den skruet fast på våbnet med de samme 4 små snottede skruer som f.eks de Leupold Mark4 montager jeg bruger. Min kikkert sidder tilmed meget lavere end din, på samme riffel. Og jeg har måttet hæve kindpuden 10mm. Så du må da nærmest skulle spænde et sæt dobbelte legoklodser under kindpuden [Wink]
Nu er NIF værdien jo ikke uden betydning, men min faglige vurdering er at HVIS man har en lang kikkert og HVIS man har en lang rail på, så bliver koblingen stivere med to separate, lappede kvalitetsringe end den der svenskerdims.....

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Hvor hurtigt kan du få det ordnet? Og sendt montagen frem og tilbage?

Nu var du god ved mig en rail der skulle fræses så jeg har en godt brugt spuhr montage som du kan få lov til at måle på...

Jeg er stor fan af spuhr, pga 3 ting:
1. den dag jeg opdagede alle mine kikkerter kunne flyttes rundt mellem alle mine rifler uden behov for indskydning uanset om det var med dæmper eller bremse (indenfor 1 moa kunne de skyde)
2. har 2 gange fået en sprit ny kikkert, klikkede i overenstemmelse med hældningen i spuhr montagen - bom - skuddene var inden for 5 cm fra pletten
3. har flere gange prøvet at pille alt fra hinanden i montagen og kikkerten, og klikke rundt alle vegne, tilbage til udgangspunkt og riflen skød sgu det samme sted. Der fik jeg tiltro til den montage.

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#11
Så hit med den..........så måler jeg planhed under bunden og rundhed, concentricitet og parrallelitet på hullerne som den kommer. Så skænder jeg den fast på en eller anden skæv riffel, monterer dummies i kikkertmontagehullerne, spænder med foreskrevet moment og måler den igen. Så ser vi på om den er pengene værd.

Og jeg har bedt vores ubestikkelige måleansvarlige medarbejder om at udføre det, så jeg ikke kan påvirke resultatet i den retning jeg tror...[:X][:X]

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Det er mægtig spændende.

Jeg er enig med M@x i to kritikpunkter for Spuhrs montage: den er svinedyr og den ligner noget militært udstyr. Men det har ikke noget med dens tekniske specifikationer at gøre.

Så hvad skal resultaterne sammenlignes med? Hvad er godkendt og hvad er ikke? Det kunne jeg godt tænke mig at vide før du måler. Vi er vel enige om, at den må være fremstillet med ambitionen om at overholde nogle tolerancer, men hvilke?

En anden ting: Når I er i gang med at måle, kan I så evt. måle hvor meget objektivet eller okularet kan bøjes ved samme påvirkning med hhv. Spuhrs one piece mount og traditionel montage med separate ringe? det ville bringe os nærmere et svar på JCK´s spørgsmål, om end det ikke vil svare på, om en evt. større udbøjning vil have negativ indflydelse på træfningen, det kan jo tænkes at kikkerten bøjer tilbage igen når påvirkningen ophører.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Jeg vil vende den om, Lasse og spørge dig, hvor stabil forventer du at Spuhr montagen er? Vil den flexe 0,01mm 0,1mm eller noget tredje. Jeg ved det ikke.....
Og er der nogen der i det hele taget har tænkt på tolerancer når de sender noget på markedet. En billig kinesisk montage kan være svær at få skruerne i den ene del til at ramme hullerne i den anden del.
Hvor stift er et kikkert rør og hvor rundt er det. Jeg har set nye kikkerter der er flere tiendedele mm ovale. Hvorfor fanden skal jeg så bekymre mig om montagen er rund inden for 0,01mm. Når skidtet er spændt sammen, så skyder vi.
Det har virket sådan i 50 år og det kommer til at virke sådan i de næste 50 år. Uden at jeg påstår at det skal være sådan, jeg konstaterer blot at vi bliver bedraget.
Producenterne sælger drømme og Spuhr sælger en dyr drøm. Som værktøjsmager ved jeg allerede nu at hans montage ikke er perfekt. Men den ligner noget der er bedre end de fleste. Så vidt så godt.
Så er vi henne ved hvad jeg mener.
Jeg mener at jeg vil hellere undvære lidt på udseendet og anvende det, for mig mest logiske princip, så langt mellem befæstigelserne som muligt. Når jeg cykler holder jeg helt ude i begge ender af styret. Der har jeg mest magt over hvad retning forhjulet peger.
Spuhr tager rigtig godt fat inde omkring styrpinden og holder den fast i et jerngreb. Vælter han og rammer jorden med styrenden, eller kikkertenden, så skal der meget mindre påvirkning til at bøje kikkerten/styret lige uden for skruestikken end på min cykel, hvor jeg har fat ude i enden. Kraft gange arm, hed det i fysiktimen.
Og jo, jeg har selv bøjet et kikkertrør og det har Bwana Olifant også. Begge kikkerter sad i almindelige 2 delte ringe. De gav sig lidt i skruerne og efter at vi havde rettet vore kikkerter, så skød vi videre. En Spuhr montage ville sandsynligvis have forværret skaden på kikkerten. Med et skarpt knæk lige uden for montagen.......som stadig bare sidder fast med små pisskruer på 3,5 mm
Det er min Sønderjyske sparsommelighed sgu ikke parat til at betale 309€ for [Big Grin]

Men lad os se hvad der sker med den montage.

