Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Råvildt kaliber
#1
Søger den bedste kaliber til råvildt.Har .308 win,men vil gerne ha en mindre til råvildt.Hvad skal man vælge.
Svar
#2
Jeg skal selv have mig en råvildtriffel i det kommende år og jeg har tænkt mig at gå imod strømmen og vælge en riffel i revolverkalibret .44 Magnum. I dette kaliber - der skyder med tunge kugler ved moderate hastigheder - opnår jeg en en let, kort og svagt rekylerende riffel med stor "slå-på-halen-effekt" uden nævneværdig kødødelæggelse(amerikanerne skyder uden problemer sortbjørn og wapiti med revolverer i dette kaliber). Følsomheden i forhold til strå og kviste burde også være markent bedre end for de små hidsige .22 centraltændingskalibrer.
Eneste ulempe er, at kuglebanen er forholdsvis krum og kalibret egner sig derfor kun til opgaven ud til 120-130 meter. Jeg skyder imidlertid ikke råvildt på lægere hold herhjemme, så for mig er der kun fordele at opnå ved at gå denne vej.
Ruger laver en handy lille bolt-action i kaliberet. Alternativt kunne man eksperimentere med at ombygge en revolver til riffel...

En helt anden mulighed for dig som i forvejen har en .308'er er at lade mildere patroner med tunge projektiler.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Olsen

Den bedste kaliber til råvildt. Det er lidt som at spørge til religion, da der er mange trosretninger. Jens og jeg er dog helt enige på dette område, tunge langsomme kugler i store kalibre er vejen frem. I USA er det samme kommet frem i de senere år. Jeg selv har i årevis brugt en 45/70 govt. Det er et tungt langsomt kaliber der først bliver for lille når vi taler om de største afrikanske arter. Nogle tror at jo større kaliber, des større er kød-ødelæggelsen. Dette er ikke helt sandt, da det der ødelægger er høj hastighed med lette dårligt konstrueret kugler.Derimod vil en tung langsom kugle bare trykke igennem med et minimum ødelæggelse af kødet. Og er man genlader er der mange penge at spare især hvis man støber sine egne kugler. En 45/70 patron med blykugle jeg selv har støbt koster omkring 2,5 krone at lade. Der er alt for mange jægere der kigger mere på kuglebanen, om den er flad nok. Men spørg jer selv om hvor langt et hold det egentligt er der skydes på. Det vil maximum være 150 meter på danske/svenske forhold. Derfor hvis jeg skal give svar på det bedste råvildtkaliber, er det det samme svar som Jens. Det må dog heller ikke bruges herhjemme på større arter. Der er masser af muligheder fra blandt andet Winchester og Ruger samt andre typisk amerikanske producenter. Derimod hvis du absolut vil have et hurtigt fladtskydende kaliber, ville jeg vælge en 223 rem eller 22-250 med de tungeste mulige kugler. Lad være at vælge noget som 243 da den er for tæt på at må bruges til det hele og så alligevel ikke. Er der eventuelle spørgsmål eller lyst til at prøve et af de tunge langsomme kalibre vil jeg gerne være behjælpelig med dette.

Great Dane
Great Dane

Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Jens Ulrik Høgh

Jeg skal selv have mig en råvildtriffel i det kommende år og jeg har tænkt mig at gå imod strømmen og vælge en riffel i revolverkalibret .44 Magnum.


Ja, så er den altså købt - jeg tror med andre ord selv på teorien! [8D]


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Hej GD,

jeg vil hører om du har skudt noget med 45/70. Her tænker jeg specielt på de massive blykugler uden kappe. Har du fundet nogen kugler, som har siddet tilbage i dyret? Hvis der er gennemskud, hvilket udgangshul er der så? Har du fornemmelse af hvordan kuglen deformeres når der er tale om ren blykugle? Deformeres de som et almindeligt blødnæset kugle eller er det mere ujævnt?

