Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rygter vedr forvaltning af råvildt
#1
Der kører et rygte om at der har været et møde mellem DJ og deres tillidsfolk i vestjylland, rygtet går på at der blev snakket forvaltning af råvildt.
Er der nogen der kan af/bekræfte ?

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#2
Prøv at læse sidste nye nummer af Jæger. Der bruger de en del spalteplads på at snakke forvaltning af råvildt.

[Image: Img_2757-1.jpg]
Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#3
det var vel også på tide at kikke lidt på den skæve alders og kønfordeling

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by STROM

det var vel også på tide at kikke lidt på den skæve alders og kønfordeling

mvh
Strom, naturgænger


En gang mere for Prins Knud
Hvad er problemet med en skæv/effektiv kønsfordeling, udover at der er nogle trofæfikserede jægere, som ikke får alle deres våde drømme opfyldt. [Wink]

Faktum er vel at dem der primært kun vil skyde seksendere, på sigt vil selektere hen mod at der bliver %vis færre og færre som har gener for at blive seksendere.
Det virker som om at dem der ønsker seksendere, konsekvent bortskyder det avlsmateriale, som primært opfylder deres fremtidsønsker.

Skyd nu bare en masse småbukke, og lad de gode slippe, så ville der kunne være meget mere at gå på jagt efter, samtidig med at vi fik genetisk en meget større andel af dem vi helst ser.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by STROM

det var vel også på tide at kikke lidt på den skæve alders og kønfordeling

mvh
Strom, naturgænger


En gang mere for Prins Knud
Hvad er problemet med en skæv/effektiv kønsfordeling, udover at der er nogle trofæfikserede jægere, som ikke får alle deres våde drømme opfyldt. [Wink]

Faktum er vel at dem der primært kun vil skyde seksendere, på sigt vil selektere hen mod at der bliver %vis færre og færre som har gener for at blive seksendere.
Det virker som om at dem der ønsker seksendere, konsekvent bortskyder det avlsmateriale, som primært opfylder deres fremtidsønsker.

Skyd nu bare en masse småbukke, og lad de gode slippe, så ville der kunne være meget mere at gå på jagt efter, samtidig med at vi fik genetisk en meget større andel af dem vi helst ser.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed



Det var vel den oprindelige begrundels for at starte afskydningen inden brunsten. Det er der vist mange der har glemt.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#6
Ja det er fantastisk hvor meget fornuft der fandtes før det blev moderne med højtuddannede snabeldyrsforskere og forvaltere.
I dag tror de grusomme trofæjægere, at man kan fremme bestemte egenskaber, ved at bortskyde disse egenskaber, før de deltager i avlen [B)][}Smile]
Lad nu bare de gæve morgenmennesker skyde deres portion af små pistlingebukke . Så kan jeg med sindsro få min morgensøvn, og derefter kaste mig ud i min yndlingssport, Fællesjagt med hagl efter råvildt. Hvor man generelt uden nogen risiko for fejlselektering, kan tynde ud af den overskydende bestand, så man ikke overskrider områdets bæreevne.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by n a

Ja det er fantastisk hvor meget fornuft der fandtes før det blev moderne med højtuddannede snabeldyrsforskere og forvaltere.
I dag tror de grusomme trofæjægere, at man kan fremme bestemte egenskaber, ved at bortskyde disse egenskaber, før de deltager i avlen [B)][}Smile]
Lad nu bare de gæve morgenmennesker skyde deres portion af små pistlingebukke . Så kan jeg med sindsro få min morgensøvn, og derefter kaste mig ud i min yndlingssport, Fællesjagt med hagl efter råvildt. Hvor man generelt uden nogen risiko for fejlselektering, kan tynde ud af den overskydende bestand, så man ikke overskrider områdets bæreevne.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed



Sådan noget deltager jeg gerne i.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#8
Så er jagtbladet ankommet og læst[Smile]
Grunden til mit spørgsmål var at jeg var nervøs for at DJ skulle til at blande sig i evt. arealstørrelser/jagttider mm., det ville jo med temmelig stor sandsynlighed ende ud i noget makværk som meget af det de roder i gør.[xx(][B)]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#9
Der er så meget råvildt i DK, at de ligger døde i vejkanterne ..

DE sidste 3 uger har jeg observeret mindst 1 stykke trafikdræbt og efterladt stykke råvildt hver uge .. [V]

Det var da bedre om de blev skudt og spist .. eller at de trafikdræbte dyr med det samme blev samlet op af nogen der gad brække dem og læsse dem i fryseren ..

Op i det mørke sted med "forvaltning" [:I] som tilstanden er lige nu i DK, skal der bare afskydes fra en kant af ..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Det på hovedet kan ikke spises , for min skyld kunne man nu godt droppe sommer jagten
Svar
#11
Det kunne man så ikke for min skyld. Jeg elsker sommerjagten på buk. Dog er jeg ligeglad med om det er en stor eller lille knage den har på hovedet. Bare det at sidde ude i varmen og nyde at skoven summer omkring en.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Det kunne man så ikke for min skyld. Jeg elsker sommerjagten på buk. Dog er jeg ligeglad med om det er en stor eller lille knage den har på hovedet. Bare det at sidde ude i varmen og nyde at skoven summer omkring en.