For sjovs skyld kan jeg lige fortælle at på mit værested er vi ved at montere et stanseværktøj til at stanse ringe til at åbne konservesdåser med. Der er en snitluft spalte på mellem 0,005 og 0,008 mm. Værktøjet sidder på et søjle stel hvor bundpladen er 100 mm tyk. Når vi klipper i 0,15mm alu plade, så bøjer bundpladen så meget at stemplet rører matricen i den ene side. Selv om det hele passer sammen i ubelastet tilstand.
Og så tror nogen at hvis man betaler meget for en flot montage (Spuhrs ER flotte) så spiller det hele maks......man må blot ikke glemme at held er også en faktor, som man ikke bør lade være ude af betragtning.....

Og hvem siger at låsestolen er lige på toppen og hvem tror at hullet eller gevindet til piben peger i samme retning som centerlinjen gemmen montagen ( evt. MOA udeladt)

Dem der afkorter piber og drejer gevind kan genkende at det er sjældent at hullet centrerer i midten hvis man skærer et stykke af piben.........igen, hvorfor betale for en dyr montage, hvis hullet i piben snor sig som en ål i salmiak........nå spisetid nu [Big Grin]

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Hvad nu hvis låsestolen ikke er ret eller den flexer under skudafgivelse? Er det her man bruger testen monteret på riffel der har skudt 200.000 skud i skydebio?
Svar
#15
Alle virkeligt gode montager koster penge ...

Hvad er prisen på en Blaser montage??

Hvad koster et sæt MAK ringe ?

Spuhr montagerne er IMHO langt bedre end mange af de amerikanske "super-montager/ringe" som også er ret "kostbare" her i DK ..

Hvis jeg betaler 20KKr+ for en kikkert og 30Kkr+ for en langdistance-riffel, så er 2500-3000 vel ikke "ude af proportion" for den del der sørger for at de to ting hænger urokkeligt sammen??
Hvis den så samtidigt leverer en række ekstra ydelser, som f.eks. ekstra påspændings muligheder, libelle, præcis ekstra hældning og 2 sekunders "opretning" af kikkerten, så synes jeg ikke det er en urimelig pris ..
Da jeg er totalt "romersk-katolsk" m.h.t. udseende, kunne den være mintgrøn og med pink graveringer for min skyld .. Så vill jeg bare spraymale den med mat grøn eller sort .. ingen fine fornemmelser der..[8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
Jeg har haft fat i en aiaw riffel med spuhr montage og det føles som en sammenstøbt enhed. Først da jeg pillede eaw af min S&L riffel og satte Rail på har jeg samme fornemmelse når jeg løfter riflen i kikkerten. Kikkerten er monteret med leupold qrw. Ja et eller andet skal kikkerten jo bruges til
Svar
#17
Jeg er langt hen ad vejen enig med dig Dravis, men alligevel.... Med din argumentation kan man også sige at en lyddæmper gerne må koste 4.000-5.000 kr. Men den består jo for fanden bare af nogle stykker metal der er spyttet ud af en CNC maskine, så det var da skønt at n/a fik gennemtrumfet at de kan sælges til 1.200- 1.400 kr. i stedet for.

Spuhrs montage er svinedyr, og den består også af noget metal der er spyttet ud af en CNC maskine. Jeg ville ønske det var n/a der havde lavet prissætningen på den, så havde jeg haft alle kikkerter spændt på med sådan én. Nu har jeg ingen, for selvom den er virkelig virkelig god, er jeg alligevel for nærig.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg er langt hen ad vejen enig med dig Dravis, men alligevel.... Med din argumentation kan man også sige at en lyddæmper gerne må koste 4.000-5.000 kr. Men den består jo for fanden bare af nogle stykker metal der er spyttet ud af en CNC maskine, så det var da skønt at n/a fik gennemtrumfet at de kan sælges til 1.200- 1.400 kr. i stedet for.

Spuhrs montage er svinedyr, og den består også af noget metal der er spyttet ud af en CNC maskine. Jeg ville ønske det var n/a der havde lavet prissætningen på den, så havde jeg haft alle kikkerter spændt på med sådan én. Nu har jeg ingen, for selvom den er virkelig virkelig god, er jeg alligevel for nærig.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.


Så bør du ændre dit statement [Big Grin]

CP
[Image: ajbutton.gif]
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#19
Tjaae, det er sådan set rigtigt nok. Jeg synes også Spuhrs montage er den bedste til alt det den kan. Men der er nu mange montager der klarer at holde en kikkert fast på en riffel, så hvis man kan nøjes med det, behøver man ikke Spuhr.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Tjaae, det er sådan set rigtigt nok. Jeg synes også Spuhrs montage er den bedste til alt det den kan. Men der er nu mange montager der klarer at holde en kikkert fast på en riffel, så hvis man kan nøjes med det, behøver man ikke Spuhr.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.


[Smile][Smile][Smile]
Jeg er nærig, jeg kan godt finde ud af at rette min kikkert op. Jeg har ikke behov for at skænde dimser på siden af montagen da jeg har 100 mm frit centerrør at gøre det på. Jeg behøver ingen bubblelevel for at holde kikkerten i watter, jeg er ikke overbevist om at Spuhr gør noget positivt for min sammenkobling af min 20.000 kr kikkert til min 15.000 kr riffel som Leupold Mark 4 ikke kan......er jeg så dummere end dem der køber det dyreste fordi de tror det er bedre......eller er jeg bare dum fordi jeg er nærig.....?

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)