mvh. Johannes
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by JTK

Hej GD,

jeg vil hører om du har skudt noget med 45/70. Her tænker jeg specielt på de massive blykugler uden kappe. Har du fundet nogen kugler, som har siddet tilbage i dyret? Hvis der er gennemskud, hvilket udgangshul er der så? Har du fornemmelse af hvordan kuglen deformeres når der er tale om ren blykugle? Deformeres de som et almindeligt blødnæset kugle eller er det mere ujævnt?

mvh. Johannes



Johannes...Jeg har ikke skudt særligt meget vildt med en 45/70, men det er da blevet til en rå og lidt småkravl. Selv på store dyr som elg skal du ikke forvente at finde projektilet, da de trykker igennem de stærkeste skulderknogler. Skudafstanden er jo væsentligt reduceret grundet den noget krumme bane (maks 150 meter) Og det bevirker at de tunge kugler med en almindelig hastighed prikker igennem det hele. Jeg ladede engang nogle 44 magnum patroner da min kammerat spørger, om ikke lige vi skulle se hvad der sker med samme ladning i en 45/70. Det blev til 20 grs R123 og en 500 grs blykugle, meningen var så at vi skulle se om denne ville trykke igennem en 20-25 cm bøgeklods (knastør) Jeg startede med at påstå at den under ingen omstændigheder ville gå halvejs igennem, da den maksimalt ville ligge på 120-150 ms. [:o)][:o)][:o)]...Det gjorde den bare alligevel, for projektilet hang på den modsatte side af klodsen, og der stod jeg og rystede lidt. Det tunge projektil er overhovedet ikke til at stoppe igen, og ekspanderer meget moderat på selv skulderknogler i kronvildt og elg. Jeg har skudt ræv med en 400 grs flat nose kappeklædt og dette var ikke så kønt et syn, men skyldes nok snarere at ræven let "går i stykker". Samme projektil har jeg set anvendt på elg i en 458 Win.Mag. og denne gik ikke "i stykker".

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#7
GD,
jeg har kun en gang skudt med en 45/70. Den var ladet med sortkrudt. Det var en jubilæums model af sharps skarpskytte riffel. Jeg var overrasket over, at der ikke var større rekyl.

Jeg arbejde for nogle år tilbage på et savværk, hvor vi fik træ fra Tyskland og Polen, og det skete ind i mellem, at vi fandt store bly kugler i træet, når det blev høvlet. Jeg var meget overrasket over hvor langt inde kuglen var trængt ind. Det var sikkert affyret fra en haglbøsse. Det er lidt underligt, at hastigheden gør så stor en forskel, og at bly faktisk ikke er blødere en som så¨å.

Hvilken hastighed var 458 win. mag. ladet til?

mvh. Johannes
Svar
#8
Hej Johannes, hvordan kan du vide hvor langt blykugler var trængt ind i det træ du har høvlet. Mig bekendt vokser træet videre på ydersiden, så det hagl der sidder 1 cm under barken idag sidder måske 20 cm inde om 20 år, afhængigt af træets væksthastighed.[Wink]
En kal 458 WinMag er ca laddet til 630m med en 500grains kugle, og derfor serdeles velegnet til råvildt hvis man anvender en premiumkugle, det giver kun et 11,5 mm hul ret igennem uden nævneværdige kødødelæggelser og blodudtrækninger(på dyret[:I] i modsætning til manden, men han er heller ikke i tvivl om riflen klikkede) det eneste man skal være meget opmærksom på, er reelt kuglefang. Ups nu røg debatten vist af sporet, da det som Olsen efterlyste var en mindre kaliber til råvildt

jbn
Svar
#9
Hej jbn,

i træet vil du kunne se at det er tale om et nyere skud, hvis der en er en bane/kanal bag ved kuglen. Er det et ældre skud, så vil du kunne se, at det er lukket til, men banen vil stadig kunne ses fra de årringe og fremefter indtil kuglen, som skuddet har berørt.

mvh. JOhannes
Svar
#10
Hej Johannes.
De kobberklædte projektiler jeg fra tid til anden finder i det træ vi anvender, har sjældent efterladt en kuglebane på mere end 3 - 8 cm i træplankerne. Jeg har både fundet almindelige blødnæsede riffelkugler, samt partition Nosler og barnes X. Der var ikke nævneværdige forskelle i indtrængningsdybden på de forskellige kugletyper, snarre var det afgørende med kuglediametren.

jbn
Svar
#11
Hej JBN,

hvordan var banen efter kuglen i træet? Var det næsten vokset sammen eller hvad?