Stort knald = stort smil :-D



Enig[^]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#13
Bare det at sidde ude i varmen og nyde at skoven summer omkring en.
men er det så en nødvendighed at aflive et eller andet eller kan man ikke bare nyde synet af et ungt dyr ?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Bare det at sidde ude i varmen og nyde at skoven summer omkring en.
men er det så en nødvendighed at aflive et eller andet eller kan man ikke bare nyde synet af et ungt dyr ?

mvh
Strom, naturgænger


med hensigt på bæredygtighed, miljøbelastning og bestandstæthed, er det bedre at skyde de unge bukke, da de så ikke er på kost i flere år, til ingen verdens nytte.
De unge bukke er også hurtigere at erstatte, end en moden stærk buk [Wink]
Hvis man skyder fra den bette ende, så gør man næppe genetisk så stor skade, som hvis man skyter fra toppen.

Det er det totale antal dyr, på et område der giver den samlede problematiske bestandstæthed [Wink]

Og for øvrigt er jeg så glad for min morgensøvn, at jeg hellere vil på fællesjagt med hagl, for at tilpasse bestanden til områdets bæreevne [Wink]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Bare det at sidde ude i varmen og nyde at skoven summer omkring en.
men er det så en nødvendighed at aflive et eller andet eller kan man ikke bare nyde synet af et ungt dyr ?

mvh
Strom, naturgænger



Jo og det sker osse tit, men jeg kan godt lide at have muligheden og så har jeg det med jagt som jeg har det med sex, nogen gange skal det ende med et knald[:p]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Kima

Citat:quote:

Originally posted by STROM

Bare det at sidde ude i varmen og nyde at skoven summer omkring en.
men er det så en nødvendighed at aflive et eller andet eller kan man ikke bare nyde synet af et ungt dyr ?

mvh
Strom, naturgænger



Jo og det sker osse tit, men jeg kan godt lide at have muligheden og så har jeg det med jagt som jeg har det med sex, nogen gange skal det ende med et knald[:p]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.



Ja og hvis det er rigtig god sex/jagt involverer det flere knald.[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#17
Genetisk så er dyrene udstyret med en pakkeløsning som ikke ændres om bukken er 1 år eller 5 år gammel. Hvad der betyder noget er bestandtæthed, fødegrundlag, jagttryk og alt det andet.

Hvis vi vil skyde høje fasaner så hjælper det ikke noget at lade alle de lave flyve forbi en. Og hvis man tror på at bukken er større chance for at overleve (på sigt)når der er mere på panden så skal man ikke skyde dem. Det er fornuftigt at kende sit terræn, skyde hundyr fra den gamle ende og lam fra den lille ende af. Erkend hvor mange og hvilke bukke der er på terræn og skyd en stor hvert 5.år pr 100ha og en lille hvert år pr 100ha igen. Råvildtet bør skydet i buketter af buk, rå og lam.
Jeg går også ind for efterårsselektion med haglgevær
Svar
#18
na,
Hvilket belæg har du for at sige at hvis man skyder seksendere og skåner spids/gaffel, så vil man avle mod spids/gaffelbukke?

Mig bekendt så afhænger sprosseantallet ofte af alder. Ja, nogle årsbukke sætter op som seksendere og nogle bukke bliver måske aldrig til andet end en gaffel. Men generelt set så mener jeg at langt hovedparten af årsbukkene er spidsbukke eller gaffelbukke.

Jeg mener at de fleste voksne bukke (over 3 år) sætter op som seksender.
Når jeg siger "jeg mener", så er det fordi man kan jo sjældent kan bestemme alderen på en buk nøjagtigt og mit vilde postulat er derfor det rene gætværk baseret på egen empiri. Dog så står der normalt noget lignende i cirka alt jagtlitteratur[:I]

Min påstand er ikke sand, men jeg tror den passer i de fleste tilfælde i virkeligheden.
I så fald kan det jo være lige godt om en 1-års spidsbuk eller en 3-års seksender beslår en rå, da spidsbukken jo så vil have samme "gen" for en seksenderopsats som seksenderen (hvis der findes sådan et "gen").
Svar
#19
På mit tyske jagtrevis bortskydes alle spids og gaffelbukke fra en kant.
Lovende årsbukke der sætter op som sekser første år, bliver skånet til de er 4-6 år gamle.
Tyskernes opfattelse er at gener til tidlig 6 ender opsats fremmes, mens gener til spidsbukke udryddes inden brunsten.
Sjovt nok har vi skudt 4 medalje bukke inden for en radius af 800 meter over nogle få år.
Stærke 100 points bukke skånes til de er gamle, men dem er der ikke så mange af. Så kan vi fornøje os med at skyde de små, mens vi venter på at de store bliver større [Smile][:p]
Disse 100 point bukke bliver ikke alle større, men de får et længerevarende sexliv end danske bukke [:I]

Hard work beats talent, when talent doesen't work hard.....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
Kan det tænkes, at det er med råvildt som med kronvildt. De steder hvor gamle hjorte får lov til sex, sættes kalvene tidligere end de steder hvor det er unge hjort der beslår hinderne. Dette skyldes, at gamle hjorte giver en tidligere brunst, men da råvildt har forlænget drægtighed gælder det måske ikke.

Nogen der ligger inde med viden?

Venlig hilsen

JCK
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)