De blykugler vi fandt var meget store. Jeg vil skyde på 8-10 mm.

mvh. Johannes
Svar
#12
Hej Johannes.
Banen var næsten vokset sammen hvis kuglen sad i kærnetræet, her kunne man se en blåsort misfarvning omkring kuglebanen.
Det du siger omkring kuglestørrelsen underbygger det vi har observeret. Stor kugledia = stor indtrængning. Indtrængningen er selvfølgelig også afhængig af træsort(hårdhed)

jbn
Svar
#13
Jeg tror i øvrigt, at kuglerne som vi fandt var affyret fra halgløb. Jeg ved ikke om de har været brugt til at skyde større dyr end råvildt. Det vil jeg næsten tro.

mvh. JOhannes
Svar
#14
>JTK<

Kunne det evt ha været gamle forlader kugler? Jeg fandt for nogen år siden en stor ( ca 20mm dia. ) blykugle i hvores have, som stammede fra en gammel forlader. Det kunne jo passe med at de omtalte kugler blev skudt ind i et ungt træ, og nu 100år? senere sidder de jo så 100+ årringe inde i træet?

Bare en tanke...

BB
Svar
#15
Hej BB,

jeg tror ikke det var så gammelt, jeg husker ikke at det var så mange årringe efter kuglebanen begyndelse.

mvh. Johannes
Svar
#16
Foreløbigt gode erfaringer med 6,5x55 og Barnes X 100 grains
Endnu en buk nede (i sverige) god seksender, ca. 100 m, rent bladskud, den gik ca 4 meter...

Det bliver nu til 6 stykker med den kombination, 5 stks. rene bladkugler, gennemsnitlig løb de ca 3 meter (min 0 - max 6)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
Vedr. råvildtkaliber (og ikke träskydning [Big Grin] )

Jeg har nu gennem 4 år anvendt kaliber 6,5 x 55 til råvildt. Projektilet, som jeg har mest erfaring med, er Hornady's 140 grains interlock. Jeg lader selv min ammunition og kan opnå en fuldt tilfredsstillende precision og har samtidig billig träningsammunition. Råvildtet går själdent langt og ködödeläggelsen er beskeden. De få gange, hvor jeg har haft mulighed for at jage större vildtarter, har funktionen väret upåklagelig.
Alt i alt mine bedste anbefalinger - både med hensyn til kaliber og kuglevägt.
Men da springet ikke er ret stort fra din .308 win til 6,5 x 55, kan jeg godt se, at jeg skyder lidt forbi (sker ellers själdent [Big Grin][Big Grin][Big Grin]) med min anbefaling.
Måske var det noget med 243 win. Den er jo baseret på det samme hylster som din .308 win.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt" - Nu fra Sverige
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#18
Hornady's interlock kugle har ellers ikke haft det bedste ry, og mine tests har også givet mindre heldige resultater, dog lige undtaget i 6,5x55 og det undrede mig lidt...
Jeg har dog fundet en mulig forklaring:
Kappematerialets tykkelse!
Alle kalibre op til 243 i Hdy's interlock bruger tilsyneladende samme kappe-tykkelse, men ved 6,5 mm springer de op i næste tykkelse i materiale, den samme som i 7mm og 308 og det giver naturligvis en rimeligt kraftig kappe i 6,5 mm men en elendig kappe i 8 mm ....
Dette stemmer fint med at et 100 grains 6 mm projektil expanderer meget let på trods af en begrænset hastighed i en 243, men et 140 grains 6,5 projektil holder meget bedre sammen ved en lignende hastighed.
Jeg er ret sikker på at Hornady har ændret på disse ting igennem tiden og det kan derfor være problematisk at gå ud fra at et Interlock projektil fra 1989 er det samme som et fra 2003 [?]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)